• absalon

    Om SD regerar?

    Vad händer med moskéerna i Sverige om SD kan bilda regering efter valet? Vad sker med muslimer, som erhållit svenskt medborgarskap?

  • Svar på tråden Om SD regerar?
  • Nimzay

    ...så går antingen allting käpprätt åt helvete, eller också lyckas de förvandla Sverige till rena rama himmelriket. Någonting av dessa och ingenting däremellan tror jag. Vet inte riktigt varför bara tror det.

  • OlgaElvira

    Jag hoppas att de inte får något reellt inflytande på de politikområden som är viktiga för mig, arbetsrsrätten och familjepolitiken.

    Men de skulle vara intressant att se vad som händer om de måste ta ansvar för våra åtaganden i internationella avtal. Genom arbete i departementen ta fram regleringsbrev för våra myndigheter. Jag har svårt att tro att SD har tillräckligt många kandidater som kan ta uppdrag som t.ex. statskreterare. Spåren förskräcker, när de får mothugg så är det många som inte insett att det blåser hårt. Det är ju det parti som haft mest avhopp av alla. Om de nu får många nya riksdagsledamöter, hur förberedda är de.

    Det finns också en risk att det blir en Trump-effekt i departementen. Nyckelmedarbetar byter jobb för de befarar att det inte skulle vara en merit inför framtiden att ha jobbat på ett SD-lett departement.

  • absalon

    Intressanta synpunkter! Trots att Sverigedemokraterna har en skicklig partiledare övertygar SD ännu inte som regeringsparti. Misstänker att besvikelsen bland partiets väljare skulle bli enorm, efter en tid med Åkesson som statsminister. Starka motsättningar råder fortfarande inom SD. De gamla såren från tiderna då ND bildades eller då Ungdomsförbundet kastades ut blöder fortfarande. Fler uteslutningar, avhopp och överhopp till AfS lär följa. Spännande spel!

Svar på tråden Om SD regerar?