• Äldre 6 Jun 15:57
    15296 visningar
    17 svar
    -8
    17
    15296

    Varför får man inte rasta hunden på kyrkogården?

    Jag bor i ett område som inte har några grönområden däremot en fin grön kyrkogård. Det finns en del utav kyrkogården som ännu inte har tagits i bruk. I går lät jag min labrador springa runt där och han var överlycklig. Jag kastade också pinnar till ?Kalle? så han fick apportera. Kalle gjorde också sina behov men innan jag hann plocka upp det så kom en sur kyrkvaktmästare och skrek att här fick inga hundar vara! Var tycker du att de skall vara om de inte får vara på den enda gröningen i området, sa jag vänligt. Tycker du att lilla Kalle endast skall få gå på asfalt och betong i den här värmen? Då blev han helröd i ansiktet och skrek att jag skulle gå därifrån med min skithund! Tydligen så är det ont om djurvänner i Svenska kyrkan. Otroligt att en kyrkvaktmästare får uppföra sig så oförskämt. Saknas tydligen vett och etikett inom kyrkan.

  • Svar på tråden Varför får man inte rasta hunden på kyrkogården?
  • Anonym (Nä)
    Äldre 6 Jun 16:01
    #1
    +3

    Nu skämtar du väl ändå aprilo med oss? Ingen kan väl tro att det är ok att leka med sin hund på kyrkogården.

  • Anonym (Trött­er)
    Äldre 6 Jun 16:02
    #2
    +1
    Solrosen4 skrev 2018-06-06 15:57:43 följande:

    Jag bor i ett område som inte har några grönområden däremot en fin grön kyrkogård. Det finns en del utav kyrkogården som ännu inte har tagits i bruk. I går lät jag min labrador springa runt där och han var överlycklig. Jag kastade också pinnar till ?Kalle? så han fick apportera. Kalle gjorde också sina behov men innan jag hann plocka upp det så kom en sur kyrkvaktmästare och skrek att här fick inga hundar vara! Var tycker du att de skall vara om de inte får vara på den enda gröningen i området, sa jag vänligt. Tycker du att lilla Kalle endast skall få gå på asfalt och betong i den här värmen? Då blev han helröd i ansiktet och skrek att jag skulle gå därifrån med min skithund! Tydligen så är det ont om djurvänner i Svenska kyrkan. Otroligt att en kyrkvaktmästare får uppföra sig så oförskämt. Saknas tydligen vett och etikett inom kyrkan.


    För att släppa lös sin hund på kyrkogården för att leka bland gravarna och göra sina behov är inte alls respektlöst? Är det kyrkans fel att du har valt att bosätta dig i ett område utan grönområden med en hund?
  • Äldre 6 Jun 16:04
    #3
    +1

    Jag är också hundägare som vanligtvis inte har så mycket till övers för koppeltvång och andra regel (så länge man sköter sig och har en hund som inte springer fram till andra eller drar efter vilt). Men tom jag har full förståelse för att man inte rastar hundar på kyrkogården. Sjukt respektlöst mot de anhöriga. Sen, visst att det vad på en del som inte tagits i bruk än, men tycker ändå att det inte var ok att hunden uträttade sina behov där.

    Det är väl bara att ta bussen till ett grönområde, eller varför inte bli medlem på brukshundklubben?


    Solrosen4 skrev 2018-06-06 15:57:43 följande:

    Jag bor i ett område som inte har några grönområden däremot en fin grön kyrkogård. Det finns en del utav kyrkogården som ännu inte har tagits i bruk. I går lät jag min labrador springa runt där och han var överlycklig. Jag kastade också pinnar till ?Kalle? så han fick apportera. Kalle gjorde också sina behov men innan jag hann plocka upp det så kom en sur kyrkvaktmästare och skrek att här fick inga hundar vara! Var tycker du att de skall vara om de inte får vara på den enda gröningen i området, sa jag vänligt. Tycker du att lilla Kalle endast skall få gå på asfalt och betong i den här värmen? Då blev han helröd i ansiktet och skrek att jag skulle gå därifrån med min skithund! Tydligen så är det ont om djurvänner i Svenska kyrkan. Otroligt att en kyrkvaktmästare får uppföra sig så oförskämt. Saknas tydligen vett och etikett inom kyrkan.


  • Äldre 6 Jun 16:10
    #4
    -3

    Det var jättevarmt. Kalle hade det jättejobbigt i värmen. Det låg ändå inga begravda i den delen av kyrkogården. Kan inte se att det gjorde något att Kalle fick springa lite och ha det bra i skuggan.

  • elyse
    Äldre 6 Jun 16:28
    #5
    +1

    Att du har bosatt sig i ett område utan parker är inte någon annans fel/problem, men väldigt ledsamt för hunden.

    Man får inte nyttja kyrkogårdar till annat än stillsamma promenader. Du får ju t.ex. inte cykla där heller.

  • Äldre 6 Jun 16:28
    #6
    +2
    Solrosen4 skrev 2018-06-06 16:10:57 följande:

    Det var jättevarmt. Kalle hade det jättejobbigt i värmen. Det låg ändå inga begravda i den delen av kyrkogården. Kan inte se att det gjorde något att Kalle fick springa lite och ha det bra i skuggan.


    Skulle du rasta din hund på en tom lekplats med samma argument?

    På en kyrkogård råder gravfrid och den ska respekteras. Och även om ett område inte har gravar kan det ändå ligga kvar gamla gravar under.

    /Hälsningar från en anställd inom Svenska kyrkan
  • Anonym (c)
    Äldre 6 Jun 18:57
    #8
    +1

    Antar att ts skämtar med oss.
    Självklart att man inte släpper lös hunden på en kyrkogård och låter den springa runt och skita.
    Det är inte vaktmästarens ansvar att hunden får vara i ett grönområde. Det är hundägarens ansvar. Tillhör du den söndercurlade generationen som tror att andra ska ordna saker åt dig?
    Om historien är sann: Heder åt vaktmästaren som röt ifrån.

  • sextio­talist
    Äldre 7 Jun 08:39
    #9

    Självklart rastar man inte hunden på en kyrkogård. Jag har "fuskat", hade med mig hunden när jag la blommor på pappas grav, men då var han kopplad och fick inte ens kissa där inne. Jag vet att jag inte borde haft honom därinne, var därför ännu mer bestämd vad som gällde.

  • Anonym (Vackr­a tjejen­)
    Äldre 7 Jun 08:41
    #10

    Men alltså det är väl självklart att man inte vill riskera att det blir bajs i närheten av gravplatser och kyrkan som typ är helig för vissa...!!!!!!!!

  • Äldre 7 Jun 17:42
    #13
    +2

    Jag är ateist och har inga som helst band till kyrkogårdar eller gravar. Själv vill jag brännas och glömmas. Men...

    Jag skulle aldrig komma på tanken att vara så respektlös mot anhöriga som har annan syn på gravvård och gravfrid än jag själv.

  • Anonym (Linné­a)
    Äldre 7 Jun 17:45
    #14
    +1

    Ditt i lägg och du är både respektlös och tragisk.

  • Anonym (Lollo­)
    Äldre 7 Jun 18:13
    #15

    Du kan inte mena allvar TS?!

    Man visar respekt för de döda och de sörjande anhöriga på en kyrkogård, om man är en människa och inte bara en väldigt omogen och bortskämd brat.

  • Anonym (Lollo­)
    Äldre 7 Jun 18:14
    #16

    PS: Jag hade också skällt dig ut från platsen om jag hade sett dig.

  • Anonym (Konst­igmänn­iska)
    Äldre 7 Jun 19:11
    #14

    Hur dum kan man vara, det var bland det värsta jag läst. Är du seriös så behöver du hjälp omedelbart annars så driver man inte om sådant.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 8 Jun 06:52
    #15

    Ingen kan väl vara så dum?

    Seriöst alltså..

    En kyrkogård med gravar ska vara en lugn, fridfull och stillsam plats.

    Sen att hunden gjorde sina behov där....alltså det är fasen inte okej någonstans att du beter dig såhär.

    Hade någon gjort så där min pappa ligger so help me God....då hade du önskat att det bara var kyrkovaktmästaren du stötte på.

  • tobbe0­1
    Äldre 8 Jun 07:07
    #16
    Solrosen4 skrev 2018-06-06 15:57:43 följande:

    Jag bor i ett område som inte har några grönområden däremot en fin grön kyrkogård. Det finns en del utav kyrkogården som ännu inte har tagits i bruk. I går lät jag min labrador springa runt där och han var överlycklig. Jag kastade också pinnar till ?Kalle? så han fick apportera. Kalle gjorde också sina behov men innan jag hann plocka upp det så kom en sur kyrkvaktmästare och skrek att här fick inga hundar vara! Var tycker du att de skall vara om de inte får vara på den enda gröningen i området, sa jag vänligt. Tycker du att lilla Kalle endast skall få gå på asfalt och betong i den här värmen? Då blev han helröd i ansiktet och skrek att jag skulle gå därifrån med min skithund! Tydligen så är det ont om djurvänner i Svenska kyrkan. Otroligt att en kyrkvaktmästare får uppföra sig så oförskämt. Saknas tydligen vett och etikett inom kyrkan.


    Försök föreställa dig att det står en hanhund och pissar på din mors grav! Din mamma kanske lever och mår finfint och ingen du känner är ens halvdöd.......men TÄNK.
  • Äldre 8 Jun 10:16
    #17
    Solrosen4 skrev 2018-06-06 15:57:43 följande:

    Jag bor i ett område som inte har några grönområden däremot en fin grön kyrkogård. Det finns en del utav kyrkogården som ännu inte har tagits i bruk. I går lät jag min labrador springa runt där och han var överlycklig. Jag kastade också pinnar till ?Kalle? så han fick apportera. Kalle gjorde också sina behov men innan jag hann plocka upp det så kom en sur kyrkvaktmästare och skrek att här fick inga hundar vara! Var tycker du att de skall vara om de inte får vara på den enda gröningen i området, sa jag vänligt. Tycker du att lilla Kalle endast skall få gå på asfalt och betong i den här värmen? Då blev han helröd i ansiktet och skrek att jag skulle gå därifrån med min skithund! Tydligen så är det ont om djurvänner i Svenska kyrkan. Otroligt att en kyrkvaktmästare får uppföra sig så oförskämt. Saknas tydligen vett och etikett inom kyrkan.


    Det verkar snarare vara du som saknar vett och etikett som tycker det är ok att rasta din hund på en kyrkogård.
    Tycker du att en kyrkogård ska vara en hundrastgård eller en plats där man visar vördnad och respekt för de avlidna?
    Carpe Diem
Svar på tråden Varför får man inte rasta hunden på kyrkogården?