• Fjällsippa

    Ska barnen dela rum eller inte?

    Vi har två barn, en har precis fyllt 3 och en blir 9 månader. Snart är det dags att flytta ut bebisen från föräldrasovrummet men vart ska han sova? Vi har fyra sovrum, så plats finns, och ett av rummen är tänkt till bebisen. Men jag har börjat tänka att det vore mysigt för dem att dela rum. Tänker att det kan stärka bandet mellan dem, att det kan kännas tryggt att veta att man inte är ensam om natten utan att man har sitt syskon snusandes nära sig. Men är samtidigt medveten om att de kanske isåfall skulle störa varandra. De avgudar varandra, och kan inland också ?stissa upp? varandra.

    Vad har ni för erfarenheten och tanke?

  • Svar på tråden Ska barnen dela rum eller inte?
  • mammalovis

    Sover båda hela nätter, från läggdags till morgon? Någon av dem som snarkar eller är mer lättväckt?

    Vi har inte haft så bråttom. Nu är vi visserligen trångbodda så min yngste sover bredvid mig fortfarande i egen spjälsäng och är 2,5 år. Han vaknar fortfarande på nätterna ibland och saknar snuttefilten, så det är skönt med ett nära avstånd. De andra har bytt sovrum i den åldern, då de fått syskon.

    Jag tänker att de har en separationsfas vid ca 9 månader, men det har kanske varit lugnt hos er?

  • OlgaElvira

    Låt dem sova samma rum så länge de själva vill. Det var mysigt när jag och min 2 1/2 år äldre bror kunde ligga och prata innan vi skulle sova. När han lärt sig läsa övade han genom att läsa högt för mig. När jag vaknade av en mardröm var det lugnande att höra att han sov lugnt.

    Vi fick varsitt rum när jag var 6 år, då ville ha kompisar som skulle sova över.

  • BurningDiamond

    En 9-mån har inte direkt något utbyte av att dela rum med syskon, och det äldre syskonet lör bli mer störd än uppskatta det med en såpass liten en. När minstingen är 2-3 år så kan det börja bli kul och spännande att bo ihop, men inte ännu.

  • Iowhannah

    Vi har också fyra sovrum men tanken är att låta barnen dela rum tills de själva uttrycker en önskan om annat.

    Min syster och jag delade ofta rum när vi var små och det var både mysigt och kul.

  • legomum

    Tänker om när de vaknar på morgonen och en treåring kan dock hitta på lite bus, din 9 månaders kanske lever lite "farligt" än så länge.

    Vet att mina 4 åringar går och lägger sig långt senare (19.00) än vad de gjorde när de var 9 månader (drog då ut på tiden till 18). Kanske om de delar rum att den stora inte riktigt kan leka med sitt då hen då stör...

    Är helt med på att de ska dela rum men kanske inte riktigt än.

  • Seven Costanza

    Tycker det låter tidigt att flytta bebisen till annat rum redan nu snart. Visst kan de dela rum men själv hade jag väntat lite.

  • Fjällsippa

    Tusen tack för alla svar! Nu har vi mycket mer på benen.

    De lägger sig ungefär samtidigt och vaknar ungefär samtidigt. Vi har inte märkt något av separationsfasen faktiskt, men det kommer kanske.

    En av anledningarna vi vill flytta ut honom (så småningom, inte precis nu) är att vårt sovrum blir så hiskeligt varmt medans barnens rum ligger på skuggsidan så de är svalare. Nu är det nästan outhärdligt varmt vissa nätter och vi tror att det stör lillebror.

    Men vi gör nog så att de får separata rum i början och sen när lillebror är större får de, om de vill, dela rum. Vi är ju väldigt noga med att storebror bara får ha sona små leksaker på sitt rum så inte brorsan sätter dem i halsen, och den biten tänkte vi inte på... då kan han ju inte ha kvar sina små leksakerna.

    Som sagt, tusen tack för bra input!!

  • mammalovis

    Tänk också på att ni måste förekomma storebror att vandra iväg till bebisen och i all välmening dela med sig av sina småsaker ... så det beror ju på var rummen ligger också, tycker jag. Ett litet barn kan ju både trilla i spjälsängen och försöka få ut bebisen, om inte ni har koll.

  • Fjällsippa
    mammalovis skrev 2018-06-07 20:51:55 följande:

    Tänk också på att ni måste förekomma storebror att vandra iväg till bebisen och i all välmening dela med sig av sina småsaker ... så det beror ju på var rummen ligger också, tycker jag. Ett litet barn kan ju både trilla i spjälsängen och försöka få ut bebisen, om inte ni har koll.


    Vet inte riktigt hur du menar med var rummen ligger? Vi har babyvakter till båda så vi hör om någon börjar vandra på natten. Om det var så du menade? Men oavsett så har vi bestämt oss för att de får separata rum iallafall så länge lillplutten stoppar saker i munnen.
  • Fjällsippa
    BurningDiamond skrev 2018-06-06 22:32:29 följande:

    En 9-mån har inte direkt något utbyte av att dela rum med syskon, och det äldre syskonet lör bli mer störd än uppskatta det med en såpass liten en. När minstingen är 2-3 år så kan det börja bli kul och spännande att bo ihop, men inte ännu.


    Ja, så får det bli. Och så hoppas jag att de vill bo ihop. Vet inte varför jag tycker att det skulle vara så mysigt.
  • Fjällsippa
    Iowhannah skrev 2018-06-06 22:34:07 följande:

    Vi har också fyra sovrum men tanken är att låta barnen dela rum tills de själva uttrycker en önskan om annat.

    Min syster och jag delade ofta rum när vi var små och det var både mysigt och kul.


    När börjar ni med att låta dem dela rum? Alltså hur gamla är/var barnen?
  • Fjällsippa
    Seven Costanza skrev 2018-06-06 23:29:29 följande:

    Tycker det låter tidigt att flytta bebisen till annat rum redan nu snart. Visst kan de dela rum men själv hade jag väntat lite.


    Vi tycker inte det känns för tidigt. Men det är inte det frågan gäller. :)
  • Iowhannah
    Fjällsippa skrev 2018-06-11 22:52:19 följande:

    När börjar ni med att låta dem dela rum? Alltså hur gamla är/var barnen?


    Det vet jag inte än. Sonen sover mellan oss så för tillfället är rummet mest ett lekrum. Vi hoppas på att nästa barn inte vill trängas i vår säng men det återstår att se.
Svar på tråden Ska barnen dela rum eller inte?