• Äldre 7 Jun 03:25
    7374 visningar
    5 svar
    5
    7374

    Gravid med nerver i kläm vid revbenen

    Hej på er, undrar om någon där ute har erfarenhet av klämda nerver vid revbenen under graviditet? Är gravid i v 20 och har börjat få sjukt jäkla ont vid mitt högra revben på grund av klämda nerver. Detta gör det i princip omöjligt för mig att sitta längre än max nån timme åt gången.

    Läkaren är säker på att det är nerver i kläm och bollade mig vidare till en sjukgymnast som i sin tur sa att det bara va att gilla läget, finns inget å göra åt.. Så nu undrar jag om nån av er har varit med om samma och om det gick att behandla/ lindra för jag tänker inte gilla läget... Hadde samma sak vid min förra graviditet och fick ingen hjälp då heller.... Är helt handikappad snart???? Snälla hjälp!!!

  • Svar på tråden Gravid med nerver i kläm vid revbenen
  • Äldre 7 Jun 05:29
    #1

    Är gravid i v29 och har samma grej. Har gjort ont de senaste två veckorna. Bhn klämmer och gör ont, trodde från början att de va ungen som låg och sparkade men känner aldrig av den där uppe. Det spelar ingen större roll vilket håll jag lutar mig åt det sticker liksom runt revbenen ganska rejält. Nu de senaste dagarna har jag börjat ha ont på hö sida på ryggen också. Bara tio veckor kvar pepp pepp :) annars ha jag haft en bra graviditet.

  • Äldre 7 Jun 09:46
    #2

    Va tråkigt att du också fått besvär... Säger din barnmorska att det finns nåt som hjälper mot den smärtan eller tror du att du kommer få stå ut tills BF med detta? 10 v är ju bättre än mina 20 v kvar till BF men det är ändå länge att gå och ha så ont... Hoppas du hittar något som lindrar så att det går att härda ut tiden som är kvar. Tycker att det borde va ett rätt så vanligt gravidbesvär så nått borde det ju finnas å göra åt problemet. Styrke kram å lycka till med bebisen!

  • Äldre 7 Jun 10:23
    #3

    Jag hade oxå väldigt liknande problem. Tyckte det hjälpte för stunden att min sambo masserade hårt och länge där.. gjorde ont under tiden men sen släppte det lite. Tror det var några ryggmuskler som var spända för mig.

  • Äldre 7 Jun 20:54
    #4

    Mycket kring en graviditet är ju tyvärr bara att stå ut. Jag tar Alvedon då det besvärar mig som mest. Men annars finns det nog inget att göra.

  • Äldre 10 Jun 07:03
    #5

    Jag fick också besvär, försvann direkt efter förlossningen. Det blir ju så för att bröstkorgen utvidgas. Man kan säkert testa lite traktion eller ev mobilisera revbenslederna och/eller bröstryggen. Skulle kunna testa högfrekvent TENS på det också men det var inget jag gjorde själv.

Svar på tråden Gravid med nerver i kläm vid revbenen