• Äldre 7 Jun 17:38
    31745 visningar
    530 svar
    530
    31745

    Vi som planerar barn efter pillerstopp

    Hej ! Jag slutade med mina mini piller (ceracette) den 13 april och har aktivt försökt vli gravid sen dess . Jag fick min första ägglossning den 27 april (positivt ägglossningstest) och min första mens efter pillerstopp den 8 maj. Sen är jag osäker på om jag haft någon mer ägglossning då alla test Visat negativt och jag inte känt av någon ägglossning :( fick min andra mens idag 7 juni. Att bli gravid känns så långt bort just nu, de känns som de aldrig kommer . Har två barn sen tidigare och har en förlossningskada efter sista barnet. Går massa tankar i huvudet om jag kanske inte kan bli gravid efter skadan eller om de kommer ta super lång tid efter mini pillren. Tänkte kanske att de är fler som försöker bli gravida så kan vi följas åt och stötta varandra ! Jag hoppas så att jag kommer ha en normal ägglossning nästa månad och ha tur att bli gravid med mitt 3 och såna fall sista barn .

  • Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp
  • Äldre 7 Jun 19:30
    #1

    Hej slutade med cerazette 8 mars, inga egna barn sedan tidigare men nu vill vi iaf prova, är själv 30+ och sambon har redan tonårsbarn.

    Fått tips att börja tempa med NC så termometer och ägglossningstest är beställt, kroppen känns i obalans efter pillerstoppet. Haft en mens-liknande blödning 9-12 april. Efter det bruna/rosa flytningar till och från, väldigt jobbigt....oregelbundet.

  • Äldre 7 Jun 20:10
    #2

    Åh kul att få ett svar, hoppas du snart får plus på stickan ???????? Jag är 27 år.

    Min mens verkar ju iaf komma regelbundet men tror inte jag hade äl denna månad då inga äl test visade positivt . Så väntar ut den här nedrans mensen nu igen så man kan försöka igen !

    Förstår att de är frustrerande att mensen inte är regelbunden

  • Äldre 20 Jun 22:42
    #3

    Här är en till som försöker. Slutade med mina Zoely för 2,5 vecka sedan och har sedan dess haft konstant mensvärk, mått illa och haft halsbränna. Eftersom jag inte haft någon mens på över ett år, så har jag ingen aning om ÄL/beräknad mens. Hoppas bara på att det inte ska ta allt för lång tid för att få ett plus, men framför allt så hoppas jag på att jag överhuvudtaget kan bli gravid. 

  • Äldre 20 Jun 23:38
    #4

    Jag slutade med preventivmedel (p stav dock) i början på nov förra året fick första äl i dec men sen där efter har allt gått trögt mens kommit och fler ledsamheter gång på gång. Jag har vart gravid en gång gick inte hela vägen men det tog ca 6 mån ihop med en annan på den tiden.

    Vart ihop med min man sedan 2012 och vi försäker med vårat första tillsammans.

    Jag är snart 27 och min man 34

  • Äldre 22 Jun 22:31
    #5

    Hej

    Jag slutade med cerazette i februari i år och fick mens igen i april. Första cykel var 43 dagar (superlänge för att vara mig) och förra var 34 dagar. Tror jag har okej koll på min ÄL, har inte kört med tester (ännu). Känner att jag iaf är rätt regelbunden igen vilket kommer göra det lättare.

    Men längtan efter en liten blir nästan större för varje dag, och att få vara med min svägerskas 6månsbebis gör det hela inte lättare. Hoppas och tror att det kommer hända i år iaf, men man vill ju ha ett plus nu.

    Har nästa BIM 22/7, så det är ganska långt kvar. Men snart ÄL iaf, och det är ju mysigt

    Jag är 26, min man 29 och detta blir vårt andra försök till vårt första barn.

  • Äldre 14 Jul 22:30
    #6
    Phaidra skrev 2018-06-20 22:42:40 följande:

    Här är en till som försöker. Slutade med mina Zoely för 2,5 vecka sedan och har sedan dess haft konstant mensvärk, mått illa och haft halsbränna. Eftersom jag inte haft någon mens på över ett år, så har jag ingen aning om ÄL/beräknad mens. Hoppas bara på att det inte ska ta allt för lång tid för att få ett plus, men framför allt så hoppas jag på att jag överhuvudtaget kan bli gravid. 


    Slutade med Zoely strax innan midsommar och hade pillermens som vanligt 4 dagar senare. Har ätit piller i 16(!)år varav senaste ca 4-5 åren Zoely. Efter pillermensen så hade jag ?mensvärk? till och från i ca 1,5 vecka, vet inte om äl kom då men efter att ha eskalerat rejält under en förmiddag så plötsligt försvann värken. Det gick sen knappt en vecka och så fick jag istället ömma och lite ?svullna?/större(?) bröstvårtor (fortfarande kvar) och några gånger har jag haft ?mensvärk? igen samt känner som att ngt drar neråt långt ner i magen ganska ofta när jag går.

    Innan pillerna hade jag en cykel på exakt 28 dagar, samt haft problem med mellanblödningar under pillerätandet - enligt bm då mina hormoner är så starka att de brutit igenom trots piller. Detta har dock ej hänt med Zoely. Nu hoppas jag att mina starka hormoner gör att cykeln kommer tillbaka snabbt och OM jag hade äl nu när jag trodde så borde BIM vara under nästa helg 21-22/7!
  • Äldre 14 Jul 22:47
    #7

    Kan även tillägga att jag senaste dagarna fått flytningar som är typiska för svamp (keso-liknande), dock utan klåda eller ngt obehag så luftar mkt o avvaktar över helgen i förhoppning att det ska läka ut av sig själv. Vet inte om detta beror på pillerstopp eller ngt annat, googlat en massa och det kan både va kopplat till sänkt immunförsvar, hormoner, samlag, småskador i slidan m.m. Har aldrig någonsin haft svamp tidigare...

  • Äldre 27 Jul 11:52
    #8

    Hej! Hakar gärna på här :) jag slutade med Cerazette den 30 juni, ätit dem i 5,5 år och inte haft någon mens. Varit öm i bröstvårtorna och molande värk i magen den senaste veckan. Väntar på att mensen ska komma igång så snart som möjligt ??

  • Äldre 27 Jul 14:30
    #9
    Phaidra skrev 2018-06-20 22:42:40 följande:

    Här är en till som försöker. Slutade med mina Zoely för 2,5 vecka sedan och har sedan dess haft konstant mensvärk, mått illa och haft halsbränna. Eftersom jag inte haft någon mens på över ett år, så har jag ingen aning om ÄL/beräknad mens. Hoppas bara på att det inte ska ta allt för lång tid för att få ett plus, men framför allt så hoppas jag på att jag överhuvudtaget kan bli gravid. 


    Hej Phaidra! Har du fått ngn äl än? Jag slutade med Zoely för 1 månad sen nu o trodde jag fick äl efter 2 veckor men verkar inte så då jag varken fått mens eller plussat sen dess. Så nu går jag o väntar på att cykeln ska komma igång, funderar på att testa rosenrot och bidrottningsgele för att se om det kan kicka igång kroppen...
  • Äldre 28 Jul 15:12
    #10

    Jag tänkte att jag hoppar in här med. Vi ska inte riktigt försöka än (sambon tycker inte att det är dags för ens om typ 6 månader) men jag vill verkligen ha en liten till (har en son född 170616) men är dock orolig att allt kommer ta jättelång tid pga cerazette (hade hormonspiral tidigare och han inte ens få mens efter utplockandet innan jag var gravid). Dock har jag mens minst 7 dagar i månaden på dessa och längsta tiden var i hela 27 dagar (!) och har mer ångest än innan så sambon tycker att jag borde sluta. När det väl är dags vill jag ju att det ska gå lika fort som sist så därför känner jag att denna tråden kan vara bra att följa så man ser hur era kroppar reagerade på mini-piller


    Kärlek till er
Svar på tråden Vi som planerar barn efter pillerstopp