Inlägg från: Mamma0508 |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Funderingar kring gastric bypass

    Jag har varit överviktig sedan jag fick mitt första barn för 13 år sedan. 2 år efter hennes födsel fick jag Reductil utskrivet och gick ner 18 kg. Gick upp dessa under andra graviditeten. Efter den har jag varit överviktig fram till 2015 då jag lyckades gå ner 11 kg. Dessa gick jag upp igen under 2016. Lyckades återigen med -10 kg 2017 men har återigen gått upp.

    Jag har en autoimmun sjukdom vilket gör att jag lider av hjärntrötthet.

    Ju sämre jag mår ju mindre fungerar träning och ju mindre träning desto mer trötthet.....

    Jag äter hyfsat men kroppen svarar inte ett dugg när jag inte mår 100 i min sjukdom.

    Jag har länge varit nyfiken på gastric bypass men nu har jag ett väldigt stort önskemål om detta. Jag har inte pratat med min läkare än men ska göra det framöver.

    Dock är det så så att jag har ett BMI på 33,7 och vad jag förstår är gränsen 35.

    Är det helt kört med en sådan operation så länge man inte har BMI >35???

    Jättetacksam för svar

  • Svar på tråden Funderingar kring gastric bypass
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2018-06-07 23:46:15 följande:

    Landstingen brukar vara rätt hård i sin bedömning med BMI. Kan hända att undantag görs pga sjukdom. I mitt landsting var gränsen 40 när jag gjorde min gbp 2012.

    Gå till en privatklinik och bekosta själv om landstinget inte ändrar sig.

    Lycka till!


    Anonym (K) skrev 2018-06-07 23:46:15 följande:

    Landstingen brukar vara rätt hård i sin bedömning med BMI. Kan hända att undantag görs pga sjukdom. I mitt landsting var gränsen 40 när jag gjorde min gbp 2012.

    Gå till en privatklinik och bekosta själv om landstinget inte ändrar sig.

    Lycka till!


    Tack snälla för svar.
Svar på tråden Funderingar kring gastric bypass