• Anonym (W)

    Anmälda av grannar pga barnskrik?

    Dottern (2 år) har sedan en månad tillbaka blivit världens gnälligaste och jobbigaste unge som existerar. Skriker och gråter konstant så det ilar i öronen.

    Nu vet jag inte hur lyhört det är, men tror ni barnskrik räknas som störning? Dvs att vi kan bli anmälda av grannar och sedan förlorar lägenheten pga det?

    Jag vet inte riktigt vad jag annars ska göra då det oftast inte går att få tyst på henne, stänger dock alltid balkong och fönster när det blir för mycket.

  • Svar på tråden Anmälda av grannar pga barnskrik?
  • Kia77

    Hej TS! Är också förälder så förstår att det är jobbigt. Tror dock i första hand du bör fundera på varför hon är ledsen och om det är något speciellt eller bara en fas. Det är ju det allra viktigaste att hon mår bra. När du träffar de närmaste grannarna kan du ju nämna tex att hon är lite gnällig just nu och hoppas att ni inte störs så har du förekommit dem. Ha en fin sommar!

  • Anonym (Nej)

    Tycker som föregående att du borde försöka möta ditt barns känslor snarare än att försöka tysta henne.

    Och till din fråga, nej du kommer inte bli vräkt pga ditt barns utbrott.

  • Anonym (Växer bort)

    Tänker också att du kan nämna för grannarna om du ser dom, att din dotter är lite gnällig just nu och att du hoppas att det går över snart. Även om de aldrig skulle anmäla eller dylikt så visar du att du är medveten om att ni kanske stör och de vet att du vet. Ibland räcker det för att behålla grannsämjan. Det bästa med barn är ju att de växer och mognar med tiden och ?problemet med skrik? försvinner. Tycker också det är bra att du stänger fönster mm när utbrotten uppstår.

    Jag tycker våra barn varit extra skrikiga när det varit många rutinveckor utan extra lediga dagar. Lördag-söndag som lediga dagar har inte räckt för barnen.

  • Anonym (Skogen)

    Känner att folk måste fatta att man har barn, barn skriker gråter osv det är normalt. Stör folk sig på det får dom flytta ut i skogen.

  • Anonym (Hmm)

    Så j***a störande med dessa barnskrik hos grannen. Både dag o natt hör man dessa jäkla skriken. Är så trött på detta , grannen över är nyinflyttad med 2 barn . Kan nästan tro att det är 10 ungar där eller en skock elefanter , skrik o gap o massa dunkande smällar i deras golv .
    Hade en kompis över som inte fick en blund på hela natten pga av allt oväsen .
    Har gått upp o sagt till men får till svar : du vet väl hur barn är? Lite får man väll tåla.
    Lite ja men inte hela j***a tiden . Vet fler av mina grannar är så trött på det här.
    Nä ha lite pli ungarna .

  • RoggaB

    Hade en Polsk granne som skickade polisen (Polizei, eftersom som jag bor I Tyskland) på oss pågrund av vårt barns skrik.
    Vårt barn hade en period det var ganska skrikigt av någon anledning som vi aldrig fick svar på. Som tur var upphörde det, men vi flyttade I alla fall pågrund av grannen. 

  • Anonym (Pippi)

    Jättegulligt av dig att du anstränger dig så mycket för att minimera störningarna! Nej, du blir inte vräkt för att du har en arg tvååring. Det skulle finnas alldeles för många hemlösa barnfamiljer i det här landet om så var fallet.

  • Anonym (Ogillar vrålandet)
    Kia77 skrev 2018-06-07 22:55:42 följande:

    Hej TS! Är också förälder så förstår att det är jobbigt. Tror dock i första hand du bör fundera på varför hon är ledsen och om det är något speciellt eller bara en fas. Det är ju det allra viktigaste att hon mår bra. När du träffar de närmaste grannarna kan du ju nämna tex att hon är lite gnällig just nu och hoppas att ni inte störs så har du förekommit dem. Ha en fin sommar!


    "Lite gnällig"?
    Det låter ju som att ungen är helt rabiat!

    Här i vårt radhusområde finns en sån där mistlur också. Jag är evigt tacksam att vi inte bor så nära dem. Tänker ibland på hur deras närmaste grannar står ut... nu på sommaren vrålar ungen så jag ibland faktiskt avbryter mitt solande och går in, då bor de ändå säkert hundra meter härifrån!

    Vilken dröm det vore om det fanns barnfria bostadsområden!
  • Dexter dot com

    Tror knappast att du blir vräkt men att prata med grannarna och be om ursäkt skadar aldrig. Det är oerhört jobbigt med barnskrik och även om man som granne måste stå ut så blir man naturligtvis irriterad och störd så prata med grannarna alt sätt upp en lapp för grannsämjans skull.

  • Anonym (mmm)

    Nej små barn låter, så är det. Reglerna är ju om det stör onormalt mycket på något vis, då kanske någon skulle kunna göra en anmälan men det är väldigt svårt att bli vräkt så du ska nog inte vara orolig över det. 

    Mys med dotten, avled när hon skriker (hon är väl i den klassiska trotsåldern gissar jag när hon är 2 år), kanske gå ut hellre, om det är på dagtid osv. 

  • Anonym (Osa)
    Anonym (W) skrev 2018-06-07 22:42:15 följande:

    Dottern (2 år) har sedan en månad tillbaka blivit världens gnälligaste och jobbigaste unge som existerar. Skriker och gråter konstant så det ilar i öronen.

    Nu vet jag inte hur lyhört det är, men tror ni barnskrik räknas som störning? Dvs att vi kan bli anmälda av grannar och sedan förlorar lägenheten pga det?

    Jag vet inte riktigt vad jag annars ska göra då det oftast inte går att få tyst på henne, stänger dock alltid balkong och fönster när det blir för mycket.


    Det låter väldigt osannolikt att ni skulle bli vräkta pga barnskrik. Att granar störs är väl en sak, men visst mått av barnskrik får man leva med i flerfamiljshus. Mina grannar har tre små barn och det är ofta skrikfest hos dem. Vi var i samma situation för 7-8 år sen men har nu stora

    barn. Det är livets gång.

    Om du är orolig för att störa grannarna så kanske du kan försöka prata med dem? Berätta att dottern ör skrikig och be om ursäkt ifall ni stör. Oftast är grannarna ändå inte lika störda om ni är över situationen.
  • Anonym (W)

    Vi flyttade in till lägenheten förra veckan så jag vet inte vilka som bor bredvid/under/över ännu, är lite under 50 lägenheter i byggnaden. Svårt att prata med dem då.

    Bodde innan dess i en lägenhet i en förort och tänkte aldrig på detta då det inte är så vanligt att bli anmäld av grannar där.

  • Anonym (anmälda)

    Vi blev anmälda till sov pga vårt barns skrik på nätterna. Under kanske ett års tid vaknade hin några gånger i månaden och totalt gallskrek. Helt otröstlig. Jag fick inte hålla henne eller röra henne och det gick inte att prata med henne om det. På morgonen kom hon inte ihåg något. Vi sökte hjälp för det men fick inga bra tips och till slut gick det om av sig själv. Enligt grannen ovanför som aldrig pratat med oss eller varit inne i vår lägenhet så lät vi det stackars barnet gråta utan att gå och trösta henne. Detta trots att hon ofta t.o.m. fick sova i vår säng på natten. Tack för det, grannen!

Svar på tråden Anmälda av grannar pga barnskrik?