• Anonym (Freddi)

    Är man mysslyckad om man väljer bort barn i livet?

    Är man det om man väljer att aldrig skaffa några barn? Misslyckad? Missar man meningen med livet?

    Vet att jag inte ska bli förälder, dels för min skull, men främst för ett hypotetiskt barns skull, men ibland kan man inte göra annat än att känna sig..defekt.

  • Svar på tråden Är man mysslyckad om man väljer bort barn i livet?
  • DeathByPickles

    Naturligtvis är man inte misslyckad! 


    Barn har absolut ingen plats i mitt liv och det är fullt av mening, av kärlek och av allt jag känner att jag behöver. Jag tycker att det är underbart att kvinnor kan välja bort barn idag! 
    Du är långt ifrån ensam om att inte vilja. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Freddi)
    DeathByPickles skrev 2018-06-08 01:30:25 följande:

    Naturligtvis är man inte misslyckad! 


    Barn har absolut ingen plats i mitt liv och det är fullt av mening, av kärlek och av allt jag känner att jag behöver. Jag tycker att det är underbart att kvinnor kan välja bort barn idag! 
    Du är långt ifrån ensam om att inte vilja. 


    Tack för svar, ska för tydligheten skull säga att jag är man, men min sambo har också valt bort barn (Vilket är bra att vi tycker samma i frågan). Kan tänka mig att pressen på kvinnor är ännu större. För en man ses det ofta mer okej att "satsa på karriären" eller att "resa och festa", dock går det inte så lysande där heller, så jag kan inte förklara barnfriheten med det.
  • DeathByPickles
    Anonym (Freddi) skrev 2018-06-08 01:34:01 följande:
    Tack för svar, ska för tydligheten skull säga att jag är man, men min sambo har också valt bort barn (Vilket är bra att vi tycker samma i frågan). Kan tänka mig att pressen på kvinnor är ännu större. För en man ses det ofta mer okej att "satsa på karriären" eller att "resa och festa", dock går det inte så lysande där heller, så jag kan inte förklara barnfriheten med det.
    Förlåt! Det var ditt alias som lurade mig, man ska aldrig anta saker och ting. Oavsett vilket gäller mitt svar - jag förstår inte hur kärnfamiljen fortfarande kan vara norm och sätta press på folk idag. 
    Lev ditt liv som du vill! Du har ingen skyldighet att försvara ditt val inför någon annan.
    Det låter härligt att du lyckats träffa någon med samma inställning, det är lättare sagt än gjort tror jag. Glad
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • RoggaB
    Anonym (Freddi) skrev 2018-06-08 01:18:45 följande:

    Är man det om man väljer att aldrig skaffa några barn? Misslyckad? Missar man meningen med livet?.


    Ur samhällsperspektiv gör du inte din plikt mot samhället. Utan barn måste vi låta några båtresenärer från medelhavet ta hand om dig på din ålders höst.Tungan ute

    ...men som enskilt fall är det svårt att dömma dig.
    Personligen är mina barn det bästa jag har.
  • Anonym (Jag_med)

    Hej TS!
    Jag tycker att du ska absolut inte känna sig misslyckad eller ännu värre - defekt. Du har rätt att leva ditt liv som du vill och välja bort barn. Jag har själv gjort så och det är det bästa beslutet i mitt liv. 
    Alla som har barn har det svårt att förstå att man kan faktiskt ha andra prioriteter i livet och inte vilja ha barn. Jag tycker faktiskt att det är egoistiskt att skaffa barn nuförtiden eftersom det finns redan för mycket folk på jorden och vi alla lider av detta, vår planet klarar inte av så många människor. 
    Kort sagt - skit i vad andra tycker och tänker om ditt barnlösa liv. Det viktigaste att du och din partner är nöjda med det. Folk kommer alltid att säga saker - oavsett vad man gör

  • Anonym (Mamma)

    Som mor anser även jag att det är och ska vara den enskildes egna val om man vill ha barn eller ej. Är man nöjd med livet utan barn så kör på säger jag :)

    Livet kan vara så mycket mer än normen, man är naturligtvis inte misslyckad för att man väljer ett liv utan barn :)

  • Anonym (M)

    Nej, verkligen inte! Kan faktiskt tycka ett liv utan barn vore en riktigt skön tanke. Att inte behöva ansvara för någon annan på det viset och ha mer frihet i sitt liv. För min del tar dock min längtan efter barn över, så barn kommer det bli. Men annars hade jag vart grymt glad över ett liv utan barn.

  • viseversa

    Klart man inte är. Har en väninna som valt bort barn helt. Hon vill inte behöva viga sin tid och sitt liv till någon annan. Hon vill kunna jobba vilka tider hon vill. Kunna resa utomlands utan att behöva oroa sig för sitt barn vid tex poolen. Kunna gå ut och äta med sin man utan att behöva tänka på barnvakt mm mm mm. Ibland kan jag tänka att det skulle vara väldigt skönt att inte ha barn. Dock är jag en människa som inte kunde tänla mig ett liv utan barn och har idag 5 egna barn och det skulle jag aldrig välja bort. Alla är olika och självklart är det okej att välja bort barn i livet.

  • Anonym (Freddi)
    RoggaB skrev 2018-06-08 01:52:48 följande:
    Ur samhällsperspektiv gör du inte din plikt mot samhället. Utan barn måste vi låta några båtresenärer från medelhavet ta hand om dig på din ålders höst.Tungan ute

    ...men som enskilt fall är det svårt att dömma dig.
    Personligen är mina barn det bästa jag har.
    Vet inte om jag tänkt bli så gammal att jag inte kan ta hand om mig själv längre. Men vem vet, kanske kroppen eller hjärnan blir för svag för att göra något åt saken när den tiden kommer.
  • Anonym (Freddi)
    Anonym (Jag_med) skrev 2018-06-08 02:31:39 följande:

    Hej TS!
    Jag tycker att du ska absolut inte känna sig misslyckad eller ännu värre - defekt. Du har rätt att leva ditt liv som du vill och välja bort barn. Jag har själv gjort så och det är det bästa beslutet i mitt liv. 
    Alla som har barn har det svårt att förstå att man kan faktiskt ha andra prioriteter i livet och inte vilja ha barn. Jag tycker faktiskt att det är egoistiskt att skaffa barn nuförtiden eftersom det finns redan för mycket folk på jorden och vi alla lider av detta, vår planet klarar inte av så många människor. 
    Kort sagt - skit i vad andra tycker och tänker om ditt barnlösa liv. Det viktigaste att du och din partner är nöjda med det. Folk kommer alltid att säga saker - oavsett vad man gör


    Jag tänker faktiskt inte så mycket på vad andra säger, fast det är nog främst för att jag är man, då blir det inte så stort tryck från andra på att jag måste skaffa barn. Att jag ibland är rädd för att känna mig misslyckad handlar främst om egna personliga känslor.

    Kul att se att du hittat rätt val i livet dock :)
Svar på tråden Är man mysslyckad om man väljer bort barn i livet?