• Cecilia9

    Resa utomlands i v. 31-32

    Jag och min man ska resa till Grekland nu efter den 26 juni i 10 dagar.

    Jag kommer då att vara i vecka 31-32.

    Jag har full koll på vad allt med flygbolag heter och vilka försäkringar och vad som sägs. Det är inte vad denna frågan handlar om.

    Utan jag vill veta om någon annan har gjort en utlandsresa gravid kring dessa veckor?

    Hur fungerade det?

    Värmen, nervositet kring flygning, mat etc etc.

    Min graviditet har varit komplikationsfri förutom fruktansvärt illamående ett par omgångar. Känner av sammandragningar ungefär 3-5 gånger/dag. Kan ibland få ett visst obehag längst ner i livmodern när jag går, men ska fråga min BM om detta närmre vid nästa besök om 2 dagar.

    Sen annars lite ömma höfter när jag går/står mycket på jobbet eftersom jag jobbar med intensivvård.

    Så bomba med allt ni har! Läser under dagen och svarar när jag hinner.

    TACK TACK!

  • Svar på tråden Resa utomlands i v. 31-32
  • Fillibom

    Hade inte heller åkt. Har varit på sjukhus akut en gång i Grekland (på Kreta, en turistort, och det var ändå extremt primitivt inom sjukvården där och endast en personal kunde engelska, så hon fick komma och tolka åt mig när hon hade tid) och skulle aldrig i livet åka iväg i de graviditetsveckorna för att riskera och hamnat på grekiskt sjukhus. 

    Nervositeten skulle förstöra hela resan för mig. (Tänk ex om du blir magsjuk, jättekul, på många ställen i Grekland får man ex inte spola ned toalettpappret i toaletten, bara det skulle ju vara kul som gravid med magsjuka).

    Dessutom det där som folk tror att man genom hemförsäkringen blir hemtransporterad av SoS International vid minsta lilla, stämmer inte.

    Därtill värmen som gravid är ju jättejobbigt och vet inte heller hur ok det är med solen på en gravidmage (alltifrån bristningar etc).

    Men det finns som sagt andra säkert på FL som har direkta erfarenheter av graviditet och solresor i de veckorna jag har bara direkta erfarenheter av grekiska ambulanser och grekiskt sjukhus.
    (Hur funkar det med säkerhetsbälte på flyget runt en stor gravidmage förresten?).

  • Griseknoen35
    Fillibom skrev 2018-06-19 13:37:11 följande:
    Hade inte heller åkt. Har varit på sjukhus akut en gång i Grekland (på Kreta, en turistort, och det var ändå extremt primitivt inom sjukvården där och endast en personal kunde engelska, så hon fick komma och tolka åt mig när hon hade tid) och skulle aldrig i livet åka iväg i de graviditetsveckorna för att riskera och hamnat på grekiskt sjukhus. 

    Nervositeten skulle förstöra hela resan för mig. (Tänk ex om du blir magsjuk, jättekul, på många ställen i Grekland får man ex inte spola ned toalettpappret i toaletten, bara det skulle ju vara kul som gravid med magsjuka).

    Dessutom det där som folk tror att man genom hemförsäkringen blir hemtransporterad av SoS International vid minsta lilla, stämmer inte.

    Därtill värmen som gravid är ju jättejobbigt och vet inte heller hur ok det är med solen på en gravidmage (alltifrån bristningar etc).

    Men det finns som sagt andra säkert på FL som har direkta erfarenheter av graviditet och solresor i de veckorna jag har bara direkta erfarenheter av grekiska ambulanser och grekiskt sjukhus.
    (Hur funkar det med säkerhetsbälte på flyget runt en stor gravidmage förresten?).
    Blir hon magsjuk som gravid är nog vart hon gör av toalettpappret det minsta bekymret (det är väl lite äckligt även som ickegravida, inte mer äckligt bara för gravida att slänga pappret i en papperskorg bredvid toan.) utan blir en gravid magsjuk kan värkar dra igång. Det ts bör oroa sig för då är att hon kan få föda barnet i Grekland och gör hon det så är ju nästa oro om barnet föds sjukt eller om förlossningen inte går som planerat för varken barn eller mamma. 

    TS, har du kollat så att försäkringar gäller för om du föder ett förtidigt fött barn i Grekland och om försäkringen då täcker barnet? Få försäkringar täcker det om ens någon. Det kostar multum om du råkar föda där, bara att få hem ett för tidigt fött barn till Sverige med allt vad det innebär går loss på några hundra tusen plus då sjukhusräkningen i Grekland. 
  • avocadoo

    Kom precis hem från Grekland, var där 8 dagar på all inclusive med familjen. Gick jättebra. Led lite av värmen. Var 31+2 när jag kom hem.

    Inte mitt första barn, kände mig trygg med att bebisen inte skulle titta ut. Dock så fick en annan person söka läkarvård i vårt sällskap och då var jag MYCKET tacksam över att jag & barnet mådde bra. 

    Jag köpte en ERV tilläggsförsäkring för säkerhets skull. 

  • avocadoo
    Fillibom skrev 2018-06-19 13:37:11 följande:

    Hade inte heller åkt. Har varit på sjukhus akut en gång i Grekland (på Kreta, en turistort, och det var ändå extremt primitivt inom sjukvården där och endast en personal kunde engelska, så hon fick komma och tolka åt mig när hon hade tid) och skulle aldrig i livet åka iväg i de graviditetsveckorna för att riskera och hamnat på grekiskt sjukhus. 

    Nervositeten skulle förstöra hela resan för mig. (Tänk ex om du blir magsjuk, jättekul, på många ställen i Grekland får man ex inte spola ned toalettpappret i toaletten, bara det skulle ju vara kul som gravid med magsjuka).

    Dessutom det där som folk tror att man genom hemförsäkringen blir hemtransporterad av SoS International vid minsta lilla, stämmer inte.

    Därtill värmen som gravid är ju jättejobbigt och vet inte heller hur ok det är med solen på en gravidmage (alltifrån bristningar etc).

    Men det finns som sagt andra säkert på FL som har direkta erfarenheter av graviditet och solresor i de veckorna jag har bara direkta erfarenheter av grekiska ambulanser och grekiskt sjukhus.
    (Hur funkar det med säkerhetsbälte på flyget runt en stor gravidmage förresten?).


    TS kanske inte är en nervös person. Orka oroa sig för att man inte får spola ner toapapper...

    Det finns tilläggsförsäkringar som täcker hemtransport, neonatalvård m.m. för överkomligt pris.

    Hur tror du säkerhetsbältet fungerar på personer med fetma? Man får helt enkelt släppa lite på det...

    Och man får vara i solen när man är gravid. Vissa gravida tycker inte värmen är jobbig.

    Jösses...

    Men det är ju en avvägning och det är bara TS som kan avgöra om hon vill och vågar resa. 
  • avocadoo
    Griseknoen35 skrev 2018-06-19 13:57:26 följande:
    Blir hon magsjuk som gravid är nog vart hon gör av toalettpappret det minsta bekymret (det är väl lite äckligt även som ickegravida, inte mer äckligt bara för gravida att slänga pappret i en papperskorg bredvid toan.) utan blir en gravid magsjuk kan värkar dra igång. Det ts bör oroa sig för då är att hon kan få föda barnet i Grekland och gör hon det så är ju nästa oro om barnet föds sjukt eller om förlossningen inte går som planerat för varken barn eller mamma. 

    TS, har du kollat så att försäkringar gäller för om du föder ett förtidigt fött barn i Grekland och om försäkringen då täcker barnet? Få försäkringar täcker det om ens någon. Det kostar multum om du råkar föda där, bara att få hem ett för tidigt fött barn till Sverige med allt vad det innebär går loss på några hundra tusen plus då sjukhusräkningen i Grekland. 
    En normal graviditet startar inte igång en förlossning av matförgiftning...

    Har haft vinterkräksjuka x flera under mina graviditeter, en gång i v. 37. Plågsamt ja. Farligt? nej
  • Griseknoen35
    avocadoo skrev 2018-06-19 16:51:00 följande:
    En normal graviditet startar inte igång en förlossning av matförgiftning...

    Har haft vinterkräksjuka x flera under mina graviditeter, en gång i v. 37. Plågsamt ja. Farligt? nej
     Vad tur för dig att din förlossning inte startade då men min gjorde och det va en helt normal graviditet i vecka 32. 
  • Griseknoen35
    Griseknoen35 skrev 2018-06-19 13:57:26 följande:
    Blir hon magsjuk som gravid är nog vart hon gör av toalettpappret det minsta bekymret (det är väl lite äckligt även som ickegravida, inte mer äckligt bara för gravida att slänga pappret i en papperskorg bredvid toan.) utan blir en gravid magsjuk kan värkar dra igång. Det ts bör oroa sig för då är att hon kan få föda barnet i Grekland och gör hon det så är ju nästa oro om barnet föds sjukt eller om förlossningen inte går som planerat för varken barn eller mamma. 

    TS, har du kollat så att försäkringar gäller för om du föder ett förtidigt fött barn i Grekland och om försäkringen då täcker barnet? Få försäkringar täcker det om ens någon. Det kostar multum om du råkar föda där, bara att få hem ett för tidigt fött barn till Sverige med allt vad det innebär går loss på några hundra tusen plus då sjukhusräkningen i Grekland. 
     Tar för övrigt tillbaka mycket i detta inlägg då Grekland är inom EU och då finns det bra försäkringar som täcker hemtransport, sjukvård osv och barns läkarvård ska vara gratis inom EU precis som i Sverige. Ska du till en turistort i Grekland brukar sjukvården vara bra men annars är det ett tips att kolla upp hur sjukvården är just där du ska för säkerhetsskull. 
Svar på tråden Resa utomlands i v. 31-32