• Anonym (Simme­lisim)
    Äldre 8 Jun 12:25
    1791 visningar
    12 svar
    12
    1791

    Simskola i skolan - hur ser det ut i din kommun?

    Hej!

    I läroplanen ingår 200m bröstsim som ett av kunskapskraven i årskurs 6.
    Jag har förstått att det ser väldigt olika ut när det kommer till simskola i skolan, från kommun till kommun, och även från skola till skola.


    Så därför undrar jag; hur ser det ut i din kommun? I ditt barns skola?
    - Från vilken årskurs börjar man ha simskola/simundervisning i skolan?
    - Upp till vilken årskurs har man simskola/simundervisning i skolan?

    I kommunen och skolan jag har mitt barn, är det simundervisning i skolan fr.o.m. förskoleklass och upp till årskurs 6.
    De har simprov i åk. 3, 200m bröstsim, samt det slutgiltiga simprovet i åk.6. Dock har de lagt till, som en parentes och eget mål (som inte inkräktar på betyg/omdöme) att barnen ska kunna simma 200m bröst, rygg- och krål. - Suveränt, anser jag.

    De simmar en dag i veckan, aug-dec, samt jan-jun (dvs. en dag i veckan under hela läsåret), från F-klass upp till åk. 6.

    Så, hur ser det ut hos er?

  • Svar på tråden Simskola i skolan - hur ser det ut i din kommun?
  • Anonym (Botky­rka)
    Äldre 8 Jun 12:46
    #1
    Anonym (Simmelisim) skrev 2018-06-08 12:25:43 följande:

    Hej!

    I läroplanen ingår 200m bröstsim som ett av kunskapskraven i årskurs 6.
    Jag har förstått att det ser väldigt olika ut när det kommer till simskola i skolan, från kommun till kommun, och även från skola till skola.


    Så därför undrar jag; hur ser det ut i din kommun? I ditt barns skola?
    - Från vilken årskurs börjar man ha simskola/simundervisning i skolan?
    - Upp till vilken årskurs har man simskola/simundervisning i skolan?

    I kommunen och skolan jag har mitt barn, är det simundervisning i skolan fr.o.m. förskoleklass och upp till årskurs 6.
    De har simprov i åk. 3, 200m bröstsim, samt det slutgiltiga simprovet i åk.6. Dock har de lagt till, som en parentes och eget mål (som inte inkräktar på betyg/omdöme) att barnen ska kunna simma 200m bröst, rygg- och krål. - Suveränt, anser jag.

    De simmar en dag i veckan, aug-dec, samt jan-jun (dvs. en dag i veckan under hela läsåret), från F-klass upp till åk. 6.

    Så, hur ser det ut hos er?


    Jag bor i Botkyrka och mina barn har haft simskola i skolans regi i åk 2, en termin ca 10 ggr. Sen har de haft simprov i åk 5 och de som inte kunnat simma 200 m har fått extra simundervisning så att de klarar läroplanens krav i åk 6.

    Många går nog på simundervisning privat också, kommunen ordnar simskola på simhallarna till överkomligt pris och sen finns det flera privata alternativ i omnejden. 
  • Anonym (Simme­lisim) Trådstartaren
    Äldre 8 Jun 14:24
    #2

    Tack för ditt svar, Botkyrka!
    Jo, simskola finns ibland att gå en/flera dagar i veckan, på fritiden. Även intensivveckor under sommarlovet.
    Men här behövs det ju inte med tanke på hur mycket simning de får i skolan. :)
    Det lämnar plats för andra fritidsaktiviteter!

    Fler som vill dela med sig?

  • Äldre 8 Jun 14:27
    #3

    Varannan vecka från FK till åk 3. Sen typ 2-3 ggr per läsår. Undantaget de som behöver mer för att klara kraven, de får simma betydligt mer.

    Skriver inte ut kommun, men långt norrut i landet.

  • Anonym (Tierp­s kommun­)
    Äldre 8 Jun 14:51
    #4

    Simskola från förskoleklass, 10ggr/ termin. Fritids (f-klass o ettan) är i simhallen varannan vecka (turas om) under hela terminen. Simhallen ligger granne med skolan.

  • Äldre 8 Jun 16:18
    #5

    I Alingsås kommun är de verkligen inte engagerade i barnens simkunskaper. Badhuset har varit under renovering i ett par år, så det är väl en kostnadsfråga att låta barnen simma i grannkommunen. 1 gång har min unge i mellanstadiet varit och simmat senaste året, året innan dess blev det inget, och minstingen i fsk har inte varit iväg någon gång.

  • Anonym (Simme­lisim) Trådstartaren
    Äldre 8 Jun 17:11
    #6
    snabbköpskassörskan skrev 2018-06-08 16:18:44 följande:

    I Alingsås kommun är de verkligen inte engagerade i barnens simkunskaper. Badhuset har varit under renovering i ett par år, så det är väl en kostnadsfråga att låta barnen simma i grannkommunen. 1 gång har min unge i mellanstadiet varit och simmat senaste året, året innan dess blev det inget, och minstingen i fsk har inte varit iväg någon gång.


    Hur tänker skolan/skolorna att barnen ska klara av kunskapsmålen i simning i åk. 6 då?
  • Anonym (Vikti­gt)
    Äldre 8 Jun 18:28
    #7

    Bor i Kinda kommun. Vi har ca 5 mil till närmaste simhall med finns sjö 300 meter från skolan.

    Min dotter slutar årskurs två och än så länge har de ej haft nån simundervisning alls. De dock gör kontroller hur bra barn kan simma varje vår.

    Vad jag vet finns det ingen simundervisning för mellanstadiet heller. Så vet ej hur de tänkt att barn ska klara de mål som finns, om inte föräldrar engagerar sig i frågan på fritiden.

  • Anonym (Simme­lisim) Trådstartaren
    Äldre 8 Jun 18:34
    #8
    Anonym (Viktigt) skrev 2018-06-08 18:28:50 följande:

    Bor i Kinda kommun. Vi har ca 5 mil till närmaste simhall med finns sjö 300 meter från skolan.

    Min dotter slutar årskurs två och än så länge har de ej haft nån simundervisning alls. De dock gör kontroller hur bra barn kan simma varje vår.

    Vad jag vet finns det ingen simundervisning för mellanstadiet heller. Så vet ej hur de tänkt att barn ska klara de mål som finns, om inte föräldrar engagerar sig i frågan på fritiden.


    Enligt lag (skollagen) ska skolan erbjuda simundervisning i en sådan hög utsträckning att även de barn som aldrig någonsin simmat tidigare, klarar av målet på 200m bröstsim i slutet av åk. 6.

    Föräldrar ska, enligt en relativt ny lag kring simundervisning i skolan, INTE behöva anstränga sig det minsta.

    Du kan ta frågan vidare till rektor/kommun. Får du inte gehör så gör du en anmälan till skolinspektionen.
  • Anonym (Vikti­gt)
    Äldre 8 Jun 18:54
    #9

    Tack för tipset ska kolla upp det.
    Nu tränar ifs min tjej simning på fritiden men kan va ändå bra o veta

  • Anonym (Göteb­orgare­, frisko­la)
    Äldre 8 Jun 18:55
    #10

    Mina barn skola är på simhall kanske 2 ggr per år.
    Nästan alla barn klarar att lära sig innan kraven kommer.
    de barnen som inte klarar simkraven får extra undervisning.
    Resan kräver bussbyte och en simlextion tar mycket tid från övriga ämnen.
    Bra att kraven finns. Mina barn fick lära sig simma tidigt, även livräddning.
    Det är för mig en självklarhet med bad, båt och isvett dessutom.

  • Äldre 8 Jun 19:44
    #11

    Enköpings kommun. De simmade en dag i veckan båda terminerna i förskoleklassen. Sen simmade de en gån i veckan vårterminen i tvåan. (Om jag minns rätt) Så de flesta har klarat av målen nu. Men de övriga får fortsätta lite nästa år tror jag. Tyvärr har tre skolor i kommunen tagit bort simmningen från nästa läsår för de inte får ihop schemat annars. Uruselt tycker jag. Simkunskap ska inte vara en klassfråga.

  • Anonym (Lärar­e)
    Äldre 8 Jun 20:07
    #12
    Anonym (Simmelisim) skrev 2018-06-08 18:34:53 följande:

    Enligt lag (skollagen) ska skolan erbjuda simundervisning i en sådan hög utsträckning att även de barn som aldrig någonsin simmat tidigare, klarar av målet på 200m bröstsim i slutet av åk. 6.

    Föräldrar ska, enligt en relativt ny lag kring simundervisning i skolan, INTE behöva anstränga sig det minsta.

    Du kan ta frågan vidare till rektor/kommun. Får du inte gehör så gör du en anmälan till skolinspektionen.


    Målet i åk 6 och 9 är 200 meter varav minst 50 meter ryggsim.
Svar på tråden Simskola i skolan - hur ser det ut i din kommun?