• Anonym (Isabelle)

    Akut ! Arbetslös från och med den 15 juni

    Hej ! Kortfattat jag jobbade ett är på en förskola men var inte inskriven på a-kassa .

    Ett helt år var jag sjuk med cellgiftsbehandling .

    6 månader tillbaka fick jag kontrakt på ett företag men 50% . Jag har i lön 19700 kr ifall jag jobbade heltid då men det gör jag inte . Jag skrev in mig när jag började jobba på a-kassa och som sagt snart blir det 6 månader .

    Ska inte få förlängning och undrar om jag får a-kassa ? Om ja hur mycket ? Och om nej , vad ska jag göra så länge tills jag hittar jobb? Hur ska jag fixa pengar för fakturor osv ? Snälla hjälp

  • Svar på tråden Akut ! Arbetslös från och med den 15 juni
  • LFF

    Du måste ha arbetat i 6 månader från det att du är inskriven hos A-kassan för att få ersättning. Vet inte om Alfa-kassan fortfarande finns för de som inte har varit inskrivna hos någon A-kassa men ändå uppfyller arbetsvillkoret. Om du får A-kassa är det baserat på din nuvarande inkomst om du inte har varit sjukskriven också till 50%.

    Hur du löser det med räkningar etc? Sök jobb, massor med jobb, så du kanske hinner få ett som du kan börja med så snart din nuvarande anställning går ut. Annars är det ju att söka ekonomiskt bistånd hos kommunen som gäller.

  • Anonym (fackligt)

    Det är olika från olika fackföreningar. Du bör gå ut på nätet och läsa. Logga in på din fackförening, vilket den nu är, och läs hur det funkar med a-kassan. Det är alldeles för många parametrar som skall stämma för att vi skall kunna hjälpa dig här. Du kan också ringa till a-kassan, ha gärna alla papper om lön etc framme när du ringer. Lättare att svara på ev frågor då.

  • Chokladpralinen2

    Hej!

    Mitt råd är att du tar kontakt med din a-kassa. Har du arbetat 6 månader med minst 80 timmar per månad har du alltid rätt till ersättning. Detta gäller alla a-kassor finns ingen skillnad, regelverket är detsamma oavsett vilken a-kassa du tillhör.

    Däremot tror jag inte att din ersättning kommer bli så hög.

Svar på tråden Akut ! Arbetslös från och med den 15 juni