• Äldre 8 Jun 15:18
    10589 visningar
    6 svar
    6
    10589

    Rosacea som 15åring???

    Jag har ett ganska stort problem som jag tampats med ett bra tag nu. Jag blir ständigt röd i ansiktet, vad jag än gör. Om det är kallt ute, blåser mycket, eller om det är varmt. Inomhus blir jag ännu lättare röd i ansiktet, speciellt i skolan. Jag kan liksom känna hur det bara blir varmt i ansiktet och hur det bara flossar upp. Detta drar ner mitt självförtroende så sjukt mycket. Jag känner mig så ful, och mina vänner ska såklart kommentera rodnaden hela tiden. Varje morgon tvingas jag lägga på massor av foundation, även om jag har ganska bra hy i övrigt, inga finnar etc.

    Jag vet verkligen inte vad rödheten beror på. Jag funderat lite på om det är rosacea, men jag är endast 15, och rosacea ska tydligen drabba folk över 30. Min mamma säger att rodnaden beror på hormoner, vilket ändå känns rimligt då jag ändå är i puberteten och rodnaden funnits sedan jag ungefär var 12-13. Samtidigt brukar dock min mamma uttala sig om saker hon inte vet någoting alls om...

    Hur blir jag av med rodnaden? Kommer den någonsin försvinna?

  • Svar på tråden Rosacea som 15åring???
  • Äldre 8 Jun 15:33
    #1

    Har du funderat över att gå till vårdcentralen och söka vård? Det är så svårt att "diagnostisera" dig över internet och speciellt utan bilder. Jag rekommenderar dig att uppsöka vård om det är besvärligt. 

  • Äldre 8 Jun 16:00
    #2

    Ja, jag vill gå till vårdcentralen eller dyl, men min mamma vägrar ta med mig dit. Hon säger att det är oviktigt osv.

  • Äldre 8 Jun 16:15
    #3
    Deprimeradsomfan skrev 2018-06-08 16:00:23 följande:

    Ja, jag vill gå till vårdcentralen eller dyl, men min mamma vägrar ta med mig dit. Hon säger att det är oviktigt osv.


    Varför behöver hon följa med dig dit? Du kan gå dit själv utan en vårdnadshavare. 
  • Äldre 8 Jun 16:23
    #4
    Corneliass skrev 2018-06-08 16:15:15 följande:

    Varför behöver hon följa med dig dit? Du kan gå dit själv utan en vårdnadshavare. 


    Åh vad bra, visste inte det.
  • Anonym (Sunda­y)
    Äldre 22 Jul 12:00
    #5

    Hej,

    Viktigt att inte självdiagnosera och istället få remiss till en hudläkare. Rosacea kan komma när man är yngre t ex var jag 19 när jag fick diagnos men det var då kopplat till obehag som stickande/brännande hy och efter en period även utslag. Finns flera typer av sjukdomen (inklusive ögon) som endast hudläkare har koll på.

    Kan vara att du har känslig hy och även hormonellt betingat. Mitt råd är att uppsöka vården med dina besvär och använd produkter med få ingredienser. Undvik att mixa med syror och specialprodukter.

  • Anonym (Sunda­y)
    Äldre 22 Jul 12:09
    #6

    Det du kan göra själv är att utesluta mjölkprodukter ich se om det blir bättre. Även socker och fokusera på långsamma kolhydrater istället. Ersätt vitt bröd, pasta etc mot fullkornsalternativ och skippa bullar, kakor, söta drycker.

    - Drick kallt vatten regelbundet.

    - Tvätta dig inte med för varmt vatten. Ansiktet endast ljummet vatten.

    - Probiotika - finns tabletter på apoteket och det hjälper .

    - undvik koffein.

    - Drick rött Roiibus-te el grönt te (kan även användas som ansiktsvatten och förvaras i kyl ca 5 dagar)

    Googla på antiinflammatorisk mat så får du en massa tips. Förändring av kosten är det som gett mig bäst effekt.

Svar på tråden Rosacea som 15åring???