• Meriall

    Fler barn som pekat en massa på saker och velat höra orden men inte härmat?

    Mitt barn har bara sagt 2-3 ord och inte särskilt konsekvent. Förstår något ord utöver det men inte mer.

    Hon har haft mkt problem med öronen/hörseln tidigare som nu verkar vara löst och jollrar nu mkt men oförståeligt och nynnar (var nästan helt tyst när hon hade öronproblemen).

    Dock har hon börjat "fråga" nästan hela tiden vad saker heter dvs pekar på bilder i böcker och förväntar sig att jag ska säga vad det är. Hon härmar inte efter men pekar gärna om och om igen på samma saker så det verkar som att hon försöker lära sig. Detta började hon med samtidigt som jollret kom dvs dagen efter hon blev opererad för hörseln.

    Hon kan inte följa uppmaningar ("var är hunden? Hämta hunden") eller så, enda uppmaningen hon reagerar på är "nej".

    Ni som haft barn som varit liknande (oavsett hörselproblem eller ej), hur lång tid tog det från pek-fasen tills de började använda orden? Kom då många på en gång eller hur var det?

  • Svar på tråden Fler barn som pekat en massa på saker och velat höra orden men inte härmat?
  • Fru Ve

    Hur gammal är hon då? Det varierar ju väldigt hur mycket barn pratar mellan 1-2 års ålder. Och om hon haft problem med hörseln är det ju naturligt om hon ligger lite efter. Tycker det låter väldigt smart av henne att peka på massor av saker och "suga in" informationen på det sättet. Läste någonstans att ett barn ofta förstår ett ord i flera månader innan hen säger ordet själv.

  • Meriall
    Fru Ve skrev 2018-06-09 08:57:44 följande:

    Hur gammal är hon då? Det varierar ju väldigt hur mycket barn pratar mellan 1-2 års ålder. Och om hon haft problem med hörseln är det ju naturligt om hon ligger lite efter. Tycker det låter väldigt smart av henne att peka på massor av saker och "suga in" informationen på det sättet. Läste någonstans att ett barn ofta förstår ett ord i flera månader innan hen säger ordet själv.


    Jo hon är säkert efter pga hörseln. Därför tänkte jag inte skriva ålder först för tänker att barn utan hörselproblem kanske har en liknande fas men tidigare?

    Hon är 19 månader nu, opererades för ca en månad sedan och hörde väldigt dåligt mellan 10-18 mån. Inte helt döv men reagerade bara på höga ljud, inte samtalston.

    Jo jag tänker också att hon suger in informationen. Men hon försöker inte själv säga orden fast hon hört samma många gånger. Sedan verkar hon inte riktigt förstå heller eftersom hon inte kan tex "peka på bollen" men å andra sidan kan man ju tänka att hon ligger på en 11-mån nivå med tanke på hörseln.

    Jag är mest nyfiken på hur lång tid den här fasen kan/brukar vara :) Om någon gjort liknande men sedan har orden kommit.
  • Jsv17

    Jag vet att de var oroliga för mig när jag var liten för jag sa också bara några få ord och mest pekade. Men det var som att jag bara satt och sög i mig för när jag väl började prata så sjöng jag sånger och drog hela meningar enligt min mamma nästan som från en dag till en annan. Sådan har jag sedan varit genom livet, iaktar och försöka ta in så mycket information om allt som möjligt sedan gör jag Tror det kan vara personlighet i kombination med att hon hade lite problem med hörseln.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Meriall
    Jsv17 skrev 2018-06-09 09:08:35 följande:

    Jag vet att de var oroliga för mig när jag var liten för jag sa också bara några få ord och mest pekade. Men det var som att jag bara satt och sög i mig för när jag väl började prata så sjöng jag sånger och drog hela meningar enligt min mamma nästan som från en dag till en annan. Sådan har jag sedan varit genom livet, iaktar och försöka ta in så mycket information om allt som möjligt sedan gör jag Tror det kan vara personlighet i kombination med att hon hade lite problem med hörseln.


    Hon är också en sådan som gärna iakttar en stund innan hon provar på något :) Vet du hur lång tid det tog från att du började peka på saker tills du började prata? Precis såna här historier jag är nyfiken på :)
  • Fru Ve

    Min son är 15 månader och han har ett ordförråd på ca 25 ord. Det är ganska mycket för den åldern dock, hans storebror pratade inte mer än 6-8 ord vid 18 månaders ålder och är ändå normal vad det gäller talet. Yngsta började nog peka och lyssna redan vid 8-9 månader och sen har orden kommit gradvis.

  • Anonym (Jgzjgzjzg)

    Mitt barn hade den fasen mellan 13-16 mån. Språkutvecklingen verkade stå helt still och han sa bara 2-3 ord. Jag var orolig för att det inte verkade hända något alls.

    Sedan lossnade allt med ett rassel och helt plötsligt kunde han 50-tal ord. Han hade verkligen sugit i sig allt.

    Jag har ju ingen aning om det är likadant för er, men jag tror det är alldeles för tidigt att bli orolig, speciellt med hörselskada i åtanke.

  • Anonym (Jgzjgzjzg)
    Anonym (Jgzjgzjzg) skrev 2018-06-09 09:24:09 följande:

    Mitt barn hade den fasen mellan 13-16 mån. Språkutvecklingen verkade stå helt still och han sa bara 2-3 ord. Jag var orolig för att det inte verkade hända något alls.

    Sedan lossnade allt med ett rassel och helt plötsligt kunde han 50-tal ord. Han hade verkligen sugit i sig allt.

    Jag har ju ingen aning om det är likadant för er, men jag tror det är alldeles för tidigt att bli orolig, speciellt med hörselskada i åtanke.


    Kan tillägga att min inte heller pekade på lampan osv när jag bad honom. Idag ligger han långt framme språkligt ( 3 år), men inte motoriskt. Han är en liten försiktig kille som gillar att iaktta och veta vad han gör - personligheten spelar in på alla utvecklingsområden tror jag.
  • Meriall
    Anonym (Jgzjgzjzg) skrev 2018-06-09 09:24:09 följande:

    Mitt barn hade den fasen mellan 13-16 mån. Språkutvecklingen verkade stå helt still och han sa bara 2-3 ord. Jag var orolig för att det inte verkade hända något alls.

    Sedan lossnade allt med ett rassel och helt plötsligt kunde han 50-tal ord. Han hade verkligen sugit i sig allt.

    Jag har ju ingen aning om det är likadant för er, men jag tror det är alldeles för tidigt att bli orolig, speciellt med hörselskada i åtanke.


    Men ca 3 månader tills det rasslade till? Det låter ju lovande :D Hon står i kö till logoped ändå pga hörselproblemen men skönt att höra att det kan bli så här som för er :) När han var i den fasen, kunde han följa uppmaningar då eller var det dåligt med det?
    Fru Ve skrev 2018-06-09 09:22:21 följande:

    Min son är 15 månader och han har ett ordförråd på ca 25 ord. Det är ganska mycket för den åldern dock, hans storebror pratade inte mer än 6-8 ord vid 18 månaders ålder och är ändå normal vad det gäller talet. Yngsta började nog peka och lyssna redan vid 8-9 månader och sen har orden kommit gradvis.


    Så inget rassel? Men på ca 6 månader så gick yngsta från 0-25 ord? 25 låter härligt mycket för hans ålder jo :)

    Minns du hur många (om några) ord han kunde efter ca 1 mån pekande? Nu var han ju mkt yngre än ändå :)
  • Meriall
    Anonym (Jgzjgzjzg) skrev 2018-06-09 09:27:18 följande:

    Kan tillägga att min inte heller pekade på lampan osv när jag bad honom. Idag ligger han långt framme språkligt ( 3 år), men inte motoriskt. Han är en liten försiktig kille som gillar att iaktta och veta vad han gör - personligheten spelar in på alla utvecklingsområden tror jag.


    Vad fint, låter ju väldigt positivt med tanke på min tjej :D Hon kan peka på lampan ibland men gör det isf även om jag frågar efter bollen... och bara ibland.

    Hon är också lite försiktig av sig men ligger i fas med sin ålder motoriskt tror jag. Vad är det din pojke inte riktigt klarar motoriskt än?
  • Anonym (Bamse)

    Min son är 19 månader och gör precis samma sak. Han pekar på ALLT och vill veta vad det är/heter men har bara upprepat 2-3 ord, och inte ens det särskilt många gånger. Han säger tex mamma om både mig, sin snutte, mjölk och när han vill ha mer av något. Säger okej när vi säger okej men inte alltid, kanske en av tre gånger.

    Däremot är han väldigt tidig både fin- och grovmotoriskt säger dom på förskolan!

    Så det där är nog olika och inget att oroa sig för!

  • Meriall
    Anonym (Bamse) skrev 2018-06-09 10:01:03 följande:

    Min son är 19 månader och gör precis samma sak. Han pekar på ALLT och vill veta vad det är/heter men har bara upprepat 2-3 ord, och inte ens det särskilt många gånger. Han säger tex mamma om både mig, sin snutte, mjölk och när han vill ha mer av något. Säger okej när vi säger okej men inte alltid, kanske en av tre gånger.

    Däremot är han väldigt tidig både fin- och grovmotoriskt säger dom på förskolan!

    Så det där är nog olika och inget att oroa sig för!


    Skönt att höra att det låter liknande! :D
  • Jsv17
    Meriall skrev 2018-06-09 09:13:05 följande:

    Hon är också en sådan som gärna iakttar en stund innan hon provar på något :) Vet du hur lång tid det tog från att du började peka på saker tills du började prata? Precis såna här historier jag är nyfiken på :)


    Frågade mamma, det var ju ett tag sedan men som hon minns det nu så började jag peka och verkligen lyssna uppmärksamt på ord under sommaren (jag är född i början på Februari) sedan kom orden, sångerna och meningarna innan jul, hon minns inte exakt ganska strax innan men till jul sjöng jag julsånger
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • mammalovis

    Jag har för mig att jag läst någonstans att små barn behöver höra ett ord 60 gånger, så då krävs ju en del övning ...

  • Physalis

    Barn är så olika och det är många saker som spelar in i hur de gör med språket. Ett bra sätt att tänka är att det talade språket bara är en del av kommunikationen. Ditt barn kommunicerar med dig på massor av vis, som exempel när hon pekar på något så vet du att hon säger "berätta vad det där heter". Det säger också att hon är intresserad av vad saker heter.

    Nu var det ett tag sedan jag läste om detta men jag har för mig att det kallas tyst kunskap. Alltså allt en person vet men som omvärlden inte ser. Precis som många här redan skrivit, så finns det många barn som samlar ord de förstår men väljer att inte försöka säga.

    Andra saker som spelar in kan vara att om ni förstår barnet utan att hon pratar så finns för vissa barn ingen motivation till att börja prata, då de klarar sig bra ändå. För ett sådant barn lossnar det när de träffar nya människor t ex när de börjar förskolan, som inte är lika duktiga på att läsa av barnets kommunikation.

    Ett exempel jag läst om var ett barn som inte pratade alls. Sedan bytte föräldrarna barnflicka (detta var i ett annat land) och helt plötsligt började barnet prata och detta berodde på just att föräldrarna och den tidigare barnflickan var för duktiga på att förstå barnets andra kommunikationsvägar. Sen när den nya barnflickan kom så behövde barnet och hon lära sig att kommunicera vilket motiverade barnet till att börja prata.

    Om du vill kan du förstärka språket med något som kallas TAKK. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Det används mycket i förskolor då det hjälper många barn att kommunicera innan de har orden.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Fler barn som pekat en massa på saker och velat höra orden men inte härmat?