• Anonym 67

    Vanligt Ultraljud v 10 såg inget hjärta/foster men skugga??

    Hej!

    Jag plussade 23/4 med första barnet och enligt mina beräkningar har jag BF 4/1 2019. Var på ett tidigt första besök på mvc I vecka 6 där hon bokade in oss på ett rutinbesök med provtagning och erbjöd också ultraljud idag 8/6 - då jag enligt hennes beräkningar är I v 10+3 (9+6 mina beräkningar)

    Problemet var att jag kissade innan ultraljudet, så hon hade supersvårt att se nåt för att livmodern låg så långt in, hon zoomade och zoomade, och visade tillslut att livmodern var fylld med fostervatten, och så sa hon att det här är inte vecka 11 snarare vecka 9, zoomade lite till och såg typ bara en skugga som pulserade, kunde vara hjärtat då frekvensen såg liknande ut men kunde inte säga att det var det...

    Blev skitorolig att detta inte är något nu att det är en tom livmoder och att det bara inte kommit ut ännu, allt jag läser är att man ska se hjärtat på ultraljud nu. Är det någon mer som varit med om liknande???

    Hon bokade in mig på vul på onsdag nästa vecka eftersom jag ändå ska träffa läkare för mina återkommande svampinfektioner, vilket känns som en evighet, jag har själv bokat in vul på en privatklinik på måndag men känns som jag kommer gå under tills dess.. Har någon gjort vanligt ultraljud där det varit svårt att se??

  • Svar på tråden Vanligt Ultraljud v 10 såg inget hjärta/foster men skugga??
  • Kronärtskockan

    Kunde hon inte göra vul istället då när man inte såg på vanligt ul? Jag gjorde vanligt ul en gång, man såg inte ett skit så blev orolig men då gjorde vi vul direkt och då såg man tydligt bebis i rätt vecka och hjärtslag

  • Anonym 67
    Kronärtskockan skrev 2018-06-09 14:18:41 följande:

    Kunde hon inte göra vul istället då när man inte såg på vanligt ul? Jag gjorde vanligt ul en gång, man såg inte ett skit så blev orolig men då gjorde vi vul direkt och då såg man tydligt bebis i rätt vecka och hjärtslag


    Nej var bara läkare som kunde göra det, så fanns ingen möjlighet till det tyvärr bara barnmorskor där :( men ska göra det på måndag så hoppas det är som för dig då att det syns nåt då! Tack för svar ??
  • Charlieellerså

    På mig har det aldrig gjort vanligt ultraljud så tidigt då det är svårt att se. Speciellt på mig som har bakåtlutad livmoder. Med tanke på att det kan vara svårt att se även på kub och RUL om man kissat innan ultraljudet innan så skulle jag försöka att tänka positivt. Hoppas allt ser bra ut för dig på onsdag. Förstår det är jobbig väntan.

  • Anonym 67

    Det var tyvärr som misstänkt, ett MA. Hon såg bara hinnsäck i 6+6 ???? så får vänta på om det drar igång, men får väl tabletter som drar igång det när jag träffar läkaren på onsdag...

  • Kronärtskockan
    Anonym 67 skrev 2018-06-11 09:34:36 följande:

    Det var tyvärr som misstänkt, ett MA. Hon såg bara hinnsäck i 6+6 ???? så får vänta på om det drar igång, men får väl tabletter som drar igång det när jag träffar läkaren på onsdag...


    Åh..jag beklagar <3 fick ett ma i höstas, det dog i v 7+3 så jag vet precis hur det känns! Jag krävde piller direkt, vägrade gå runt med dött foster i magen. Gör det du med om du känner att du vill!
  • Charlieellerså
    Anonym 67 skrev 2018-06-11 09:34:36 följande:

    Det var tyvärr som misstänkt, ett MA. Hon såg bara hinnsäck i 6+6 ???? så får vänta på om det drar igång, men får väl tabletter som drar igång det när jag träffar läkaren på onsdag...


    Beklagar verkligen
  • Anonym 67

    Jag vände mig till privat-vården för att få träffa läkare i tisdags så jag fick piller redan då - vägrade vänta, fick sedan prata med enhetschefen på MVC där jag varit som förklarade att barnmorskor aldrig får lov att säga bu eller bä även fast de ser att det inte är något, de har inte utbildning för det - det är en läkare som måste fastställa ett MA. Tyvärr är det väl som på så många andra vårdinrättningar idag brist på läkare så svårt att få träffa någon snabbt, de har som riktlinjer att man ska få träffa läkare inom en vecka - känns dock som en evighet när man redan vet att man har en död graviditet inom sig. Hon rekommenderade dock att inför nästa graviditet vänta med VUL till v7+0 för att inte få falska förhoppningar.  

  • Anonym 67
    Kronärtskockan skrev 2018-06-11 11:00:22 följande:

    Åh..jag beklagar <3 fick ett ma i höstas, det dog i v 7+3 så jag vet precis hur det känns! Jag krävde piller direkt, vägrade gå runt med dött foster i magen. Gör det du med om du känner att du vill!


    Vad tråkigt att höra, känns så fruktansvärt tomt vet inte helt hur jag ska hantera det här, vågar knappt träffa folk för att jag tror jag ska bryta ihop... Hur har det gått för dig efter ditt MA?
  • Kronärtskockan
    Anonym 67 skrev 2018-06-16 18:53:44 följande:

    Vad tråkigt att höra, känns så fruktansvärt tomt vet inte helt hur jag ska hantera det här, vågar knappt träffa folk för att jag tror jag ska bryta ihop... Hur har det gått för dig efter ditt MA?


    Ja det var samma här, jobbigt att träffa folk som visste om det och som frågade hur jag mådde. Ville bara bli lämnad ifred och få sörja. Jag plussade igen i slutet på februari och går in i vecka 21 imorgon, det blir en liten pojke <3

    Har du fått tabletter än och hur gick det? Ni kommer bli gravida snart igen om det är vad du vill. Jag fick tillbaka min mens efter två månader, då började vi försöka igen
  • Charlieellerså
    Anonym 67 skrev 2018-06-15 15:10:29 följande:

    Jag vände mig till privat-vården för att få träffa läkare i tisdags så jag fick piller redan då - vägrade vänta, fick sedan prata med enhetschefen på MVC där jag varit som förklarade att barnmorskor aldrig får lov att säga bu eller bä även fast de ser att det inte är något, de har inte utbildning för det - det är en läkare som måste fastställa ett MA. Tyvärr är det väl som på så många andra vårdinrättningar idag brist på läkare så svårt att få träffa någon snabbt, de har som riktlinjer att man ska få träffa läkare inom en vecka - känns dock som en evighet när man redan vet att man har en död graviditet inom sig. Hon rekommenderade dock att inför nästa graviditet vänta med VUL till v7+0 för att inte få falska förhoppningar.  


    Förstår dig. Det kommer att gå över men vet vad du går igenom. Hade ma i november som upptäcktes på kub v 12. Fostret hade dött v 8+ . Bröt verkligen ihop och grät och grät. I januari plussade jag igen och är nu i v 25. Det kändes enormt avlägset då. Önskar dig all lycka till nu och att du snart får ett fint plus igen <3
  • Anonym 67
    Kronärtskockan skrev 2018-06-16 19:28:15 följande:

    Ja det var samma här, jobbigt att träffa folk som visste om det och som frågade hur jag mådde. Ville bara bli lämnad ifred och få sörja. Jag plussade igen i slutet på februari och går in i vecka 21 imorgon, det blir en liten pojke <3

    Har du fått tabletter än och hur gick det? Ni kommer bli gravida snart igen om det är vad du vill. Jag fick tillbaka min mens efter två månader, då började vi försöka igen


    Skönt att veta att någon gått igenom samma och har haft samma känsla! Vad glad jag blir att det gått bra denna gången, ger hopp om att det går bra här också nästa gång - livrädd för att vara med om detta fler gånger <3

    Jag fick första tabletten i tisdags så i onsdags tog jag cytotec, blödde supermycket efter 3 timmar, höll i sig som värst i 4 timmar, fick smärta på natten och dagen efter men hanterbart, blödde mer med en del till som kom ut i fredags efter lite lättare träning här hemma men idag söndag blöder jag knappt nånting alls.

    Stort lycka till med bebis och tack för svar och STÖD! :)
  • Kronärtskockan
    Anonym 67 skrev 2018-06-17 17:08:52 följande:

    Skönt att veta att någon gått igenom samma och har haft samma känsla! Vad glad jag blir att det gått bra denna gången, ger hopp om att det går bra här också nästa gång - livrädd för att vara med om detta fler gånger <3

    Jag fick första tabletten i tisdags så i onsdags tog jag cytotec, blödde supermycket efter 3 timmar, höll i sig som värst i 4 timmar, fick smärta på natten och dagen efter men hanterbart, blödde mer med en del till som kom ut i fredags efter lite lättare träning här hemma men idag söndag blöder jag knappt nånting alls.

    Stort lycka till med bebis och tack för svar och STÖD! :)


    Det känns som att de flesta blir gravida ganska snabbt igen efter ett ma. Skönt att du fått det gjort nu iallafall! Håller tummarna att du blie gravid snart igen och att det går vägen då! <3
  • Anonym 67
    Charlieellerså skrev 2018-06-16 23:14:13 följande:

    Förstår dig. Det kommer att gå över men vet vad du går igenom. Hade ma i november som upptäcktes på kub v 12. Fostret hade dött v 8+ . Bröt verkligen ihop och grät och grät. I januari plussade jag igen och är nu i v 25. Det kändes enormt avlägset då. Önskar dig all lycka till nu och att du snart får ett fint plus igen <3


    Ja det är verkligen en chock, usch vad hemskt att få veta det vid KUB också :( vad glad jag blir att det gått bra för dig denna gång! Tack, håller tummarna för en frisk graviditet för mig nästa gång också <3
Svar på tråden Vanligt Ultraljud v 10 såg inget hjärta/foster men skugga??