• Anonym (ts)
    Äldre 9 Jun 12:52
    6708 visningar
    47 svar
    +1
    47
    6708

    Boende i Sverige för dyrt i förhållande till våra inkomster!!

    Jag skulle vilja påstå att boende i Sverige är alldeles för dyrt i förhållande till vad vi tjänar. Vi har förmodligen högst boendestandard i hela världen men har vi verkligen råd med det? Vore det inte bättre att anpassa byggande och boendestandard efter plånboken istället för att folk antingen utestängs från den ordinarie bostadsmarknaden och de facto blir hemlösa eller tvingas till massiv och osäker överbelåning.

    Enligt fakta jag hittat är den genomsnittliga nettomånadsinkomsten i Sverige 24 000. Det säger ingenting om folks egentliga inkomster då många har mycket mindre och många mycket mer men det säger mycket om det ekonomiska läget och jag hävdar att bomarknaden och byggandet borde anpassa sig efter den summan.

    En månadslön på 24 000 innebär 16 800 brutto. I en långsiktigt hållbar hushållsekonomi ska endast 1/3 av bruttoinkomsten gå till boendekostnader. På en medellön innebär det 5600. I en realistisk samhällsekonomi borde det enligt min mening finnas bostäder för singelhushåll för 5600. Det stämmer dock inte med verkligheten. Det har aldrig byggts så billiga boenden och det byggs definitivt inte så billiga boenden just nu.

    Vad säger ni? Har vi i Sverige dyrare boende än vad vi egentligen har råd med?

  • Svar på tråden Boende i Sverige för dyrt i förhållande till våra inkomster!!
  • Anonym (123)
    Äldre 9 Jun 13:16
    #1
    Brutto är innan skatt.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 13:31
    #2
    Anonym (123) skrev 2018-06-09 13:16:41 följande:

    Brutto är innan skatt.


    Sorry, menade netto.
  • Äldre 9 Jun 13:38
    #3
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 13:31:01 följande:
    Sorry, menade netto.
    Så du vände på det?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 9 Jun 13:43
    #4

    Intressant fråga. Kunde inte låta bli att leta upp genomsnittshyra för att bilda mig en uppfattning, och 2017 var genomsnittshyran för en tvåa faktiskt 5204 kr (se www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostads-och-hyresuppgifter/hyror-i-bostadslagenheter/pong/tabell-och-diagram/hyra-efter-antal-rum/). Så med de suffror du anger så verkar det ju ligga alldeles rätt.

  • Äldre 9 Jun 13:44
    #5

    Det mesta nya fina som byggs är väl åtminstone tvåor och treor som man tänker sig att två personer med varsin inkomst ska bo i. Dvs kostnaden anpassas inte efter vad singelhushåll kan betala.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 13:58
    #6
    Aliona skrev 2018-06-09 13:43:26 följande:

    Intressant fråga. Kunde inte låta bli att leta upp genomsnittshyra för att bilda mig en uppfattning, och 2017 var genomsnittshyran för en tvåa faktiskt 5204 kr (se www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostads-och-hyresuppgifter/hyror-i-bostadslagenheter/pong/tabell-och-diagram/hyra-efter-antal-rum/). Så med de suffror du anger så verkar det ju ligga alldeles rätt.


    Jag som letar efter en bostad i en medelstor svensk stad har inte hittat en enda sådan bostad. De bostäder som finns är bostadsrätter (2:a 2-3 miljoner) eller kommunala hyresrätter (2:a 8000 - 14 000).

    Anpassar man boendet efter plånboken så får man tränga sig. Men det var väl inte meningen att ettorna skulle bebos av barnfamiljer? Vore det inte bättre att anpassa standarden istället? Vi måste ju inte ha världens lyxigaste bostadsbestånd.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 13:58
    #7
    +1
    Seven Costanza skrev 2018-06-09 13:44:34 följande:

    Det mesta nya fina som byggs är väl åtminstone tvåor och treor som man tänker sig att två personer med varsin inkomst ska bo i. Dvs kostnaden anpassas inte efter vad singelhushåll kan betala.


    Varför inte? Sverige har flest singelhushåll i hela världen.
  • Anonym (A)
    Äldre 9 Jun 14:30
    #8

    Ja, boenden i Sverige är alldeles för dyra. Nu finns det en del bostäder i min stad (också medelstor) med hyra på 5600 och till och med under det, men ja det flesta är ju dyrare. Det som gör mig riktigt arg faktiskt är när tidigare "billiga" hyresrätter renoveras och sen skjuter upp i hyra. Specifikt ett av bostadsbolagen här i stan håller på så. Ettor och tvåor som renoveras till att kosta 7000-9500 i månaden.

    Som du skriver så finns det extremt många ensamhushåll i Sverige så det måste finnas bostäder som passar singlar, även de med låg lön. Många, speciellt ungdomar, jobbar timmar eller deltid inom bland annat bemanningsföretag och får inte ut mer än 10000-14000 kr efter skatt. De har ingen rimlig chans att ta sig in på bostadsmarknaden eller ens flytta hemifrån med sådana hyror som jag nämner ovan. Hyrorna är för höga, anställningsvillkoren för osäkra och lönerna för låga. Extra svårt blir det för de som är ensamstående med barn som "måste" ha en tvåa eller trea. Det blir svårt att ha råd med det på 1 lön om man inte tjänar så bra.

    Sen så är det så att höga boendekostnader ju även minskar chansen att själv välja hur man vill leva. Om man t.ex. vill att ena föräldern är hemma med barnen när de är små tills de börjar skolan, oavsett vad en del tycker om det, så kan det bli väldigt svårt om inte den andra partnern tjänar väldigt bra.

  • Äldre 9 Jun 14:40
    #9

    Bruttoinkomst på 24000 kr ger ca 18500 kr netto (skattetabell 33). En tredjedel av det ger drygt 6100 kr.

  • Äldre 9 Jun 18:11
    #10
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 13:58:55 följande:

    Varför inte? Sverige har flest singelhushåll i hela världen.


    Därför att byggherrarna såklart tjänar mer pengar på att göra lägenheten lite större så att det blir en tvåa - genom att två förväntas dela på kostnaden kan man ta ut mer i hyra/pris per kvadratmeter. Att bygga billiga ettor som allmännytta är stendött, det är för dyrt anser kommuner och andra bostadsbolag.
Svar på tråden Boende i Sverige för dyrt i förhållande till våra inkomster!!