• Lina100

    Ost fråga datum

    Köpte en hushålls ost som går ut i Augusti

    Men öppnad har jag hört att den håller Max 1 vecka?

    Men vad säger ni? Plastad hushållsost? Hur länge?

  • Svar på tråden Ost fråga datum
  • Anonym (Ost)

    Den håller tills den blir ?slajmig? eller där blir grön mögel inuti osten. Vit mögel utanpå hyvlar du bara bort.

  • Lina100
    Anonym (Ost) skrev 2018-06-09 13:49:57 följande:

    Den håller tills den blir ?slajmig? eller där blir grön mögel inuti osten. Vit mögel utanpå hyvlar du bara bort.


    Det vet jag väl inte men undrar mer om det är så farligt med utgångsdatum och om man måste slänga innnan den går ut öppnad
  • Kjell2
    Lina100 skrev 2018-06-09 13:46:11 följande:

    Köpte en hushålls ost som går ut i Augusti

    Men öppnad har jag hört att den håller Max 1 vecka?

    Men vad säger ni? Plastad hushållsost? Hur länge?


    Tills man ätit upp den.
  • BuoBä

    Hållbarheten för en öppnad hårdost är bra mycket längre än en vecka!

    Titta på den. Ser den bra ut går den att äta. Har den blivit torr kan du riva ner den och frysa till nästa pizzabak. Är det små mögelprickar skär du bort dem och någon centimeter runt om, och äter resten. Är den helt grön och luddig är det dags att slänga den.

  • Aikido

    Det finns inga bra ursäkter för att låta en ost bli för gammal i kylskåpet. Enda acceptabla anledningen är bortglömd då man åkt iväg. Skulle den ha hunnit mögla löser man det genom att lämna kylskåpsdörren på glänt på kvällen. Som regel har osten på morgonen själv krupit ut och lagt sig till rätta jämte din huvudkudde och då kan man lugnt förflytta den till sophinken utan skrik och bråk.

    Kort sammanfattning: Köp bara så goda (inte Gouda) ostar att det inte finns minsta risk att de blir för gamla. Man behöver inte äta bröd också till frukost. Det går bra med bara ost.

  • myskmalva
    Aikido skrev 2018-06-09 14:28:41 följande:
    Man behöver inte äta bröd också till frukost. Det går bra med bara ost.

    Låter bra det! Hädanefter kommer min frukost att bestå av en centimetertjock skiva mellanlagrad grevé med smör och marmelad.
  • Aikido
    myskmalva skrev 2018-06-09 14:40:03 följande:

    Låter bra det! Hädanefter kommer min frukost att bestå av en centimetertjock skiva mellanlagrad grevé med smör och marmelad.



  • Anonym (Maj)

    Hushållsost, den mest meningslösa av alla ostar. Du kan slänga den oavsett, köp någon ost med smak i istället.

  • Tiina87
    Anonym (Maj) skrev 2018-06-09 15:06:48 följande:

    Hushållsost, den mest meningslösa av alla ostar. Du kan slänga den oavsett, köp någon ost med smak i istället.


    Eller så köper hon den osten hon gillar, vilket mycket väl kan vara hushållsost.

    Tycker själv att den är godast av alla ostar och skulle aldrig köpa någon annan ost med smak på.
Svar på tråden Ost fråga datum