• Anonym (Sara)

    Skaffa ett till barn eller inte?

    Jag har sånna konstiga känslor och jag känner att jag behöver skriva av mig och se ifall någon mer varit i samma sits.

    Jag har 2 barn på 9 och 10 år sen ett gammalt förhållande pga av allt stök som var i det förhållandet och även är fortfarande så har det varit ett stort oros momment för mig att skaffa fler barn med en ny .

    Jag träffade min nuvarande sambo snabbt efter jag och mina andra barnspappa gick ifrån varandra så vi har levt ihop i snart 9 år. För 3 år sen så beslutade vi oss för att försöka att skaffa ett barn till lättare sagt än gjort men 3 år senare och ett x antal missfall senare sitter jag här nu med en son på 4 månader . Graviditeten var riktigt tuff och jag kände att sambon inte alls var delaktig ,vilket jag vet att många upplever. Jag känner fortfarande ett visst agg mot honom jag vet inte om det är hormoner fortfarande eller något . Även fast han är berydligt mer engagerad nu när sonen är ute . Jag älskar ju honom lika mycket fortfarande men det är något som gnager. Men samtidigt så har nästa fundering börjat ta mer plats - ett till barn. Jag ser hur kul mina andra 2 barn har ihop och alltid har haft. Så då får jag lite halv ångest över att sonen ska behöva växa upp själv( jag hoppas ni förstår vad jag menar). Jag kan tänka mig ett till barn men isåfall rätt snart nog , sambon tvekar lite halft men är inte emot det heller . Samtidigt så undrar jag vad det är som gnager och gör så att jag har agg mot sambon och om det är lägligt att skaffa ett till barn.

    Jag kommer aldrig att skaffa barn med någon annan än min sambo och jag har satt en gräns att jag vill inte ha barn efter jag är 33år vilket är om 3 år .Och med tanke på hur lång tid det tog för oss att få sonen så är det ju rätt stor risk att det tar lång tid om det ens går .

    Jag har även fått reda på att jag har cellförändringar vilket jag med har panik över att vad händer om vi inte försöker skaffa barn nu och cellförändringarna utvecklas och tillslut är det kört att få barn.

    Det blev ett väldigt långt inlägg men min hjärna går på högvarv

    Någon som har tips och råd eller varit i liknande situation?

  • Svar på tråden Skaffa ett till barn eller inte?
  • EmberEyes

    Fundera på värsta tänkbara utgång. Kommer du klara att vara bästa mamman till dina nuvarande om du blir sittande utan pappa till bebisen? Klarar du det ekonomiskt? Känslomässigt? Tidsmässigt?

  • Anonym (A)
    EmberEyes skrev 2018-06-09 15:24:31 följande:
    Fundera på värsta tänkbara utgång. Kommer du klara att vara bästa mamman till dina nuvarande om du blir sittande utan pappa till bebisen? Klarar du det ekonomiskt? Känslomässigt? Tidsmässigt?
    Håller med
  • Anonym (Sara)

    Ja då jag har även tur som har en väldigt stöttande familj, ekonomiskt vet jag att jag klarar det och jag är även helt hundra på att även om vi skulle gå isär skulle han göra allt för att lägga pengar på sina barn. Han skulle även vilja ha sina barn så mycket han kan osv . Jag har sätt hur mycket han hatar att se mina egna barn lida av deras pappas beteende. Så på dom sakerna är jag säker på att dom skulle funka

  • EmberEyes
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-09 15:32:15 följande:

    Ja då jag har även tur som har en väldigt stöttande familj, ekonomiskt vet jag att jag klarar det och jag är även helt hundra på att även om vi skulle gå isär skulle han göra allt för att lägga pengar på sina barn. Han skulle även vilja ha sina barn så mycket han kan osv . Jag har sätt hur mycket han hatar att se mina egna barn lida av deras pappas beteende. Så på dom sakerna är jag säker på att dom skulle funka


    Inte för att vara sådan, men det är var de flesta kvinnor tror om männen de skaffar barn med. Verkligheter efter en separation är väldigt ofta inte sådan.
  • Anonym (Sara)
    EmberEyes skrev 2018-06-09 15:44:11 följande:

    Inte för att vara sådan, men det är var de flesta kvinnor tror om männen de skaffar barn med. Verkligheter efter en separation är väldigt ofta inte sådan.


    Ne jag har fått uppleva det på värsta tänk bara sätt med mina egna barns pappa . Anledningen till att jag verkligen inte tror att det skulle bli så i det här fallet är hur han tagit hand om mina barn från dag 1 och även hur kär han är i sitt egna barn. Jag har otroligt svårt att se det skulle ändras . Sen absolut kan ju allt hända , men när det gäller att köpa saker till hans egna barn och ha dom så mycket han kan tror jag aldrig kommer ändras hur osams vi än är . I vilket fall som helst så har jag råd själv ekonomiskt om det skulle bli så :)
  • EmberEyes

    OK, så om du har alla resurser du behöver för att skaffa fler barn, och sambon är med på båten, så är det väl bara att sätta igång?

Svar på tråden Skaffa ett till barn eller inte?