• Äldre 9 Jun 19:59
    9331 visningar
    30 svar
    30
    9331

    Missfall efter kolposkopi/vävnadsprov

    Jag gjorde kolposkopi och biopsi igår och har sedan dess haft både genomskinliga, bruna, gula, rosa och röda slemmiga flytningar (även lite vita korn i emellanåt) samt ont som värkar/sammandragningar. Innan idag kom det ut en bit som liknar en hinnsäck!!! Jag är gravid i vecka 5+1 så är orolig att det var graviditeten som kom ut :'( eller är det normalt att sånt kommer ut, som liknar hinnsäck??? Vad kan det vara om det inte är graviditeten? Jag blöder inte, utan den kom i en färgad flytning.


    BF 190207
  • Svar på tråden Missfall efter kolposkopi/vävnadsprov
  • Äldre 9 Jun 20:31
    #1

    Ja det är vanligt att få diverse flytningar efter en kolp, speciellt om man tagit prover. Om man bränner för att stilla blödningen från tappen efter provet så är det vanligt att den brända vävnaden sedan blöder ut eller följer med flytningen som små små vita/gråa/bruna bitar.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 9 Jun 20:43
    #2
    Milian03 skrev 2018-06-09 19:59:22 följande:

    Jag gjorde kolposkopi och biopsi igår och har sedan dess haft både genomskinliga, bruna, gula, rosa och röda slemmiga flytningar (även lite vita korn i emellanåt) samt ont som värkar/sammandragningar. Innan idag kom det ut en bit som liknar en hinnsäck!!! Jag är gravid i vecka 5+1 så är orolig att det var graviditeten som kom ut :'( eller är det normalt att sånt kommer ut, som liknar hinnsäck??? Vad kan det vara om det inte är graviditeten? Jag blöder inte, utan den kom i en färgad flytning.


    Hej!

    Jag har haft exakt samma sak. Gjorde kolposkopi igår. Är i vecka 4+5 och på kvällen igår kom det ut som en brun böna typ 3 cm. Tänkte mig också att det var en hinnsäck. Har inte haft ont i magen eller mycket mer blödningar, lite innan ?bönan? kom ut igår kväll. Känns nästan övertygande om att det var embryot och undrar också om det kan finnas ngt samband med kolposkopin och det ev. missfallet?
  • Äldre 9 Jun 21:07
    #3
    EpicNurse skrev 2018-06-09 20:31:14 följande:

    Ja det är vanligt att få diverse flytningar efter en kolp, speciellt om man tagit prover. Om man bränner för att stilla blödningen från tappen efter provet så är det vanligt att den brända vävnaden sedan blöder ut eller följer med flytningen som små små vita/gråa/bruna bitar.


    Hon nämnde inget om att hon brände :-S kan hon ha gjort det utan att nämna det?

    En annan fråga:

    Kan embryot komma ut helt med hinnsäck utan blödning?
    BF 190207
  • Äldre 9 Jun 21:08
    #4
    MET79 skrev 2018-06-09 20:43:02 följande:

    Hej!

    Jag har haft exakt samma sak. Gjorde kolposkopi igår. Är i vecka 4+5 och på kvällen igår kom det ut som en brun böna typ 3 cm. Tänkte mig också att det var en hinnsäck. Har inte haft ont i magen eller mycket mer blödningar, lite innan ?bönan? kom ut igår kväll. Känns nästan övertygande om att det var embryot och undrar också om det kan finnas ngt samband med kolposkopin och det ev. missfallet?


    Usch vad läskigt :( följs gärna åt för att se hur det går!
    BF 190207
  • Äldre 9 Jun 21:12
    #5
    Milian03 skrev 2018-06-09 21:08:06 följande:

    Usch vad läskigt :( följs gärna åt för att se hur det går!


    Verkligen, följs gärna åt. Hur tänkte du gå vidare? Tänker att jag tar ett nytt test i nästa vecka men förstår att man kan få positiva test långt efter ett missfall. Kanske ringer 1177 för att höra deras åsikt också.
  • Äldre 9 Jun 21:15
    #6

    Till mig sa de inget heller något om att de brände ????

  • Äldre 9 Jun 21:19
    #7
    MET79 skrev 2018-06-09 21:12:57 följande:

    Verkligen, följs gärna åt. Hur tänkte du gå vidare? Tänker att jag tar ett nytt test i nästa vecka men förstår att man kan få positiva test långt efter ett missfall. Kanske ringer 1177 för att höra deras åsikt också.


    Jag frågade henne flera gånger innan om det var totalt ofarligt för graviditeten. Hon sa ja hela tiden. Jag frågade om det fanns risk för missfall. Hon sa nej. Och nu kommer detta ut från mig samtidigt som det känns som VÄRKAR! Ångrar så att jag gjorde det...

    Om du ringer 1177 får du gärna meddela här vad de säger :)
    BF 190207
  • Äldre 9 Jun 21:23
    #8

    Självklart, hör av mig imorgon kväll efter jag pratat med 1177. Min gynekolog sa samma sak, men känns som det inte skulle vara en slump om det blir missfall just efter denna undersökning. Kunde hänt vilken dag som helst annars. Men vi får väl lite på vad de säger. Håller tummarna för oss ????

  • Äldre 9 Jun 21:24
    #9
    MET79 skrev 2018-06-09 21:23:57 följande:

    Självklart, hör av mig imorgon kväll efter jag pratat med 1177. Min gynekolog sa samma sak, men känns som det inte skulle vara en slump om det blir missfall just efter denna undersökning. Kunde hänt vilken dag som helst annars. Men vi får väl lite på vad de säger. Håller tummarna för oss ????


    Skulle vara en :) inte massor av frågetecken :)
  • Äldre 9 Jun 21:28
    #10
    Milian03 skrev 2018-06-09 21:07:01 följande:

    Hon nämnde inget om att hon brände :-S kan hon ha gjort det utan att nämna det?

    En annan fråga:

    Kan embryot komma ut helt med hinnsäck utan blödning?


    Man brukar göra det ja. Det är som långa tändstickor som liksom reagerar när man håller toppen mot vävnaden. Silvernitratpinnar. Så förmodligen har dom gjort det utan att säga. Känns inget när man gör det.

    Jag har bara sett det en enda gång och aldrig hört om någon annan än den patienten som varit med om det. Då var hinnsäcken ca 2 cm stor och man såg tydligt det lilla fostret i den.

    Det ÄR ofarligt för graviditeten att göra kolposkopi och vävnadsprov från tappen. Precis som att det är ofarligt att ta cellprov eller ha sex.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Missfall efter kolposkopi/vävnadsprov