• Äldre 9 Jun 22:19
    7018 visningar
    23 svar
    23
    7018

    Inget hjärtljud 5+6

    Jag är så orolig just nu. Åkte in på akuten i tisdags (5 juni) då jag hade så ont i magen. Jag hade innan fått en ljusrosa flytning. Min magsmärta gick över direkt jag kom in, så misstänker att jag bara blivit spänd av ljusrosa flytningen (som läkaren inte kunde se skymten av) eller gaser.

    Läkaren hittar inge hjärtljud och pratar endast om att graviditeten stannat av. Jag själv har fått lära mig att man egentligen inte ska göra VUL innan vecka 8 för att det kan vara så svårt att se. Men denna läkare påstår att det borde finnas ett hjärta, samtidigt som han säger att allt annat ser bra ut. Jag ringer även min barnmorskemottagning som säger att läkaren har rätt.

    När jag läser i forumet här så har flera stycken varit med om att hjärtat inte börjat slå så pass tidigt, och att deras läkare och barnmorskor sagt att det är för tidigt. Önskar så innerligt att jag fått höra de orden istället. Nu är jag rädd, arg och orolig varje sekund. Ska in till gynakuten  (på ett annat sjukhus!) igen på tisdag och kolla, men jag kan inte tänka på något annat just nu. Minuterna går så sakta...

    I tisdags var jag troligen i vecka 5+6, är inte det lite tidigt??? 

  • Svar på tråden Inget hjärtljud 5+6
  • Äldre 9 Jun 22:35
    #1
    +1

    Näää hört att det är vanligt man inte hör något före 7+0....

  • T90
    Äldre 9 Jun 22:40
    #2

    Ja jag ska göra vul v 7+5 och min gynekolog sa att mycket tidigare än så skulle vi inte göra för då kunde det bara skapa onödig oro. Några dagar innan kunde vi gjort sa han, om han haft tider...

    Sa de inget annat som tydde på avstannad graviditet? När har fick MA i v 10 mätte bm livmodern på vul och såg därmed att det avstannat v 6.

  • Äldre 9 Jun 22:46
    #3

    Jag hade ma...om jag blir gravid igen skulle jag få ett tidigt vul,men efter vecka 7 eftersom Dom inte kunde ge något definitivt besked innan den veckan...

    Var du bara i v5 så tycker jag absolut du ska pröva på ett annat ställe...

  • Äldre 10 Jun 16:05
    #4

    Jag var på ett ultraljud just i v 5+6 och då fanns inget hjärta som slog. Embryot var endast 2 mm och läkaren sa att man inte kan se hjärtat förräns det är minst 4 mm långt. När jag var på ultraljud i v 8+ nånting så såg man hjärtat tydligt och nu är det en pojke på 21 månader.

  • Äldre 10 Jun 16:05
    #5

    Fick du veta nåt om storleken på embryot?

  • Äldre 10 Jun 16:09
    #6

    Jo det är för tidigt, v7 är det tidigaste man kan kolla vad jag har lärt mig. Och då ska det vara en kunnig läkare/bm med bra utrustning.

    Låter som att läkaren du hade inte riktigt hade koll?

  • Anonym (F)
    Äldre 10 Jun 19:36
    #7

    Vi såg hjärtat v 6+1 men det verkar väldigt olika. Tycker det låter tidigt att fastställa att något är fel. Skulle försöka vänta minst 1v och göra ett nytt VUL. Förstår om du är superorolig men skulle inte kasta in handduken än!

    Lycka till!

  • Äldre 11 Jun 13:34
    #8
    T90 skrev 2018-06-09 22:40:31 följande:

    Ja jag ska göra vul v 7+5 och min gynekolog sa att mycket tidigare än så skulle vi inte göra för då kunde det bara skapa onödig oro. Några dagar innan kunde vi gjort sa han, om han haft tider...

    Sa de inget annat som tydde på avstannad graviditet? När har fick MA i v 10 mätte bm livmodern på vul och såg därmed att det avstannat v 6.


    Han sa att fostret såg ut att vara 4-5 veckor gammal. Men han svarade aldrig på om han mena sedan befruktning eller om han mena i samma sorts veckor barnmorskorna pratar. 
  • Äldre 11 Jun 13:36
    #9
    syntharen skrev 2018-06-10 16:05:24 följande:

    Jag var på ett ultraljud just i v 5+6 och då fanns inget hjärta som slog. Embryot var endast 2 mm och läkaren sa att man inte kan se hjärtat förräns det är minst 4 mm långt. När jag var på ultraljud i v 8+ nånting så såg man hjärtat tydligt och nu är det en pojke på 21 månader.


    Åh, det ger mig hopp! =)
    syntharen skrev 2018-06-10 16:05:57 följande:

    Fick du veta nåt om storleken på embryot?


    Han sa att den såg ut att vara 4-5 veckor gammal, men svarade inte på om han mena sedan befruktning eller i samma termer barnmorskorna säger.

  • Anonym (T)
    Äldre 11 Jun 13:36
    #10

    Jag såg hjärtaktivitet i v 6+1 men då sa min läkare att det var så tidigt att det var fifty-fifty om man skulle kunna se eller inte. Låter helt sjukt att läkarna säger att graviditeten avstannat bara för att man inte ser hjärtslag i vecka 6, det är ju helt normalt.

Svar på tråden Inget hjärtljud 5+6