• Billybop

    Föräldrar medgivande

    Hej!

    Jag har läst på flera ställen att man måste ha intyg för att resa ensam med barn. Vi har gemensamma vårdand om vår son. Jag ska resa med min familj till Grekland i sommar utan den andra vårdnadshavaren, vi har fixat pass men nu behöver vi ett föräldrar medgivande och undrar var man får tag på en sån blankett så vi kan skriva på det. Så på lawline.se att de skulle finnas hos polisen men hittar inget där.

    Nån som vet var man får tag på blanketten? Gärna en länk?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Föräldrar medgivande
  • Anonym (Google is your friend)

    Provat att typ... ringa polisen och fråga själv?

  • Billybop
    Anonym (Google is your friend) skrev 2018-06-10 15:49:34 följande:

    Provat att typ... ringa polisen och fråga själv?


    Ja får göra det, tänkte om nån viste vad den fanns då alla andra blanketter finns tillgängliga på polisens hemsida, så vi kunde skriva ut den och fylla i.
  • Anonym (V)

    Jag har mycket svårt att tro att man behöver ett medgivande för själva resan, det gäller bara passet.

  • Billybop
    Anonym (V) skrev 2018-06-10 17:28:34 följande:

    Jag har mycket svårt att tro att man behöver ett medgivande för själva resan, det gäller bara passet.


    lawline.se/answers/intyg-for-nar-en-foralder-reser-med-barn

    Får ringa polisen och fråga imorgon men om nån kan länka till blanketten, vore det toppen då jag uppenbarligen suger på att googla!

    Finns det nån som använt sig av det här intyget?
  • Anonym (Skumt)

    Både jag och mitt ex/barnens pappa har rest flera gånger ensamma med barnen utan några intyg.

  • Brumma
    Billybop skrev 2018-06-10 17:27:19 följande:

    Ja får göra det, tänkte om nån viste vad den fanns då alla andra blanketter finns tillgängliga på polisens hemsida, så vi kunde skriva ut den och fylla i.


    Flera av flygbolagen har som man kan skriva ut.
  • Brumma
    Anonym (V) skrev 2018-06-10 17:28:34 följande:

    Jag har mycket svårt att tro att man behöver ett medgivande för själva resan, det gäller bara passet.


    Vissa länder kräver detta. Grekland är ett av länderna som inte lämnat uppgift om detta.

    Jag har själv rest till Grekland med baren utan intyg - vet inte om vi hade tur eller om det inte behövdes. .

    www.google.com/amp/s/europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/travel-documents-minors/indexamp_sv.htm
  • Billybop

    Tack för hjälpen! Hittade ingen info om det på flygbolagets hemsida så får fixa på den andra sidan.

  • Billybop

    När man googlar utrikes kansliet står det på vissa sidor att det är bluff? Vi har ansökt om föräldrar medgivande därigenom och lämnat våra person nummer till dom? Ska man kontakt polisen eller är jag bara nojig?

  • Anonym (Spännande!)

    Oj! 
    Jag har rest en hel del med mina barn utan att ha en aning om att jag skulle kunna behöva extra dokument, ingen har nämnt det heller. Vi har visserligen bara varit i Grekland, Spanien och Malta och inget av de länderna har sådana krav.

    Något jag finner intressant är HUR passkontrollen i andra länder håller reda på vilka som är vårdnadshavare åt barnen? Det står inte i våra pass och de har inte tillgång till den informationen om svenska medborgare.
    Mitt ena barn har två vårdnadshavare och det andra bara en, hur skulle jag kunna få ett påskrivet papper från någon som inte finns?

Svar på tråden Föräldrar medgivande