• johanna1996

    Vad kan man ta för en hyra i andrahand?

    Hej! Jag har en tvåa på 60 kvadrat + balkong och parkering för 4738:- plus el. 
    Jag har själv satt in liten diskmaskin och en tvättmaskin i lägenhetern. Den uthyres möblerad och inklusive internet och gratis netflix på  tv:n. Vad kan man ta betalt i hyra? Den ska hyras ut 3 månader nu under sommaren. 

    Den är helt nytapetserad sen februari och (nästan) alla möbler är nya sen januari. sängkläder, handukar, småkrafs man använder i vardagen igår plus mat i form av torrvaror som finns i skafferiet. Självklart rensar jag ut garderober så de kan utnyttja förvaring. 

    Min syster (17 år) och hennes kille (19) år vill hyra den i sommar medans jag är iväg och jobbar på annan plats och jag undrar vad som är rimligt att ta betalt. Jag känner inte denna killen, har träffat honom snabbt nån gång. Jag och min syster är väl inte precis bästisar så vill inte att de lånar den gratis, vill i så fall ha betalt...
    Lägenheten ligger mitt emellan Lysekil och Smögen. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-10 17:40
    EDIT:
    Min syster har 2 jobb (hemtjänsten + restaurang) och hennes kille är nyutbildad inom rörläggare/snickare/liknande jobb efter gymnasiet och fast jobb. Ingen av dem har väl några superlöner och han får ut runt 9-10 tusen efter skatt och min syster lite mer. Vill inte gå med vinst när de hyr men en rimlig summa.

    Får själv ut runt 13-19 tusen så är inte rik på något sätt.

  • Svar på tråden Vad kan man ta för en hyra i andrahand?
  • Akira Öken

    Har du möjlighet att hyra ut den till någon annan ifall de tycker det blir för dyrt? Tänker att det i så fall är bättre att hyra ut den billigare än att den står tom och du får betala hela hyran själv.

    Om du hyr ut den till någon okänd håller jag med om att 6500 kr kan vara rimligt. Kanske något mindre när det är till familj. Glöm inte depositionen, oavsett vem du hyr ut den till.


  • johanna1996
    Akira Öken skrev 2018-06-10 17:49:16 följande:

    Har du möjlighet att hyra ut den till någon annan ifall de tycker det blir för dyrt? Tänker att det i så fall är bättre att hyra ut den billigare än att den står tom och du får betala hela hyran själv.

    Om du hyr ut den till någon okänd håller jag med om att 6500 kr kan vara rimligt. Kanske något mindre när det är till familj. Glöm inte depositionen, oavsett vem du hyr ut den till.


    Funderade på att hyra ut den till okända veckovis eller liknande men vill inte riskera att möbler etc förstörs, plus att jag har inte mölighet att städa den emellan gästerna. 
    Så nämnde frågan till min syster i februari och hon sa kanske och då sa jag 4000 inklusive allt. Tyckte ändå det var ett bra pris. Min pappa blev arg och tyckte jag skulle ta 2000 annars kunde det va. 
    Jag har sparat undan hyror till denna sommaren så jag har råd att ha den fastän jag är borta så pengarna är egentligen inget problem från min sida. 
  • Träskvatten

    Du kan ta dina omkostnader +15% eftersom den är fullt möblerad.

    Av okända skulle jag ta omkostnad +15% + disposition en månad.
    Jag skulle ha tagit omkostnaderna av en bekant eller släkting.
    Mitt syskon hade fått bo där gratis.
    Så skulle jag rekommendera något så kanske halva omkostnaden. 4000 tycker jag fortfarande är rimligt eftersom det ändå är kraftigt rabatterat.

  • johanna1996
    Träskvatten skrev 2018-06-10 18:01:22 följande:

    Du kan ta dina omkostnader +15% eftersom den är fullt möblerad.

    Av okända skulle jag ta omkostnad +15% + disposition en månad.
    Jag skulle ha tagit omkostnaderna av en bekant eller släkting.
    Mitt syskon hade fått bo där gratis.
    Så skulle jag rekommendera något så kanske halva omkostnaden. 4000 tycker jag fortfarande är rimligt eftersom det ändå är kraftigt rabatterat.


    Tack! 
    Ja jag tycker 4000 känns rimligt. Går ju fortfarande inte med vinst dessutom är de 2 så blir bara halva kostnaden. Det finns ju inget liknande på marknaden att hyra till det priset om de skulle välja att flytta ihop. Kan ju va bra att känna lite på vuxenlivet och att bo ihop också ;) 
  • Anonym (S)

    Det mest vettiga är väl att dom betalar det som det faktiskt kostar att bo där, varken mer eller mindre?

  • Anonym (Lila)

    Du förlorar ju på att inte hyra ut till någon annan, men eftersom det är ett syskon hade jag inte lagt på för möbler eller dyl. Men elen de använder tycker jag att de självklart ska betala. Hyran gör du som du vill, hade jag haft en god relation med mitt syskon hade jag nog tagit halva, men eftersom ni inte har det och de är två så ta hela.
    Internet hade jag inte tagit betalt för för det kostar ju oavsett om du eller någon annan använder det eller ej och du kan ju inte ta det med dig.
    Så jag hade nog slängt till med 5000 då, hyran och elen. Det är ju också en bra grej för din syster och hennes kille att se vad det faktiskt kostar att bo när man flyttar hemifrån.

  • johanna1996
    Anonym (Lila) skrev 2018-06-10 19:01:41 följande:

    Du förlorar ju på att inte hyra ut till någon annan, men eftersom det är ett syskon hade jag inte lagt på för möbler eller dyl. Men elen de använder tycker jag att de självklart ska betala. Hyran gör du som du vill, hade jag haft en god relation med mitt syskon hade jag nog tagit halva, men eftersom ni inte har det och de är två så ta hela.
    Internet hade jag inte tagit betalt för för det kostar ju oavsett om du eller någon annan använder det eller ej och du kan ju inte ta det med dig.
    Så jag hade nog slängt till med 5000 då, hyran och elen. Det är ju också en bra grej för din syster och hennes kille att se vad det faktiskt kostar att bo när man flyttar hemifrån.


    Okej, tack för svar! Eftersom hon trots allt är min syster så vill jag inte ta fullpris. Jag hade ju fått betala för lägenheten ändå. 
    Men internet har jag inget alls men jag vet att de ville ha så kommer att skaffa ett abonnemang/liknande med iaf 100GB så de klarar sig, lovande dem att det ingår i priset i så fall. 
    Jag har själv internet på mobilen så jag delar bara till min dator när jag vill ha nät, men mobilen tar jag ju med mig så finns inget i lägnheten. :/ Men kollade priser och tror det ligger på runt 300-400 i månaden.
  • Anonym (Anonym)

    Märklig fråga. Du ska självklart ta ut minst vad du själv annars hade betalat, eller mer. Du är ju trots allt den som är fullt ansvarig för lägenheten.

  • Träskvatten
    johanna1996 skrev 2018-06-10 18:49:49 följande:
    Tack! 
    Ja jag tycker 4000 känns rimligt. Går ju fortfarande inte med vinst dessutom är de 2 så blir bara halva kostnaden. Det finns ju inget liknande på marknaden att hyra till det priset om de skulle välja att flytta ihop. Kan ju va bra att känna lite på vuxenlivet och att bo ihop också ;) 
    Absolut!
    Så tänker jag också, att det kan vara en bra förberedelse för vuxenlivet och där ingår att inse att boende inte är gratis.
  • johanna1996

    Tack så mycket för svar allihopa! Har fått lite mer bekräftelse på 4000kr kan vara en hyfsad summa att ta ändå (där ingår ändå allt). Ska berätta lite vad ni skrivit för min pappa som tycker jag är galet snål som vill ha så mycket för min lägenhet. :)

  • Träskvatten
    johanna1996 skrev 2018-06-10 22:06:51 följande:
    Tack så mycket för svar allihopa! Har fått lite mer bekräftelse på 4000kr kan vara en hyfsad summa att ta ändå (där ingår ändå allt). Ska berätta lite vad ni skrivit för min pappa som tycker jag är galet snål som vill ha så mycket för min lägenhet. :)
    Lycka till! Glad
  • Anonym (Lila)
    johanna1996 skrev 2018-06-10 22:06:51 följande:

    Tack så mycket för svar allihopa! Har fått lite mer bekräftelse på 4000kr kan vara en hyfsad summa att ta ändå (där ingår ändå allt). Ska berätta lite vad ni skrivit för min pappa som tycker jag är galet snål som vill ha så mycket för min lägenhet. :)


    Men du har väl hyra för det andra stället du ska bo på i 3 månader? Då får han ju förstå att du måste få in pengar för att slippa dubbla hyror. Dessutom hade du ju kunnat välja att hyra ut till någon annan för en högre summa.
  • Tiina87
    johanna1996 skrev 2018-06-10 22:06:51 följande:

    Tack så mycket för svar allihopa! Har fått lite mer bekräftelse på 4000kr kan vara en hyfsad summa att ta ändå (där ingår ändå allt). Ska berätta lite vad ni skrivit för min pappa som tycker jag är galet snål som vill ha så mycket för min lägenhet. :)


    Du ska ju i det minsta den faktiska hyran plus el.
  • Minimalen

    Du bör ta betalt för hyra och el. Netflix och internet får de skaffa sig bäst de vill. Och du låter dem länsa skafferiet. De borde fylla på det efter sig. Kan du tillfälligt hyra ut parkeringsplatsen till någon annan om de inte vill betala för den? Annars kanske du kan hyra ut den till någon annan.

Svar på tråden Vad kan man ta för en hyra i andrahand?