• Liselott11

    Hjälp mig, att ränka ut detta

    Hej, skulle någon kunna hjälp mig med detta? Skriv i pm eller svara här gärna :)

    Dennis och Emma är sambor. De bor i en bostadsrättslägenhet som är skriven på Dennis. Bostaden köptes av honom i samband med att paret flyttade ihop. Han finansierade köpet dels med egna medel på 50 000 kr, dels med lån på 150 000 kr. Bostadsrättsbeviset lämnades som säkerhet för lånet. Paret har en dotter Frida, som är två år. I egendomen ingår Dennis bil som Dennis köpte innan parterna lärt känna varandra. Bohaget består bl a av Emmas soffgrupp, som hon köpte kort efter att de hade flyttat ihop. Bilens värde antas vara 40 000 kr. Soffgruppen är värd 20 000 kr. Samborna har inga skulder förutom Dennis lån för inköpet av bostaden. Dennis vill nu att samboförhållandet skall upphöra. Ingen amortering är gjord på lånet. Lägenhetens marknadsvärde antas vara 300 000 kr. Gör en fördelning av boet.

    Kommentera gärna uträkningarna som du får fram.

  • Svar på tråden Hjälp mig, att ränka ut detta
  • Mortiscia

    Det räcker inte att dela med två, du ska ju fördela boendet också! Man måste då göra lite antaganden. T ex om barnet ska bo med mamman så ska hon behålla brf men måste isf betala pappan motsvarande summa. Den dras i första hand från bodelningen men hon kan alltså bli skyldig honom pengar i slutänden. Dessutom räknas hans lån av från värdet av bostaden först, så det kan bli rejäla summor vi talar om.

Svar på tråden Hjälp mig, att ränka ut detta