• emmmaaa

    namnhjälp!! vad tycker ni om Cato/Catoo/Josefien

    Hej! 
    Vi väntar en liten flicka ?! Vi kommer från Nederländerna, men bor i Sverige och jag trot att vi kommer att stanna här ett tag;) Nu har vi några holländska namnförslag men det bör funka bra på svenska också! Vad tycker ni om Cato/Catoo och Josefien? Och hur skulle ni uttala de?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-10 21:29
    Jag har flera:
    Suze
    Bente
    Suus
    Meri
    Lente
    Soof

  • Svar på tråden namnhjälp!! vad tycker ni om Cato/Catoo/Josefien
  • Anonym (Nej)

    Kato är den onde riddaren i Astrid Lindgrens bok "Mio, min Mio" så Cato är inget namn jag skulle valt. Josefien ser bara ut som ett felstavat Josefine så det kommer bara att bli fel det också.

  • BuoBä

    Cato kommer många tro är ett pojknamn (och uttala med betoning på a).

    Catoo kommer folk troligen uttala som Milou, alltså ka-too med kort a och betoningen på oo.

    Josefien är fint, men många kommer tro att det är felstavat.

  • Anonym (Nja)

    Håller med vad föregående skrivit. Vill även tillägga att jag tycker samtliga namn låter konstiga och påhittade. Sorry.

  • Aliona

    Förstår att det är svårt. Försökte också hitta ett namn som skulle funka på båda språken. Av dina förslag funkar nog Meri bäst. Bente och Lente låter också som riktiga namn, men jag skulle ha trott att det är killnamn. De övriga känns som smeknamn eller som att ni försökt göra er till med stavningen, alternativt att det är felstavat.

  • Anonym (Nej)

    Jag skulle valt Bente av dina andra förslag. Är ett relativt vanligt namn i Danmark och Norge och det finns ca 700 kvinnor i Sverige med namnet Bente. Så det är ovanligt, men inte okänt, här.

  • Physalis

    De är väldigt ovanliga namn här och låter rätt påhittade (negativt för många) men eftersom de är kulturellt kopplade till dig då rycker jag att det fungerar.

    Bente var finast enligt mig.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden namnhjälp!! vad tycker ni om Cato/Catoo/Josefien