• TeamCaz

    Fototn o videos på döda mamma är kastat

    Hej

    Det är såhär att när min mormor flyttade från ett stort hus till ett äldreboende (där de äldre har egen lägenhet), så var hennes kusin så kallad God Man åt henne o tog hand om hennes ekonomi osv.

    Jag o min andra syster (totalt 4 systrar) har alltid stått som närmst anhörig åt henne. 
    Boendet ringde upp min ena syster o berättade att hon blivit flyttat till ett demensboende. 
    För ett par veckor sedan ringde kusinens fru upp till min andra syster o berättade att dom ska till mormors gamla lägenhet o "ta det dom vill ha", resten kastas antar jag. På demensboendet har hon endast et litet bord o två stolar kvar. Allt annat lämnades på äldreboendet.
    Nu är det så att vår mamma gick bort -92 o allt vi har kvar av henne var hos mormor, bilder, videos, kläder när hon var liten m.m
    Förmodligen är allt det borta.

    Sen är det så att när mormor sålde huset o mesta av möblerna, hon flyttade ju från ett stort hus till en tvåa, så fick hon en hel del pengar. Alla dom pengarna är borta. Precis allt. Hennes kusin åker till Thailand med jämna mellanrum o gottar sig, säkert av hennes pengar. 

    Fick dessutom veta nu med att det finns ett internetabonnemang skrivet på mormor. Hon använder sig inte av vare sig internet eller tv eller nånting annat.

    Så vad kan jag göra nu?

    Jag bryr mig inte om pengarna, allt jag vill ha är det som var på mamma, foton, videos m.m. Det är det ända vi har kvar av henne. För oss är det ovärderligt.

    Vad kan man göra? Det med pengarna ligger så många år bakåt i tiden så där vet jag inte ens om det går att göra nåt åt.


    Jag Älskar Min Fina Familj
  • Svar på tråden Fototn o videos på döda mamma är kastat
  • Anonym (Anna)

    Jag förstår inte riktigt- var ni till mormors gamla lägenhet och tittade? Vilka var " dom som skulle dit och ta det dom ville ha?

  • TeamCaz
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-10 20:24:40 följande:

    Jag förstår inte riktigt- var ni till mormors gamla lägenhet och tittade? Vilka var " dom som skulle dit och ta det dom ville ha?


    Vi systrar har inte varit i hennes gamla lägenhet. Det var kusinens fru som ringde min ena syster o berättade att dom varit dör o tagit det dom ville ha. Kusinen som även var hennes gode man.
    Förlåt om det är luddigt, jag har lite svårt att förklara.
    Jag Älskar Min Fina Familj
  • Anonym (Zxc)

    Kontakta Överförmyndaren i din mormors kommun och förklara situationen. God man är skyldig att redovisa ekonomin varje år. Som närmast anhörig kanske du har rätt till redovisningarna.

  • Anonym (Anna)

    ]TeamCaz skrev 2018-06-10 20:28:33 följande:[/quote-nick]Vi systrar har inte varit i hennes gamla lägenhet. Det var kusinens fru som ringde min ena syster o berättade att dom varit dör o tagit det dom ville ha. Kusinen som även var hennes gode man.

    Förlåt om det är luddigt, jag har lite svårt att förklara.[/quote]

    Du skrev i ts att de ringde och SKULLE åka dit oxh ta det de ville ha eller var det som du skrev nu att de ringde dom när de varit där och resten var slängt ? Stor skillnad!

  • Anonym (Kvinna37)

    Minst sagt luddigt men det finns inte mycket ni kan göra. Ni borde ha åkt till mormor och säkrat arvet när det var dags, fråga om det finns nåt kvar men räkna tyvärr med att det kan vara slängt.

    Fattar inte vad din kusins resor har med godmanskapet att göra, det låter som om du anklagar henne för att stjäla pengar av din mormor? Isf är ju en polisanmälan på sin plats men du har ju inga bevis så det kommer du inte långt med. Betvivlar att du har rätt att se den ekonomiska redovisningen hos överförmyndarnämnden men du kan ju meddela dem misstankar. Dock fortfarande svårt att bevisa nåt.

  • Anonym (Anna)

    När ni visste att mormor skulle flytta så borde ni precis som kvinna37 skriver åkt till mormors lägenhet. Jag skulle inte precis kalla det att säkra arvet, utan om ni är de efterlevande arvtagarna så var det väl också er sak att hjälpa till och sortera sakerna och ombestyra med flytten? Jag har ingen egen erfarenhet av god man, men det kan omöjligen vara dennes uppgift att ta hand om videofilmer osv rill fyra systrar där ingen (!) av er kunde ta er dit? En god man ska se till att mormor får spara det hon vill och sälja eller skänka bort det hon vill, hon är inte död än. Om hon är för dement för att svara på det så ska gode mannen samråda med mormors släktingar men det fungerar ju inte om ni inte kommer och tittar på grejerna och hjälper till . Jag förstår faktiskt inte hur fyra systrar, som är arvtagare, helt kunde slippa ansvar i mormors flytt. Jag kan ha missförstått något här och jag hoppas faktiskt att jag gjort det. För inte är väl videofilmer och er mammas barnkläder ert enda intresse av mormor? Isåfall hoppas jag att mormor har skänkt bort pengarna till ett hem för hemlösa katter innan hon blev för dement.

    lawline.se/answers/gar-det-bra-att-gora-sig-av-med-den-dementa-foralderns-bohag

  • elyse

    Förstår jag rätt - ni är fyra systrar och ingen av er har engagerat er i mormor gällande äldreboende/flytt/besök? Varför är ingen av er God man?

  • Anonym (Familj)
    elyse skrev 2018-06-11 08:15:40 följande:

    Förstår jag rätt - ni är fyra systrar och ingen av er har engagerat er i mormor gällande äldreboende/flytt/besök? Varför är ingen av er God man?


    Ja jag försöker också förstå det hela... 


    TS ni hade allt hemma hos mormor men det låter som om ni inte åkt dit och hälsat på henne eller något det senaste... När ni fick besked om att hon skulle flyttas till demensboende, varför åkte ni inte dit och hjälpte henne? Då kunde ni tagit det ni ville ha kvar! Som hennes barnbarn borde det varit ni som styrde upp det hela inte hennes kusin...


    Låter misstänkt likt att ni fyra systrar totat inte bryr er om er mormor men har använt hennes som förråd. Hade ni brytt er borde ni varit mer involverade!

  • Sandraberg
    TeamCaz skrev 2018-06-10 20:09:57 följande:

    Hej

    Det är såhär att när min mormor flyttade från ett stort hus till ett äldreboende (där de äldre har egen lägenhet), så var hennes kusin så kallad God Man åt henne o tog hand om hennes ekonomi osv.

    Jag o min andra syster (totalt 4 systrar) har alltid stått som närmst anhörig åt henne. 

    Boendet ringde upp min ena syster o berättade att hon blivit flyttat till ett demensboende. 

    För ett par veckor sedan ringde kusinens fru upp till min andra syster o berättade att dom ska till mormors gamla lägenhet o "ta det dom vill ha", resten kastas antar jag. På demensboendet har hon endast et litet bord o två stolar kvar. Allt annat lämnades på äldreboendet.

    Nu är det så att vår mamma gick bort -92 o allt vi har kvar av henne var hos mormor, bilder, videos, kläder när hon var liten m.m

    Förmodligen är allt det borta.

    Sen är det så att när mormor sålde huset o mesta av möblerna, hon flyttade ju från ett stort hus till en tvåa, så fick hon en hel del pengar. Alla dom pengarna är borta. Precis allt. Hennes kusin åker till Thailand med jämna mellanrum o gottar sig, säkert av hennes pengar. 

    Fick dessutom veta nu med att det finns ett internetabonnemang skrivet på mormor. Hon använder sig inte av vare sig internet eller tv eller nånting annat.

    Så vad kan jag göra nu?

    Jag bryr mig inte om pengarna, allt jag vill ha är det som var på mamma, foton, videos m.m. Det är det ända vi har kvar av henne. För oss är det ovärderligt.

    Vad kan man göra? Det med pengarna ligger så många år bakåt i tiden så där vet jag inte ens om det går att göra nåt åt.


    Hur länge sen är det huset såldes?

    Hur kommer det sig att ni inte har varit med och städat ur lägenheten när ni flyttade?
  • TeamCaz

    Jag hade på känn att det skulle komma upp men hoppades givetvis att det inte skulle.

    Vår mormor har aldrig varit o kommer aldrig att bli en snäll kvinna. Det är flera år sedan vi träffade henne sist. Hon har gjort så fruktansvärt elaka saker mot oss.
    Att hon fungerar som ett förråd stämmer verkligen inte heller. Som jag skrev så är hon elak så allt som finns på vår mamma har varit hos henne av en anledning. Nu kanske man kan få hem en video eller några foton på mamma, om dom finns kvar såklart.
    Hon får mer än gärna donera sina pengar till hemlösa katter, vilket jag visserligen vet att hon hellre bränner upp pengarna än att hjälpa både djur eller människor. Men, pengarna struntar jag fullkomligt i.

    Så det är anledningen till att vi systrar valt att ta avstånd från henne. Nu är den ena god man åt henne eftersom mormors kusin av nån anledning valt att inte vara det längre. Jag tror jag fick ett råd som jag kunde gå med, att kontakta överförmyndaren i staden. Jag vet att det är år sedan huset såldes o att han åkt runt med mormors pengar går inte att bevisa, men återigen så struntar jag i hennes pengar, vart dom tagit vägen o hur osv. Den frågan kom mest upp IFALL om någon visste något om hur man kunde göra på den biten.
    Som sagt - foton o bilder på mamma är det ända jag bryr mig om, inte mormor eller hennes pengar. Tyvärr. Men hon är fruktansvärt elak, JAG kan leva med det, men man slår inte mitt barn för att han vill ta en godis från skålen hon ställt fram. Det var droppen o det var då jag valde att inte finnas kvar i hennes liv mer. Skada mig men ge fan i mina barn.

    Just det. Det är inte jag som fått samtalen så det är nog därför det är lite luddigt. Jag förstår själv det hela lite luddigt. Jag vet inte om dom ringde före eller efter dom varit där o tagit det dom ville ha.
    Men tack för råd o tips


    Jag Älskar Min Fina Familj
Svar på tråden Fototn o videos på döda mamma är kastat