• Anonym (bride­andbri­de)
    Äldre 10 Jun 20:25
    4138 visningar
    20 svar
    20
    4138

    Barntillåtet brölopp, många sura

    Vi har bjudit in till brölopp alldeles i början av Augusti. På inbjudningarna har vi tydligt skrivit att barn i alla åldrar är välkomna och vi kommer ordna med både barnmeny, passning på plats och lite aktiviteter.

    Nu börjar det komma fram att en del inte alls gillar det. Framför allt delar av min släkt och några ur det gemensamma kompisgänget. Några i släkten som jag har pratat med hade sett fram emot en barnfri fest för "det är klart att man dricker lite på ett brölopp" och "det är skönt att vara barnfri ibland". Kompisarna verkar vara inne på samma spår, vårt brölopp och fest är deras ursäkt att supa till innan jobbet börjar igen.

    Missförstå inte, vi kommer ha sprit på festen och de får väl supa skallen av sig om de känner för det men jag stör mig på att de är direkt sura för att vi vill att barnen ska ha tillfälle att vara med på ett brölopp. Jag har god lust att dra tillbaka deras inbjuda pga deras attityder. 

    Hur ska jag hantera detta?

  • Svar på tråden Barntillåtet brölopp, många sura
  • Anonym (Lisa)
    Äldre 10 Jun 20:29
    #1
    +3

    Du behöver inte hantera något alls. Antingen tackar de ja och kommer med eller utan barn, eller så tackar de nej. För man måste väl inte ha barnen med sig?

  • Äldre 10 Jun 20:33
    #2

    Vilken tråkig släkt! Bröllopsfest är väl knappast det

    man ser som det optimala tillfället att supa skallen av sig. Det är en fest för att hedra och glädja brudparet om du frågar mig. Frågan om barn ska med eller inte är upp till brudparet att avgöra men störs de så himla mycket om barn är med kanske de ska fundera på att stanna hemma? Vill ni ha barn på bröllopet är det inget fel alls med det. Inget! Själv tycker jag det är positivt.

  • Anonym (Lol)
    Äldre 10 Jun 20:47
    #3
    +2

    Hoppas att ni inte skrev brölopp på inbjudningarna utan bröllop

  • Äldre 10 Jun 20:51
    #4

    Hade ni gjort tvärtom och haft det barnfritt hade några gnällt över det. Alltid är det någon som har åsikter! Man kan inte göra alla nöjda helt enkelt!

  • Anonym (bride­andbri­de) Trådstartaren
    Äldre 10 Jun 21:23
    #5
    Anonym (Lisa) skrev 2018-06-10 20:29:48 följande:

    Du behöver inte hantera något alls. Antingen tackar de ja och kommer med eller utan barn, eller så tackar de nej. För man måste väl inte ha barnen med sig?


    Självklart måste man inte ha barnen med sig om man inte vill eller barnen inte vill, attityden "suck, måste det vara barn där, jag vill supa" känns sådär.
  • Anonym (bride­andbri­de) Trådstartaren
    Äldre 10 Jun 21:24
    #6
    +1
    Anonym (Lol) skrev 2018-06-10 20:47:36 följande:

    Hoppas att ni inte skrev brölopp på inbjudningarna utan bröllop


    Jag lär mig aldrig det där. Som tur var så skrev inte jag korten.
  • Anonym (bride­andbri­de) Trådstartaren
    Äldre 10 Jun 21:26
    #7
    CarinaL26 skrev 2018-06-10 20:33:04 följande:

    Vilken tråkig släkt! Bröllopsfest är väl knappast det

    man ser som det optimala tillfället att supa skallen av sig. Det är en fest för att hedra och glädja brudparet om du frågar mig. Frågan om barn ska med eller inte är upp till brudparet att avgöra men störs de så himla mycket om barn är med kanske de ska fundera på att stanna hemma? Vill ni ha barn på bröllopet är det inget fel alls med det. Inget! Själv tycker jag det är positivt.


    Ja ungefär så känner jag.
  • Anonym (bride­andbri­de) Trådstartaren
    Äldre 10 Jun 21:27
    #8
    annabellelee skrev 2018-06-10 20:51:30 följande:

    Hade ni gjort tvärtom och haft det barnfritt hade några gnällt över det. Alltid är det någon som har åsikter! Man kan inte göra alla nöjda helt enkelt!


    Det kanske är så.
  • Anonym (Krina­n)
    Äldre 10 Jun 21:29
    #9

    Vad tycker brudgummen om saken?

  • Anonym (asdf)
    Äldre 10 Jun 21:29
    #10

    Det är väl inget tvång på att ta med sig sina barn på bröllopet? Vad är problemet?

  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 10 Jun 22:02
    #11

    Jag förstår inte heller problemet? Låt gästerna gnälla om dom vill. Det är väl deras problem om dom tycker att det blir jobbigt med barn där. Om fler kommer och klagar får du säga att det är ganska oförskämt att gnälla över en inbjudan sådär. När dom gifter sig får dom väl ha barnfritt.

    Bry dig inte om det. Fokusera istället på att planera och förbereda det sista inför bröllopet och njut av att vara förlovad!

  • Anonym (Jill)
    Äldre 10 Jun 22:14
    #12
    +1

    Ert bröllop, ni bestämmer. Men som gäst hade jag tyckt det varit tråkigt med barn som stör under vigsel och tal så man inte kan höra. Det är dock mest brudparets problem.

  • elyse
    Äldre 10 Jun 22:23
    #13

    Men hallå, det är ju bara att låta bli att engagera sig i barnen som där om man fixat barnvakt åt sina egna...

    Så tråkigt att gästerna blivit sura!

  • Äldre 11 Jun 00:59
    #14
    Anonym (brideandbride) skrev 2018-06-10 20:25:28 följande:
    Hur ska jag hantera detta?
    Det är ditt och din blivande mans bröllop ni sätter villkoren.

    Så det är plättlätt.  Hälsa gnällspikarna att de är fria att tacka nej om ert upplägg inte passar dem.
    Fast du behöver nog inte kalla dem för "gnällspikar", även om de är det.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 11 Jun 11:18
    #15

    Be genast ödmjukast (sarkastiskt) om ursäkt för att ni hade mage att skapa en bröllopsfest utifrån era egna önskemål.

    Tala sedan om för de att de har all rätt att tacka nej om inbjudan inte passar. Sedan står det de fritt fram att anordna en egen fest utefter det konceptet som passar de.

    Så pinsamt oförskämda människor det finns ärligt talat...


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 11 Jun 11:25
    #16

    Det enda men kan veta med säkerhet är att det blir gnäll av temat barn och bröllop hur man än gör...

    "Hur man än gör har man arslet bak!"

    Precis som par som väljer att ha barnfritt bröllop har ni all rätt i världen att bestämma vilka som är bjudna på er dag. Gästerna kan tacka ja och därmed acceptera läget och komma eller tacka nej och stanna hemma (och sura ).

  • Äldre 11 Jun 11:26
    #17
    +1
    Anonym (brideandbride) skrev 2018-06-10 21:24:58 följande:

    Jag lär mig aldrig det där. Som tur var så skrev inte jag korten.


    Kul kom-i-håg-regel för att stava detta ord rätt: Det är två som står tätt bredvid varandra som gifter sig (två l) och en präst (bara ett p)
  • Äldre 11 Jun 23:48
    #18
    MallaL skrev 2018-06-11 11:26:53 följande:
    Kul kom-i-håg-regel för att stava detta ord rätt: Det är två som står tätt bredvid varandra som gifter sig (två l) och en präst (bara ett p) smile1.gif
    Smart regel..
    Förhoppningsvis så får jag det också rätt i framtiden tack var den regeln...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fint)
    Äldre 12 Jun 00:40
    #19

    Säkert många som uppskattar att få ha barnen med. Jag skulle älska det.

  • Anonym (Fint)
    Äldre 12 Jun 00:45
    #20
    Anonym (Jill) skrev 2018-06-10 22:14:56 följande:

    Ert bröllop, ni bestämmer. Men som gäst hade jag tyckt det varit tråkigt med barn som stör under vigsel och tal så man inte kan höra. Det är dock mest brudparets problem.


    Under vigseln brukar väl barn vara välkomna? När vi varit på bartfritt bröllop har våra barn och barnvakt varit med under vigsel om det är möjligt
Svar på tråden Barntillåtet brölopp, många sura