• Äldre 10 Jun 23:54
    3966 visningar
    16 svar
    16
    3966

    Hur ska jag lägga fram det till barnmorskan?

    Hej!

    Jag har testat positivt i en vecka men inte fått någon "stegring" med testlagret test. Strecken är supersvaga. Har dock fått megastarkt streck med ÄL-stickor från rfsu (vet inte om det är relevant). Jag orkar inte med om ni skriver att det är missfall på g eller liknande, det är inte det jag är ute efter. Jag vill bara ha lite info och råd om hur jag ska säga till barnmorskan så att de verkligen förstår att jag vill veta NU hur det står till där inne. Enligt dem så är jag i v 8 och enligt mina beräkningar i v 6.

    Hur ska jag lägga fram det imorgon när jag ringer? Har redan ett besök inbokat fast först om två veckor. Vill även göra Kub, helst Nipt och vill ju inte att det ska bli för sent.

    Kan man be om blodprov eller tidigt vul? Och kan man ligga på om att få komma tidigare? Typ den här veckan? Tyckte det var sent att komma i v 10 (enligt deras beräkning såklart). Hon sa att första tiden var om tre veckor men det måste ju varit för att jag inte var orolig eller låg på? Och om jag inte får komma tidigare är det bara att finna sig i det? Har ju läst här om folk som åker in flera gånger och gör ett vul osv.

    Undrar även om det blir ett missfall, då sa hon att jag bara skulle avboka tiden... Men ska man inte in och kolla då att allt ser bra ut efteråt? Ingen undersökning? Ingenting? Flera här som behövt skrapa även vid tidigt missfall.

  • Svar på tråden Hur ska jag lägga fram det till barnmorskan?
  • elyse
    Äldre 10 Jun 23:57
    #1

    Är du säker på att de erbjuder VUL på ditt MVC? Där jag gick hade de inte det utan det får man bekosta själv hos en privat gynekolog.

  • Anonym (K)
    Äldre 10 Jun 23:57
    #2

    Men herregud hur skulle det se ut om alla skulle in i tidig graviditet för vul? Skärp dig och vänta till v 10 som de allra flesta gör.

  • Anonym (Nä)
    Äldre 10 Jun 23:59
    #3

    Låt klokt att ringa barnmorskan så kan hon förklara för dig hur det funkar! Tidiga missfall behöver inte kontrolleras så länge inga komplikationer tillstöter.

    Om du har tid om 2 veckor hinner du med god marginal göra kub.

    Man gör inte ultraljud fram och baklänges hela tiden bara för att man inte orkar vänta. Skulle något hända, typ en störtblödning eller kraftig smärta så är det vettigt att man blir undersökt. Handlar det bara om att man är nojig så får man ju själv boka att ultraljud privat.

  • Äldre 11 Jun 06:07
    #4

    Denna väntan är jobbig men det är nog det du måste göra om du inte har symptom som smärta och kraftig blödning. Även privata ställ vill att man väntar till v 8+0 eftersom det är innan osäkert att man värkligen ser ett hjärta.

    Jag fick MF förra sommaren och när jag blev gravid igen i höstas så var väntan på ul olidlig. Fick vänta tre veckor men såg då ett fint litet foster med ett tickande hjärta.

    Håller tummarna för dig.

    Lycka till.

  • gbgumm­an
    Äldre 11 Jun 06:16
    #5

    Jag fick den blödning och ringde min gynekolog. Fick göra vul där. Med barn två gjorde jag samma fast jag inte hade någon blödning. Kosta en slant men inte mycket som ett läkarbesök. Det var det värt.

  • Äldre 11 Jun 06:56
    #6

    De som gör tidiga vul gör det ofta för att de har gjort assisterad befruktning eller har någon form av problematik. Annars är det bara att vänta. Vet att det känns som en evighet men det är bara några veckor. Försök att ägna dig åt annat, kanske träna så att du är fysiskt förberedd för resten av graviditeten. Att oro ihjäl sig hör till att vara gravid!

    Missfall så tidigt är tyvärr vanligt och inte komplicerat så det behöver inte följas upp om man inte får ytterligare besvär.

  • Anonym (Tina)
    Äldre 11 Jun 07:05
    #7

    Boka ett privat vul och provtagning. Googla, det finns i de flesta städer.

  • Äldre 11 Jun 07:16
    #8

    Tack alla för svar! Blir helt nojig av att läsa här inne. "Alla" verkar kräva ultraljud, "alla" har haft flera missfall, "alla" har fått skrapa efter missfall osv. Att jag dessutom googlat och sökt här på svaga tester gör bara att jag nästan ställt in mig på att något inte står rätt till.

    Jag känner mest att jag vill veta vilken vecka jag är i samt se om det verkligen ligger något där inne. Är lite orolig ändå över att deras beräkningar stämmer och att jag verkligen är i v 8 nu och vid första besöket är i v 11 och sedan får vi vänta ytterligare några veckor på att göra kub. Vill inte att det ska gå så lång tid.

    Vet såklart att det kostar extra med test då jag inte är över 35 men behöver kolla upp vart man gör det. Nu har jag kontaktat vanliga mvc för vet inte ens om det finns någon privat här i staden men kanske skulle behöva boka in ett privat så fort som möjligt då :/

  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 11 Jun 07:19
    #9

    De brukar boka in ganska "sent" just för att det är så vanligt med mf de första veckorna. I v 10 är graviditeten mer säker.

    Det ÄR hemskt att oroa sig, och jag har oroat mig hela graviditeten - för mf, ma, låga siffror vid kub, osv, osv. Men det går inte att komma ifrån liksom...

  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 11 Jun 07:22
    #10
    Cptwoohaa skrev 2018-06-11 07:16:10 följande:

    Tack alla för svar! Blir helt nojig av att läsa här inne. "Alla" verkar kräva ultraljud, "alla" har haft flera missfall, "alla" har fått skrapa efter missfall osv. Att jag dessutom googlat och sökt här på svaga tester gör bara att jag nästan ställt in mig på att något inte står rätt till.

    Jag känner mest att jag vill veta vilken vecka jag är i samt se om det verkligen ligger något där inne. Är lite orolig ändå över att deras beräkningar stämmer och att jag verkligen är i v 8 nu och vid första besöket är i v 11 och sedan får vi vänta ytterligare några veckor på att göra kub. Vill inte att det ska gå så lång tid.

    Vet såklart att det kostar extra med test då jag inte är över 35 men behöver kolla upp vart man gör det. Nu har jag kontaktat vanliga mvc för vet inte ens om det finns någon privat här i staden men kanske skulle behöva boka in ett privat så fort som möjligt då :/


    Jag är 39 år och har inte gjort vul eller andra tidiga test. Gjorde kub gratis, men inte nipt. "Alla" gör inte en massa extra tester.
  • Anonym (Vänta­)
    Äldre 11 Jun 07:27
    #11

    Tidiga missfall är extremt vanliga och fullt naturliga. Många missfall misstas till och med för en sen mens.

    Dom är så vanliga så att det skulle ta enorma resurser att följa upp allihop.

    Du kan tjata dig till en onödig undersökning om du vill. Men tänk också på att tiderna och resurserna är mycket begränsade. Du tar en tid från någon som behöver det. Tänk på att du kanske sitter i väntrummet i en evighet i vecka 18 med ett verkligt problem för att någon tjatat sig till en tid..

    Och även om du gör ett vul i vecka 10 så kan du få ett missfall redan samma kväll.

  • Äldre 11 Jun 10:57
    #12

    Jag bestämde mig denna graviditet(väntar 4:e barnet) att inte oroa mig för sånt jag inte kan påverka. Inte så lätt men man får försöka att distrahera dig. Att googla gör det ju inte bättre. Googlar du på gravid trotts spiral så får du upp alla som blivit gravida trotts spiral även om det är ovanligt. Detta gäller flesta sjukdomar och åkommor. Du hittar inte svar som kan lugna dig eftersom alla som det har gått bra för inte skriver där du googlat på. Om det är ett MF på gång eller ej vet du ju inte. Det är inget du kan göra åt det. Är det på väg och hända så händer det oberoende av vad du gör. Just nu är du gravid. Försök att ta vara på det och läs om något annat en MF. Lycka till. Hoppas allt går bra för dig

  • Äldre 11 Jun 11:04
    #13
    Cptwoohaa skrev 2018-06-11 07:16:10 följande:

    Tack alla för svar! Blir helt nojig av att läsa här inne. "Alla" verkar kräva ultraljud, "alla" har haft flera missfall, "alla" har fått skrapa efter missfall osv. Att jag dessutom googlat och sökt här på svaga tester gör bara att jag nästan ställt in mig på att något inte står rätt till.

    Jag känner mest att jag vill veta vilken vecka jag är i samt se om det verkligen ligger något där inne. Är lite orolig ändå över att deras beräkningar stämmer och att jag verkligen är i v 8 nu och vid första besöket är i v 11 och sedan får vi vänta ytterligare några veckor på att göra kub. Vill inte att det ska gå så lång tid.

    Vet såklart att det kostar extra med test då jag inte är över 35 men behöver kolla upp vart man gör det. Nu har jag kontaktat vanliga mvc för vet inte ens om det finns någon privat här i staden men kanske skulle behöva boka in ett privat så fort som möjligt då :/


    Detta är ju ett forum som många hittar då de har en problematik eller har varit/är med om något jobbigt så medlemmarna här är inte representativt för hela populationen. Jag var inte här innan mitt MA men hittade hit när jag skulle bli gravid igen och det var nervöst och jobbigt och det var skönt att anonymt kunna dela med sig av sin resa, då jag iaf inte ville berätta för de runt omkring mig så där direkt. Missfall är vanligt men komplikationer vid tidiga MF är inte särskilt vanligt, många som haft en problematik, eller fått hjälp att bli gravida får tidigare undersökningar för att det finns anledning till det då. Jag förstår oron, tror alla har den, jag rekommenderar alla där oron blir för stark att boka eget privat vul kostar några hundralappar men det ör så värt det om det hjälper en att slappna av lite, boka inte för tidigt bara då risken finns att man inte ser ngt för att det är för tidigt och så blir man ännu mer orolig än man var innan. Hoppas din graviditet går bra!
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (BM)
    Äldre 11 Jun 12:42
    #14

    För det första, sluta testa. Positivt är positivt. Vi på MVC gör ingen annan värdering om personen säger att hon testat si eller så många gånger. Man får inskrivning i v 8-10 ungefär. Dateringen kommer alltid vara enl sista mens fram till du gör KUB eller RUL, så det spelar ingen roll om man säger att det inte borde stämma. Ett HCG i blod kommer inte ge bättre svar.

    Missfall behöver inte kollas upp heller, och är det ett missfall är det inte på MVC man kollar det, utan via en gynmottagning. 

    Försök att stå ut i ovissheten. Ett UL är heller inte några garantier, utan lugnar för stunden. I Sverige skrivs man in på MVC utan att verifiera om graviditeten finns. Man litar på de tester kvinnan gjort. Våra tester är multipack som inte alls är lika känsliga som de man köper i affären. 

  • Äldre 11 Jun 14:24
    #15

    Jag förstår din oro. Det är så otroligt jobbigt att inte veta om allting står rätt till och det är lätt att man stressar upp sig över vad som kan gå snett. Ibland är det en stor tröst att läsa trådarna här på familjeliv, men andra gånger gör det bara situationen ännu värre.

    Som några andra redan har skrivit är mitt råd att du bokar ett privat VUL, så du får tiden bekräftad och känner sig trygg i graviditeten. Googla runt. Om det inte finns i din stad kanske det finns i någon närliggande stad? Om det inte är aktuellt pga kostnaden eller någon annan anledning återstår det tyvärr bara att ha is i magen.

    Hoppas att det löser sig för dig och att allting är bra med den lilla!

  • Äldre 11 Jun 16:24
    #16

    Hahaha TACK alla som skrivit :) Jag blev lugnad av alla svar faktiskt (även om någon var lite "men va fan" åt mig). Har ingen jag riktigt kan prata med förutom sambon som inte riktigt greppat än. Vill inte berätta för släkt och vänner än utifall att jag får missfall och då bara kommer må skit om de vet.

    Jag ringde inte till mvc utan tar tiden som jag fått och är lugnad av att det blir som det blir med kub test. Och det är ju som en del skrivit, att trådarna här inte är representativa då man ofta söker sig hit om man är just orolig eller haft problem tidigare.

    Det enda råd jag inte tänker ta till mig är att gå på barnmorskans uträkning om att jag är i vecka 8 utan istället tänka att jag är i tidig vecka 6 så att det inte blir som en käftsmäll med två veckor bakåt sen vid ultraljud hehe.

    Så tack alla :) Nu får det väl bli det som blir. Jag checkar ut och går på spinningpass istället och försöker behålla maten under tiden ;)

Svar på tråden Hur ska jag lägga fram det till barnmorskan?