• smakm

    Boende utan att stå på kontrakt, ansvar?

    Sitter i en knepig sits. Har bott ihop med två vänner i ett gemensamt hus vi hyr i andra hand. Nu ska alla flytta åt varsitt håll och vi har sagt upp huset. Nu är det 6 månader uppsägningstid på kontraktet.

    Det är bara två av oss som står på kontraktet och jag har funderingar på hur det skulle bli om dom två som står på kontraktet skulle komma iväg innan 6 månader till nya boenden. Vad händer med den som inte står på kontraktet. Om man bor kvar utan att stå på kontraktet har man något ansvar över huset eller i värsta fall kan man göra vad man vill utan att behöva ta något ansvar? Alla har stått skrivna på adressen sen dag 1 så det finns på papper att alla har bott här ihop.

  • Svar på tråden Boende utan att stå på kontrakt, ansvar?
  • zdudmwml

    Det blir de som står på kontraktet som är ansvariga, det är därför man skriver kontrakt.

    Som hyresgäst i vilket bolag som helst har jag rätt att ha inneboende om jag vill. Jag har oftast rätt att hyra ut lägenheten med kontarkt och allt och hyresvärdens tillstånd men det är fortfarande jag som står på kontraktet som är ansvarig.

    Har den kontraktslöse brustit i sitt ansvar kan de övriga försöka stämma denne men jag vet att det är otroligt svårt att få genom detta. Så ja, i värsta fall kan denna demolera huset men det är kontraktsinnehavarna som är ansvariga som låtit denna bo där.

  • smakm

    Så länge alla stått på adressen bara? För jag tänker att man bara kan dra och inte behöver betala räkningen så att säga.. men det är klart i så fall får man polisanmäla skadegörelse och så får två vara vittne i den situationen. Borde man fotodokumentera hela huset med datum så det finns bevis?

  • zdudmwml
    smakm skrev 2018-06-11 11:49:10 följande:
    Så länge alla stått på adressen bara? För jag tänker att man bara kan dra och inte behöver betala räkningen så att säga.. men det är klart i så fall får man polisanmäla skadegörelse och så får två vara vittne i den situationen. Borde man fotodokumentera hela huset med datum så det finns bevis?
    Ansvarighet via kontrakt och skadegörelse utan att ha kontrakt har inget att göra med folkbokföring.
    Drar man utan att betala räkningar får ansvariga i värsta fall kronofogden på sig, dvs de som står på kontraktet.
    Ja, det kan säkert vara bra att fota men om det håller som bevis om vem som gjort vad kan jag självklart inte uttala mig om.

    Hyreskontrakt har man för att någon ska ansvara och vårda boendet.
    Folkbokföring har man mest för att myndigheter ska veta var alla befinner sig om de måste leta reda på en.
  • Mortiscia
    smakm skrev 2018-06-11 11:49:10 följande:

    Så länge alla stått på adressen bara? För jag tänker att man bara kan dra och inte behöver betala räkningen så att säga.. men det är klart i så fall får man polisanmäla skadegörelse och så får två vara vittne i den situationen. Borde man fotodokumentera hela huset med datum så det finns bevis?


    De som står på kontraktet är 100 % ansvariga själva, sedan spelar det ingen roll om ni haft andra där samtidigt på kort eller lång sikt.

    Foton bevisar inte ett jota, varken vem som gjort det eller när. Ni som står på kontraktet kan inte vittna heller, och även om ni får nån utomstående att vittna så är det typiskt "he said, she said"-scenario, dvs inte mkt till bevis. Jämför bara med hur det blev med Timell, bara vittnesmål = inga bevis = frikännande.
  • smakm

    Finns det på något sätt utan att kasta ut den som inte står på kontraktet, att få någon säkerhet för dom som står på kontraktet?

  • Kjell2
    smakm skrev 2018-06-11 12:44:13 följande:

    Finns det på något sätt utan att kasta ut den som inte står på kontraktet, att få någon säkerhet för dom som står på kontraktet?


    Hyresvärden kan altid vända sig mot de som står på kontraket, det kan man inte komma runt. Däremot kan man teckna någon form av avtal med den som bor kvar att t ex alla eknomiska ersättningskrav som värden ställer betalas av den som bor kvar. Kan också kopplas till någon form av disposition.
  • Mortiscia
    smakm skrev 2018-06-11 12:44:13 följande:

    Finns det på något sätt utan att kasta ut den som inte står på kontraktet, att få någon säkerhet för dom som står på kontraktet?


    Även utan kontrakt har personerna något slags besittningsrätt och enda sättet att få ut dem om de tjurar är en skriftlig uppsägning om 3 månader, därefter kontakta Kronofogdemyndigheten, det är de som sköter avhysningar.

    Annars som Kjell är inne lite på, få dem att skriva på ett andrahandskontrakt.
  • smakm

    Det låter ändå vettigt att man skriver något slags kontrakt oss emellan. Håller det rent juridiskt att skriva rakt upp och ner att den som bor kvar står för alla tillkomna kostnader efter kontraktsägarna flyttat och att alla då godkänner huset som det står och allt efter det får denne stå för själv?

  • smakm

    Eller måste vi skriva ett 3:hands kontrakt med denne? Då måste vi få godkänt utav våra hyresvärdar misstänker jag?

  • zdudmwml
    smakm skrev 2018-06-11 13:22:50 följande:
    Det låter ändå vettigt att man skriver något slags kontrakt oss emellan. Håller det rent juridiskt att skriva rakt upp och ner att den som bor kvar står för alla tillkomna kostnader efter kontraktsägarna flyttat och att alla då godkänner huset som det står och allt efter det får denne stå för själv?
    Hyresvärden måste godkänna det annars är det ni som fortfarande är ansvariga.
  • Kjell2
    smakm skrev 2018-06-11 13:22:50 följande:

    Det låter ändå vettigt att man skriver något slags kontrakt oss emellan. Håller det rent juridiskt att skriva rakt upp och ner att den som bor kvar står för alla tillkomna kostnader efter kontraktsägarna flyttat och att alla då godkänner huset som det står och allt efter det får denne stå för själv?


    Ja, men det gäller att den som bor kvar skriver på.

    Tänk på att det fråntar er inte ansvaret mot hyresvärden. Om den som bor kvar dör utfattig  eller flyr till Nordpolen kommer ni inte ha någon att kräva ersättning av och ni kommer få betala eventuell skador till värden.


  • zdudmwml
    zdudmwml skrev 2018-06-11 13:24:51 följande:
    Hyresvärden måste godkänna det annars är det ni som fortfarande är ansvariga.
    Vad jag menar är att ni bara slipper ansvaret om kvarvarande skriver kontrakt med hyresvärden.

    Ett kontrakt er sinsemellan kan underlätta om ni senare skulle stämma honom men mer än så betyder det inte.
  • smakm

    Jaha då förstår jag.. så ett eget kontrakt mellan oss underlättar bara. Helst skriva in 3:e personen i kontraktet eller att denne tar över det helt sista perioden?

    Nästa dilemma är att våran hyresvärd inte vill ändra kontraktet sista tiden dom ser det som att det är så kort tid kvar och att vi borde kunna lösa detta smidigare än att ändra kontraktet. Jag vill ju inte heller göra hyresvärden orolig men risken finns ju alltid när det kommer till pengar och lite ilska med i spelet.. tack för all hjälp allihopa!

Svar på tråden Boende utan att stå på kontrakt, ansvar?