• Voldemort

    Sovrutiner

    Hejsan,

    Jag har en dotter på 18 månader som har följande sovrutiner.

    Lägger sig 20.00
    Vaknar mellan 07-09 beroende på om min sambo jobbar eller är ledig

    Sover på dagen 12.00
    Vaknar mellan 13.30-15.00

    Sover som minst 12,5h
    Sover som mest 16h

    Hon kan alltså sova hela tre timmar på dagen. Jag har inte velat väcka henne då det för mig har känts som att hon behövt sova så länge. Hon är varken under- eller överaktiverad mig veterligen.

    Hon leker både självständigt och med mig, inomhus som utomhus, vi går promenader med våra hundar och ibland gör vi lite annat roligt. Men för mig är det fullkomligt normalt.

    Hon har heller inga sjukdomar och sover bra om nätterna. Skulle hon vakna så nattar hon sig självt alternativt att vi ger henne nappen som hon tappat och inte hittar.

    Ni föräldrar, psykologer och allt annat som rör sig här inne; hur normalt/onormalt är detta? Har successivt blivit mer sömn om dagen sen det börjat bli varmare. Hon får bra med mat och vatten och är naturligtvis inte undernärd. Men man börjar undra hur hon KAN sova så länge om dagen men ändå klara av hela natten.
  • Svar på tråden Sovrutiner
  • Mortiscia

    Jag ser inte riktigt vad problemet är? Ni har det ju hur bra som helst! :)

    Ni kommer att märka om det är för mkt dagsömn genom att hon 1) trilskas när hon ska ha tupplur eller 2) sova för natten eller att hon 3) börjar vakna för tidigt på morgnarna eller 4) mitt i natten.

    Hon närmar sig en period där det är dags att övergå till en tupplur om dagen istället för två, håll utkik efter de här tecknen så kan ni börja prova hålla henne vaken till efter lunch och låta henne sova ett par timmar då istället.

  • Iowhannah
    Mortiscia skrev 2018-06-11 14:55:35 följande:

    Jag ser inte riktigt vad problemet är? Ni har det ju hur bra som helst! :)

    Ni kommer att märka om det är för mkt dagsömn genom att hon 1) trilskas när hon ska ha tupplur eller 2) sova för natten eller att hon 3) börjar vakna för tidigt på morgnarna eller 4) mitt i natten.

    Hon närmar sig en period där det är dags att övergå till en tupplur om dagen istället för två, håll utkik efter de här tecknen så kan ni börja prova hålla henne vaken till efter lunch och låta henne sova ett par timmar då istället.


    Jag tror du missförstod ts. Barnet sover bara en gång på dagen och gissningsvis är detta efter lunch (12-1330).

    I övrigt håller jag med, det låter helt underbart! Speciellt om hon inte krånglar med nattsömnen. Njut så länge det varar!
  • lövet2

    En del ungar behöver mycket sömn. I den åldern sov min son 4 timmar mitt på dagen, samtidigt som han sov 12 oavbrutna timmar på natten. 16 h/dygn, varenda dag ...

  • Mortiscia
    Iowhannah skrev 2018-06-11 23:47:10 följande:
    Jag tror du missförstod ts. Barnet sover bara en gång på dagen och gissningsvis är detta efter lunch (12-1330).

    I övrigt håller jag med, det låter helt underbart! Speciellt om hon inte krånglar med nattsömnen. Njut så länge det varar!
    Ja jag ser det nu, men samma råd gäller när man ska gå från en till noll, samma saker att hålla utkik efter så att säga :)
Svar på tråden Sovrutiner