• Anonym (Dotte­r)
    Äldre 11 Jun 15:27
    1097 visningar
    5 svar
    5
    1097

    Låna ut 800.000?

    Jag är kluven, min pappa frågade om han kanske fick låna 800.000:- av mig & min man för att kunna köpa en lägenhet i föreningen, renovera upp den och sen sälja. Så skulle vi på något sätt få ta del av vinstpengarna (om de blev en vinst)

    Vi hann inte prata så ingående om det. Jag sa jag vill ha en exakt plan för hur allt ska läggas upp mm. Han va inte säker själv än om han ska göra det eller inte, va mest en tanke för tillfället.

    Jag har pengarna just nu men vi har precis valt att köpa ett nybyggt parhus som ska vara klart nästa sommar/höst så då behöver vi pengarna, då vi ska betala in bl.a. 10% innan (vet inte exakt när då allt inte är klart)

    Hur hade ni gjort/resonerat?

  • Svar på tråden Låna ut 800.000?
  • Äldre 11 Jun 15:31
    #1

    OM det blir en vinst... ?

    Där har du nog svaret.

    Hade inte lånat ut pengarna som du själv verkar behöva bättre.

  • Äldre 11 Jun 15:32
    #2
    Anonym (Dotter) skrev 2018-06-11 15:27:32 följande:

    Jag är kluven, min pappa frågade om han kanske fick låna 800.000:- av mig & min man för att kunna köpa en lägenhet i föreningen, renovera upp den och sen sälja. Så skulle vi på något sätt få ta del av vinstpengarna (om de blev en vinst)

    Vi hann inte prata så ingående om det. Jag sa jag vill ha en exakt plan för hur allt ska läggas upp mm. Han va inte säker själv än om han ska göra det eller inte, va mest en tanke för tillfället.

    Jag har pengarna just nu men vi har precis valt att köpa ett nybyggt parhus som ska vara klart nästa sommar/höst så då behöver vi pengarna, då vi ska betala in bl.a. 10% innan (vet inte exakt när då allt inte är klart)

    Hur hade ni gjort/resonerat?


    Första frågan blir varför han inte kan ta ett vanligt banklån?

    Om jag skulle gå med på något som det du beskriver skulle jag dels kräva ett avtal kring lånet och dels delägarskape i lägenheten.
  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 15:58
    #3
    Fjäril kär skrev 2018-06-11 15:31:42 följande:

    OM det blir en vinst... ?

    Där har du nog svaret.

    Hade inte lånat ut pengarna som du själv verkar behöva bättre.


    Man kan ju aldrig garantera att det blir en vinst! De 800.000 kommer jag iaf få tillbaka. Då de andra lägenheterna är värderade till 1,2 milj
  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 16:01
    #4
    Kjell2 skrev 2018-06-11 15:32:09 följande:

    Första frågan blir varför han inte kan ta ett vanligt banklån?

    Om jag skulle gå med på något som det du beskriver skulle jag dels kräva ett avtal kring lånet och dels delägarskape i lägenheten.


    Hans pengar sitter i hans lägenhet som vi för tillfället lånar i väntan på vårt nya boende. Därför kan han inte låna.

    Ja, det har jag också tänkt. Frågan är isf hur mkt ?ränta? (som han kallade det) man ska ta för att han får låna pengarna?
  • Anonym (Dotte­r) Trådstartaren
    Äldre 11 Jun 16:01
    #5
    Kjell2 skrev 2018-06-11 15:32:09 följande:

    Första frågan blir varför han inte kan ta ett vanligt banklån?

    Om jag skulle gå med på något som det du beskriver skulle jag dels kräva ett avtal kring lånet och dels delägarskape i lägenheten.


    Hans pengar sitter i hans lägenhet som vi för tillfället lånar i väntan på vårt nya boende. Därför kan han inte låna.

    Ja, det har jag också tänkt. Frågan är isf hur mkt ?ränta? (som han kallade det) man ska ta för att han får låna pengarna?
Svar på tråden Låna ut 800.000?