• Framtid

    Bli gravid efter ätstörning?

    Jag har egentligen flera frågor relaterade till ämnet, så vi tar lite bakgrund:

    Jag hade anorexi i tonåren och fick uppehåll i mensen några månader vid två tillfällen när jag var ca 15-16. Då var jag lika lång som nu, 165 cm, och vägde 42 kg.

    Idag har jag inte haft någon ätstörning på ca 2 år och väger 48 kg. Jag är 20 år, jag har en stabil partner och vi båda vill ha barn tillsammans. Vi försöker inte aktivt nu, men vi använder heller inget skydd.

    Så nu till frågan. Min menscykel är vanligtvis ca 42 dagar lång, sällan längre än 44, men mensen denna månad är 13 dagar försenad. Jag tog ett graviditetstest 4 dagar sedan (9 dagar efter bim) men det visade negativt. Kan jag vara gravid ändå?

    Jag väger inte jättemycket nu heller, och jag vet att vikt påverkar hormoner. Gravtest mäter hCG som är ett hormon, så det kanske påverkas?

    Jag äter mycket mer nu än vad jag gjorde när mensen försvann senast, så jag har svårt att tro att den skulle försvinna av den anledningen. Jag försöker aktivt gå upp i vikt.

    Jag har tränat ca 3 ggr i veckan i en månad, men slutade en vecka sedan då jag var rädd att det kanske var det som påverkade.

    Jag har svårt att tro att det skulle ha med stress att göra då jag är väldigt nöjd med livet nu och mår mycket bättre än jag gjort förr.

    Inga preventivmedel, inga sjukdomar.

    Är det något jag missar?

  • Svar på tråden Bli gravid efter ätstörning?
  • Anonym (S)

    Berätta för sjukvården om ditt problem, beroende på hur mycket stryk din kropp tog kan bäckenet vara för trångt och då gör man kejsarsnitt bara.

  • Anonym (SA)
    Anonym (S) skrev 2018-06-11 17:48:17 följande:

    Berätta för sjukvården om ditt problem, beroende på hur mycket stryk din kropp tog kan bäckenet vara för trångt och då gör man kejsarsnitt bara.


    Nu hoppar jag in här, blev lite nyfiken. Hade ingen aning om att bäckenet kunde påverkas, hade väldigt "allvarlig" (så att säga) anorexia av och till under tonåren. Hur fungerar det där med bäckenet?Obestämd Har precis blivit gravid och ska försöka få igenom planerat snitt av en massa anledningar men är så rädd att få avslag, kan man kolla upp det här med bäckenet då?

    Förlåt att jag hijacka din tråd TS :p
  • Anonym (Näring)

    Om du har haft en ätstörning nyligen och inte hunnit gå upp så mycket i vikt så bör du stärka upp kroppen innan du blir gravid för att kroppen ska orka med och att bebisen ska få den näring som den behöver.

    Vid en ätstörning tömmer du kroppen förråd på näring och det är väldigt viktigt att äta mer vitaminer/mineraler och även fettsyror. Gärna ett halvår/år innan en graviditet. Ät även eko och mycket bra fetter som avokado, linfröolja, smör och nötter.

    Ett riktigt bra tillskott med vitaminer och mineraler och gärna linfröolja/fiskolja behövs säkert. Det är större risk för komplikationer om du inte stärker upp kroppen. Kolla in Alfa plus eller ännu hellre Thornes kosttillskott.

  • felisa
    Anonym (SA) skrev 2018-06-18 12:55:24 följande:
    Nu hoppar jag in här, blev lite nyfiken. Hade ingen aning om att bäckenet kunde påverkas, hade väldigt "allvarlig" (så att säga) anorexia av och till under tonåren. Hur fungerar det där med bäckenet?Obestämd Har precis blivit gravid och ska försöka få igenom planerat snitt av en massa anledningar men är så rädd att få avslag, kan man kolla upp det här med bäckenet då?

    Förlåt att jag hijacka din tråd TS :p
    Jag tror inte att det finns någon sanningshalt alls i detta påstående. Jag hade anorexia i åldern 12-22, har varit mycket inom sjukvården osv och har aldrig någonsin hört talas om att bäckenet påverkas på det viset. Det låter helt osannolikt faktiskt. Jag har heller aldrig hört det från någon läkare eller barnmorska jag känner.

    Är för övrigt nu gravid med tredje barnet i vecka 34 och har två helt normala förlossningar bakom mig. Min tidigare anorexia har fysiskt inte påverkat vare sig graviditet eller förlossning alls. Psykiskt kan det vara svårare, men det är en annan sak. 

    Varför vill du få igenom ett planerat snitt?
  • felisa

    Grattis till graviditet framtid!

    Jag tycker inte du behöver oroa dig mycket, försök att njuta av graviditeten och tanken på att bli mamma! 

    Bra är om du berättar för din barnmorska om att du har haft tidigare problem med ätstörning, då risken för återfall finns. Kan vara bra att ha en strategi för hur du hanterar viktuppgången och att kroppen förändras. Jag för min del har inte haft våg hemma på många år då jag inte kan hantera det. Under mina tre graviditeter har jag valt att inte veta hur mycket jag går upp i vikt, vilket jag är övertygad om har haft en positiv inverkan. Så när barnmorskan väger tittar jag bort.

    Ja, finns mycket mer man kan skriva eg men har du någon specifik fråga så kan du ställa den:)

Svar på tråden Bli gravid efter ätstörning?