• Litehemlig

    MA - göra abort själv hemma? Hur fungerar detta?

    Hej!

    Kommer få MA konstaterat på fredag. Vill be om tabletter direkt, mår så illa (graviditetsillamåendet kommer lägligt när fostret redan dött...) och vill bara få detta ur världen. Gärna under den helgen så jag kan jobba måndagen. Hur fungerar detta? Kommer jag isf få ta en tablett på fredagen på sjukhuset och sedan resterande på söndag? Kan min sambo arbeta (isf bortrest fredag till tisdag) eller behöver jag ?barnvakt??

    Varför jag vet att jag får MA konstaterat: HCG har fördubblats varje dag, fram till förmodligen förra söndagen då jag åkte in akut med kramp i magen, ?värkar?. Var max gravid i vecka 6+4, läkaren mätte fostret till 8,9 mm och vecka 6+5 men utan hjärtslag. Hon var säker på att det var dött. Dvs ny-dött. Mätte HCG med en ich en halv dags mellanrum, ökade bara frön 30 000 till 40 000. Lämnade urinodling och fick svar på att mina kramper berodde på kraftig UVI. Inte pga att kroppen försökte stöta ut det döda fostret. Hade med andra ord otur att (förmodligen) UVI:n orsakade att fostret dött men tur att det faktiskt DNS upptäcktes. Hade aldrig anat något annars, eftersom mina gravsymtom ökar. Vill bara snabbt få detta ur världen nu, mår så dåligt. Alltså tid för nytt VUL för att bekräfta att embryot dött, på fredag.

  • Svar på tråden MA - göra abort själv hemma? Hur fungerar detta?
  • Anonym (M)
    Litehemlig skrev 2018-06-11 19:24:44 följande:

    Hej!

    Kommer få MA konstaterat på fredag. Vill be om tabletter direkt, mår så illa (graviditetsillamåendet kommer lägligt när fostret redan dött...) och vill bara få detta ur världen. Gärna under den helgen så jag kan jobba måndagen. Hur fungerar detta? Kommer jag isf få ta en tablett på fredagen på sjukhuset och sedan resterande på söndag? Kan min sambo arbeta (isf bortrest fredag till tisdag) eller behöver jag ?barnvakt??

    Varför jag vet att jag får MA konstaterat: HCG har fördubblats varje dag, fram till förmodligen förra söndagen då jag åkte in akut med kramp i magen, ?värkar?. Var max gravid i vecka 6+4, läkaren mätte fostret till 8,9 mm och vecka 6+5 men utan hjärtslag. Hon var säker på att det var dött. Dvs ny-dött. Mätte HCG med en ich en halv dags mellanrum, ökade bara frön 30 000 till 40 000. Lämnade urinodling och fick svar på att mina kramper berodde på kraftig UVI. Inte pga att kroppen försökte stöta ut det döda fostret. Hade med andra ord otur att (förmodligen) UVI:n orsakade att fostret dött men tur att det faktiskt DNS upptäcktes. Hade aldrig anat något annars, eftersom mina gravsymtom ökar. Vill bara snabbt få detta ur världen nu, mår så dåligt. Alltså tid för nytt VUL för att bekräfta att embryot dött, på fredag.


    Tror jag läste din förra tråd? Har de gjort VUL igen eller är det på fredag de ska göra det?

    Att sätta igång en medicinsk abort hemma ska man ha någon med sig för. De kommer säga det till dig, visserligen kommer de ju såklart inte kunna kontrollera att du verkligen har det eller stoppa dig från att vara helt själv - men du borde ha någon med dig. Otroligt minimal risk att något ska gå snett, men skulle det mot all förmodan hända så ska du inte vara själv. Förmodligen kommer du kunna gå till jobbet på måndagen utan några problem, man brukar inte ha ont då fortfarande, en del blöder en del fortfarande så extra mensskydd kan vara bra att ha.

    Du kan också be om tabletter mot illamåendet. Framförallt den första tabletten man får kan orsaka ännu mer illamående. Jag fick en medicin mot det när jag tog den första så jag inte skulle spy upp den då jag redan innan hade ganska rejält illamående. Fick också en extra sådan att ta med mig hem för dagen mellan första tabletten och igångsättningen av själva utdrivningsfasen. Väldigt mycket bättre än det som finns receptfritt på apoteket.

    Beklagar verkligen. Håller tummarna för att det kanske inte blir så ändå på fredag,
  • Litehemlig
    Anonym (M) skrev 2018-06-11 20:10:36 följande:

    Tror jag läste din förra tråd? Har de gjort VUL igen eller är det på fredag de ska göra det?

    Att sätta igång en medicinsk abort hemma ska man ha någon med sig för. De kommer säga det till dig, visserligen kommer de ju såklart inte kunna kontrollera att du verkligen har det eller stoppa dig från att vara helt själv - men du borde ha någon med dig. Otroligt minimal risk att något ska gå snett, men skulle det mot all förmodan hända så ska du inte vara själv. Förmodligen kommer du kunna gå till jobbet på måndagen utan några problem, man brukar inte ha ont då fortfarande, en del blöder en del fortfarande så extra mensskydd kan vara bra att ha.

    Du kan också be om tabletter mot illamåendet. Framförallt den första tabletten man får kan orsaka ännu mer illamående. Jag fick en medicin mot det när jag tog den första så jag inte skulle spy upp den då jag redan innan hade ganska rejält illamående. Fick också en extra sådan att ta med mig hem för dagen mellan första tabletten och igångsättningen av själva utdrivningsfasen. Väldigt mycket bättre än det som finns receptfritt på apoteket.

    Beklagar verkligen. Håller tummarna för att det kanske inte blir så ändå på fredag,


    Tusen tack för så utförligt svar, känns jätteskönt att läsa! Har inte gjort något VUL sedan senaste inlägget, utan det är på fredag det gäller. Har tid för inskrivning hos barnmorskan på hälsocentralen imorgon, helt missat att avboka den... kanske kan man nyttja den tiden till att få svar på dessa funderingar? Tack för tips om tablett mot illamående, blev genast lite lugnare då detta är en stor del av min oro. Verkligen super-hatar att må illa och att kräkas.
  • Anonym (M)
    Litehemlig skrev 2018-06-11 20:23:51 följande:

    Tusen tack för så utförligt svar, känns jätteskönt att läsa! Har inte gjort något VUL sedan senaste inlägget, utan det är på fredag det gäller. Har tid för inskrivning hos barnmorskan på hälsocentralen imorgon, helt missat att avboka den... kanske kan man nyttja den tiden till att få svar på dessa funderingar? Tack för tips om tablett mot illamående, blev genast lite lugnare då detta är en stor del av min oro. Verkligen super-hatar att må illa och att kräkas.


    Ja, det kan du absolut göra! Få lite svar på frågor om du ska göra efter (om MA konstaterad), framtida graviditet och sådant. Kan nog vara rätt skönt ändå och få den infon.

    Ja, den tabletten var guld värd! Spydde så fort jag försökte äta något, men 30-40 min efter den tabletten var illamåendet som bortblåst till framåt läggdags.

    En värmekudde (sådan som går att värma i micron) är en väl värd investering om du inte redan har en sådan. Hjälper förvånansvärt bra mot smärta under utrdrivningsfasen. Och försök vara uppe och gå runt med jämna mellanrum, det hjälper hela processen att gå snabbare.
  • Iowhannah

    När jag fick MA konstaterat så fick jag med mig en massa tabletter hem. Själva aborten utförde jag dagen efter. Jag vet att jag fick morfintablett att ta innan Cytotecen (två eller tre tabletter, minns inte helt), vanliga Ipren, samt en stark smärtstillande opiatderivat ifall smärtan skulle bli övermäktig.

    En halvtimme efter morfintabletten tog jag alla Cytotec (oralt) och gick sedan och la mig och sov eftersom morfinet gjorde mig så extremt trött. Sambon väckte mig vid lunch, jag petade i mig lite mat, tog med mig sonen och sov middag och framåt 15-tiden (jag tog tabletterna vid 09) gick jag på toa och fick fruktansvärda smärtor. I en timme höll det på och jag var tvungen att sitta med huvudet mellan knäna för att inte svimma. Allt kom ut i toaletten och efteråt var jag helt matt och gick och la mig igen.

    Jag skulle inte råda dig att vara ensam när du gör detta för det gör jävligt ont, både fysiskt och psykiskt, är inte din partner hemma så ring över någon du är helt bekväm med.

    Om du kan jobba på måndagen kan du bara avgöra själv. Rent fysiskt bör det inte vara några problem men psykiskt kan du nog vara rätt skör och behöva vila. Själv var jag sjukskriven i en vecka för att kunna bearbeta det hela och ta igen mig ordentligt.

  • Anonym (Beenthere)

    Jag fick ma konstaterat i höstas. Krävde tabletter direkt, dom ville att fostret skulle ut av sig självt men jag vägrade. Fick en tablett att svälja på kliniken och resten av tabletterna fick jag med hem för att ta nästkommande dag. Dagen efter kliniken steg jag upp 05:00 och förde upp 4 stycken cytotec i fiffi och svalde även smärtstillande. Vid 09:00 kom smärtan som var utan dess like. Värkar och kramper. Aldrig varit med om sådan smärta förut. Hade en stoltablett morfin som jag helst velat undvika men till sist stoppade jag upp den i stjärten och då släppte en del av smärtan. Kändes som om jag behövde gå på toa hela tiden, blödde väldigt mycket men knappt några klumpar. Vid 15:00 kände jag hur en stor klump rann ut på toan och i samma ögonblick försvann all smärta. Vid det laget var jag helt utmattad och svettig. Min sambo var hemma och det är jag tacksam för. Han såg till att jag fick i mig vatten, mat och värktabletter. Blödde i ca 3 veckor efteråt. Så se till att ha nån hemma och se till att ha några dagar ledigt så du kan vila upp dig, det kommer behövas!

Svar på tråden MA - göra abort själv hemma? Hur fungerar detta?