• Miss jag

    Vägrar äta själv

    Min 16 månaders son vill inte äta själv.. Sätter jag fram mat så slänger han ner det på golvet direkt. Det börjar kännas lite frustrerande då jag har vänner vars barn som är mycket yngre gladeligen stoppar det som ställs fram i munnen. Sen blir det inte bättre när man får höra ?men äter han inte själv, låt han kladda? osv. Självklart hade han fått kladda men det gör han ju inte då det åker ner på golvet direkt! Finns det någon som har några tips? Han har väldigt bra matlust och äter upp när vi matar honom.

  • Svar på tråden Vägrar äta själv
  • zdudmwml

    Sluta jämföra honom med andra barn.

    Fortsätt mata men ge honom en egen sked.

    Känns allt hopplöst så tänk på att du inte lär mata honom när han är 17 år.

    Det går över. Allt går över, det handlar bara om tid.

  • cyberbabe

    Hade likadant med vår son i början, och tillslut tröttnade vi. Vi har alltid varit noga med att visa vår son att man inte får kasta maten på golvet nu när han blivit lite äldre. Har varit konsekventa och alltid tagit honom från bordet när han gjort det och lugnt förklarat och visat på golvet att så får man inte göra ajaj. Sedan får han äta igen efter 5-10 minuter istället. Idag är han 13 månader och väldigt sällan mat åker i golvet med flit.

  • sextiotalist
    Miss jag skrev 2018-06-12 08:03:37 följande:

    Min 16 månaders son vill inte äta själv.. Sätter jag fram mat så slänger han ner det på golvet direkt. Det börjar kännas lite frustrerande då jag har vänner vars barn som är mycket yngre gladeligen stoppar det som ställs fram i munnen. Sen blir det inte bättre när man får höra ?men äter han inte själv, låt han kladda? osv. Självklart hade han fått kladda men det gör han ju inte då det åker ner på golvet direkt! Finns det någon som har några tips? Han har väldigt bra matlust och äter upp när vi matar honom.


    Hur stora portioner lägger ni upp?
    Lägg upp riktigt små portioner, som ett par ärtor, någon köttbulle etc.
    Sedan kan ni parallellt mata honom från en annan tallrik.
    cyberbabe skrev 2018-06-12 08:20:04 följande:

    Hade likadant med vår son i början, och tillslut tröttnade vi. Vi har alltid varit noga med att visa vår son att man inte får kasta maten på golvet nu när han blivit lite äldre. Har varit konsekventa och alltid tagit honom från bordet när han gjort det och lugnt förklarat och visat på golvet att så får man inte göra ajaj. Sedan får han äta igen efter 5-10 minuter istället. Idag är han 13 månader och väldigt sällan mat åker i golvet med flit.


    Ni är nog en av de få som lyckats få en ett-åring hindra sina impulser från att testa tyngdlagen, grattis

  • cyberbabe
    sextiotalist skrev 2018-06-12 08:35:20 följande:

    Hur stora portioner lägger ni upp?

    Lägg upp riktigt små portioner, som ett par ärtor, någon köttbulle etc.

    Sedan kan ni parallellt mata honom från en annan tallrik.Ni är nog en av de få som lyckats få en ett-åring hindra sina impulser från att testa tyngdlagen, grattis


    Tack!
  • Duckan

    Jag hade inte emot att mata mitt barn för att slippa kladdandet så jag ser inte problemet
    Om du bara orkar, mata på ts, tids nog lär han sig och speciellt om han ska börja på fsk nån gång.

  • Miss jag

    Tack för era svar! Har försökt det med att ge honom en sked. Likt maten så åker den rakt i golvet direkt. Han får alltid prova att börja äta så då är han hungrig. Har även provat ge ?plockmat? i små portioner men allt ska ner i golvet! Han kollar väldigt noga på det han slängt ner. ;) Ett tag funkade det inte med att ge honom maten och försöka leda den till munnen för då blev han rasen! Men nu har det börjat funkat så det kanske är på gång! Det att jag jämför honom med andra är för att han blir jämförd av andra, speciellt av sin faster som jämför honom med hans jämngamla kusin.

  • zdudmwml
    Miss jag skrev 2018-06-12 10:23:23 följande:
    Tack för era svar! Har försökt det med att ge honom en sked. Likt maten så åker den rakt i golvet direkt. Han får alltid prova att börja äta så då är han hungrig. Har även provat ge plockmat i små portioner men allt ska ner i golvet! Han kollar väldigt noga på det han slängt ner. ;) Ett tag funkade det inte med att ge honom maten och försöka leda den till munnen för då blev han rasen! Men nu har det börjat funkat så det kanske är på gång! Det att jag jämför honom med andra är för att han blir jämförd av andra, speciellt av sin faster som jämför honom med hans jämngamla kusin.
    Tips från cooachen: använd tidningspapper under stol och bord som du slänger sen. Skrattande
  • zdudmwml
    Miss jag skrev 2018-06-12 10:23:23 följande:
    Det att jag jämför honom med andra är för att han blir jämförd av andra, speciellt av sin faster som jämför honom med hans jämngamla kusin.
    Svara då det enda du kan svara: alla barn är olika.

    Ett av mina barn gick som 10-månaders. Naturligtvis tyckte många att den vettvillingen var 'duktig'.
    Det andra gick först långt efter den fyllt 2 år. Det var naturligtvis 'fel' tyckte folk. Samtidigt som de helt bortsåg från att den ungen pratat 3-ords meningar innan den var 1 år. Barn 'ska' bara prata 1ords meningar när de är 12 månader  'ska' gå när de är 18....

    Folk minns dåligt och är ofta rätt knasiga. Flört
  • Mortiscia
    zdudmwml skrev 2018-06-12 10:28:47 följande:
    Tips från cooachen: använd tidningspapper under stol och bord som du slänger sen. Skrattande
    Eller presenning/vaxduk som går att torka och tvätta :D
  • zdudmwml
    Mortiscia skrev 2018-06-12 10:39:40 följande:
    Eller presenning/vaxduk som går att torka och tvätta :D
    Jag försökte det men blev så himla trött på allt torkande. Jag är lat och tyckte det var enklare att bara slänga allt. Skrattande
  • Mortiscia
    zdudmwml skrev 2018-06-12 10:44:05 följande:
    Jag försökte det men blev så himla trött på allt torkande. Jag är lat och tyckte det var enklare att bara slänga allt. Skrattande
    Haha :D

    Jaaa men en annan bra grej är ju att det är varmt ute, då gör det inget om de kladdar i trädgården/på gräsmattan/i parken!
  • zdudmwml
    Mortiscia skrev 2018-06-12 10:48:33 följande:
    Haha :D

    Jaaa men en annan bra grej är ju att det är varmt ute, då gör det inget om de kladdar i trädgården/på gräsmattan/i parken!
    Så sant. Sommaren är bäst att ha småbarn bara av den anledningen.

    Jag försökte vara praktisk och satte barnet naket i badkaret. Min tanke var att efter middagen kunde jag spola av allt liksom.
    Tips två från coachen: gör inte det. SkämsSkrattande
  • Mortiscia
    zdudmwml skrev 2018-06-12 10:59:00 följande:
    Så sant. Sommaren är bäst att ha småbarn bara av den anledningen.

    Jag försökte vara praktisk och satte barnet naket i badkaret. Min tanke var att efter middagen kunde jag spola av allt liksom.
    Tips två från coachen: gör inte det. SkämsSkrattande
    Jaså? :D Ingen bra grej med badkaret? Vad hände?
  • zdudmwml
    Mortiscia skrev 2018-06-12 11:35:33 följande:
    Jaså? :D Ingen bra grej med badkaret? Vad hände?
    Det var vinter och inte lägligt att sätta barnet naket utomhus för att äta. Så jag serverade barnet mat, sittandes naken i badkaret.
    Det var inte uppskattat. Faktiskt väldigt mycket ouppskattat och det otacksamma lilla trollet började illvråla. Det tog en evighet att övertyga barnet om att hen skulle få äta vid boret.

    Jaja, första barnet experimenterar man med. Andra gången har man lärt sig. Skrattande
  • Mortiscia
    zdudmwml skrev 2018-06-12 11:39:41 följande:
    Det var vinter och inte lägligt att sätta barnet naket utomhus för att äta. Så jag serverade barnet mat, sittandes naken i badkaret.
    Det var inte uppskattat. Faktiskt väldigt mycket ouppskattat och det otacksamma lilla trollet började illvråla. Det tog en evighet att övertyga barnet om att hen skulle få äta vid boret.

    Jaja, första barnet experimenterar man med. Andra gången har man lärt sig. Skrattande
    Haha så sant som det är sagt det där sista! :D Tack för tipset! Det blir inget badkar här då... Jag drar mig också för det där kladdet men man måste ju låta dem lära sig. Summer is king! :D
  • Meriall

    Nu har det kanske löst sig men vad händer om du ställer maten på golvet och låter barnet plocka?

  • mammalovis

    Sedan framgår det ju inte om kusinen börjat på förskola och lärt sig äta där eller har äldre syskon att lära av. Barn lär oftast av jämnåriga eller syskon de vill likna. Oftast lär sig barn äta själva på några veckor på förskolan. 

    Sedan är barn olika snabba i utvecklingen. Med vår andra fick vi inte längre mata vid 8-månaders ålder, så de fick bli små skurna tärningar som hon kunde plocka själv., så måltiderna tog tid, vilket blev väldigt frustrerande om man hade en tid att passa och helst inte ville väcka och få ett grinigt barn. Så se det positiva att maten ändå funkar, även om ni får göra jobbet ...

Svar på tråden Vägrar äta själv