• Krimag

    2-åring alltid sovit dåligt

    Hej,

    Sen dottern kom har hon alltid sovit mer eller mindre dåligt. Nu är hon 2 år.

    Hon är ganska gnällig med kort stubin på dagarna pga sömnbristen. Vi lägger henne 19, hon somnar hyfsat enkelt. Efter 2-3 timmar börjar hon gny, snurra o vrida sig och så håller det på med 5-10 uppvak per natt. Sen går vi upp vid 06. Hon sover 1 timme på förskolan och är helt slut när det är dags för vila.

    När började era barn sova bättre? Vi tar varannan natt tack och lov, en av oss sover bredvid henne men hon vaknar ändå.

    Tacksam för pepp, tips eller något.

  • Svar på tråden 2-åring alltid sovit dåligt
  • Anonym (Kvinna37)

    Ni kanske lägger henne för tidigt på natten? Testa att lägga henne vid 20 istället.

    Sover hon i eget rum? Bäst är att flytta dem före ett års ålder.

    Sover hon direkt hon kommer till fsk? Den stunden behöver antagligen flyttas fram i så fall någon timme.

  • Krimag

    Hon sover i eget rum, hon är på förskolan 1.5 timme innan de sover.

    Om jag lägger henne 20 istället för 19, tror du det påverkar antal uppvak då? För det är bra läggningar just nu.

  • Anonym (Anna)

    Säger som tidigare: Försök hålla henne vaken lite längre så hon hinner bli ?tröttare? och få en djupare sömn. Äter hon någon välling eller kvällsfika precis innan hon ska sova? Isf testa det.

    När hon somnar på förskolan är det för att hon är så trött att hon somna sittandes eller lägger personalen henne? Testa att inte lägga henne för än hon bokstavligt talat slumrar till vid bordet, leken osv.

    De är tyvärr det enda jag har att komma med men förstår din frustration av att ha ett barn som inte vill sova. Hopps det vänder snart!! Annars får ni försöka ta hjälp av BVC, de borde ju ha varit med om liknande förut och kanske har bättre tips.

  • Anonym (Kvinna37)
    Krimag skrev 2018-06-12 10:52:21 följande:

    Hon sover i eget rum, hon är på förskolan 1.5 timme innan de sover.

    Om jag lägger henne 20 istället för 19, tror du det påverkar antal uppvak då? För det är bra läggningar just nu.


    Jag tror helt klart det påverkar om man lägger senare. Om hon inte är helt hundra trött men somnar bra ändå så kanske hon inte somnar så djupt, då blir det lätt en ond cirkel under natten. Börja med att flytta läggningen en halvtimme om det känns bättre, hon ska ju inte stupa i säng och om hon är övertrött blir läggningarna bara värre.

    Hur är temperaturen i rummet? Vår son har ett jättevarmt rum, plus att han är väldigt varm av sig själv också. Han sover utan täcke sommartid och även med fönstret öppet vissa nätter. Barn som har det för varmt vaknar lätt, det har att göra med sömncykeln: kroppen går upp i temp i slutet av en cykel och det är då man kan vakna till.
  • Elinmede

    Känner delvis igen mig i din beskrivning och förstår din desperation. Vår dotter har också alltid sovit oroligt/dåligt med flera uppvak per natt. Hon själv verkar dock inte berörd av det utan är pigg och glad under dagen och skuttar upp på morgonen. Men vi föräldrar börjar vara helt slut efter att inte fått mer än 3-4 timmars sammanhängande sömn sen hon föddes. Hon somnar lätt på kvällen vid 19.30-20 i egen säng och eget rum men är som en propeller när hon sover och vaknar oftast redan innan 02 första gången.Hon somnar om lätt om man sitter bredvid henne men att gå upp 3-4 gånger per natt gör ju att ens egen energibank aldrig riktigt fylls på igen.

  • Krimag

    Ja, det känns som att för varje månad blir jag mer och mer uppgiven. Hon är pigg första timmen på morgonen och sen är hon trött och vill sova igen. Ska nog ta kontakt med bvc i höst om det inte förändras.

  • Anonym (Vid2)

    När våra var 2år slutade de sova middag.

    Vår äldsta började sova bra vid 2,5 år

  • Fru Ve

    Jag är tvärtom de andra svaren inte på idén att du ska lägga henne senare. Om hon redan nu är jättetrött vid vilan på förskolan. Då får hon ju en timmes mindre sömn per dygn. Jag skulle hellre förespråka att du kan prova lägga henne redan 18.30 om hon är trött då. Det ger ju er alla en halvtimme mer sömn/vila även om hon vaknar lika tidigt och har uppvak nattetid. Har själv barn som sover/sovit dåligt och är väldigt tidiga i sina vanor. Vår son på 15 månader vaknar alltid mellan 04.30-05.30 oavsett läggtid. Igår somnade han 20.30 men vaknade ändå under natten och sen gick vi upp 04.25. För oss är det bäst att han somnar tidigt på kvällen för maximal sömn. Våra två stora barn som är snart 7 och 10 är fortfarande också morgonpigga och går oftast upp 5.30 de också. Men skillnaden är att de sköter sig själva på morgonen så vi inte behöver gå upp.

  • Fru Ve

    Äldsta sov dåligt med nattliga uppvak till han var 4 år. Mellanbarnet sov hela nätter tidigare, från 1 år ungefär. Men de tidiga morgnarna har som sagt bestått. För oss har vändningen varit då de blivit så stora att vi kunnat bre en macka som de tagit själva på morgonen och sen kunnat se en film utan att vi måste vara med. Kring 4-5 år. Sen har vi sovit bäst då barnen legat bredvid oss för att slippa gå upp hela tiden på natten.

  • Marie89

    Vill bara tipsa om boken "somna utan gråt" ger mycket bra tips om sömn!!

    Min tvååring har vaknat ungefär 8-12 ggr per natt fram tills nu ungefär, i vårat fall tror jag att det beror på att det hänt en del jobbiga saker så jag och pappan mått dåligt till och från, nu när saker och ting äntlingen ordnat sig så sover hon hela nätter! Har hört att är mamma av någon anledning inte mentalt närvarande fullt ut så kan barnen känna att de måste vakta henne, t.ex. sover barn till mammor med förlossningsdepression ofta sämre. 

Svar på tråden 2-åring alltid sovit dåligt