• Äldre 12 Jun 09:52
    778 visningar
    3 svar
    3
    778

    Hur blir jag sjukskriven?

    Hej!

    Gravid i v25(24+2).

    Har sedan några veckor fått karpaltunnelsyndrom, började med domningar på nätterna så jag fick skenor att ha när jag sov. Nu dom senaste dagarna har besvären blivit värre och jag kan knappt öppna tankrämstuben, dörrar eller hålla i ratten. Sjukhymnasten tycker jag ska testa ha skenorna på dagtid också. Jobbar både framför dator och med händerna på annat sätt så det är svårt att ha skenor i alla lägen. Jag var hos läkaren idag och berättade allt detta men det ända hon sa var att hon skulle skicka remiss till ortoped.. Även fast att jag knappt kan hålla i ratten och att jag undrade hur jag skulle klara mina arbetsuppgifter nämnde hon inget om sjukskrivning. Vad krävs egentligen för att bli sjukskriven?? Jag har endast blivit det innan då jag opererats så vet inte hur det fungerar, men måste jag först vara hemma en vecka och sen ringa och be om ett sjukintyg?? Är sjukintyg samma som sjuskrivning?? Detta var iaf det ända hon nämde att hon kunde hjälpa mig med.. Hon tyckte också att jag skulle ta maxdos alvedon.

    Jag behöver era råd, är jag bara känslig som tycker det är jobbigt att jobba när jag knappt kan hålla en penna eller öppna dörrar eller köra bil(som jag gör 12 mil/dag)??

  • Svar på tråden Hur blir jag sjukskriven?
  • Anonym (S)
    Äldre 12 Jun 09:57
    #1
    Veslas skrev 2018-06-12 09:52:30 följande:

    Hej!

    Gravid i v25(24+2).

    Har sedan några veckor fått karpaltunnelsyndrom, började med domningar på nätterna så jag fick skenor att ha när jag sov. Nu dom senaste dagarna har besvären blivit värre och jag kan knappt öppna tankrämstuben, dörrar eller hålla i ratten. Sjukhymnasten tycker jag ska testa ha skenorna på dagtid också. Jobbar både framför dator och med händerna på annat sätt så det är svårt att ha skenor i alla lägen. Jag var hos läkaren idag och berättade allt detta men det ända hon sa var att hon skulle skicka remiss till ortoped.. Även fast att jag knappt kan hålla i ratten och att jag undrade hur jag skulle klara mina arbetsuppgifter nämnde hon inget om sjukskrivning. Vad krävs egentligen för att bli sjukskriven?? Jag har endast blivit det innan då jag opererats så vet inte hur det fungerar, men måste jag först vara hemma en vecka och sen ringa och be om ett sjukintyg?? Är sjukintyg samma som sjuskrivning?? Detta var iaf det ända hon nämde att hon kunde hjälpa mig med.. Hon tyckte också att jag skulle ta maxdos alvedon.

    Jag behöver era råd, är jag bara känslig som tycker det är jobbigt att jobba när jag knappt kan hålla en penna eller öppna dörrar eller köra bil(som jag gör 12 mil/dag)??


    Jag lider av exakt samma sak! Kan inte öppna tandkrämstuben eller knyta handen alls. Jag köpte skenor igår, hjälper sådär. Fingrarna domnar men smärtan som strålar ut i armbågen är inte lika hemsk. Testa ring din husläkare på vårdcentralen?
  • Anonym (inte känsli­g.)
    Äldre 12 Jun 10:00
    #2

    Nej du är inte bara känslig. Var det läkare på mvc/inom mödravård eller annan läkare du träffade? Ofta har andra läkare dålig koll på hur det är för en gravid kvinna.

    Vissa läkare sjukskriver direkt från dag ett. Andra vill att du själv först får sjuka dig en vecka och sedan bli sjukskriven om du inte är bättre. Olika läkare är olika generösa med att sjukskriva. Att bli sjukskriven brukar inte vara svårt. Det svåra brukar vara att få fk att bevilja sjukskrivningen sedan så att du får några pengar. De har blivit oerhört restriktiva vilket gjort många läkare det också.

    Men börja med att sjukskriva dig själv en vecka. Kontakta din bm och be om tid hos deras läkare till när en vecka gått så att läkaren (förhoppningsvis) kan förlänga din sjukskrivning. Ofta lättare att få beviljat deltid.

  • Äldre 12 Jun 10:25
    #3

    Tack för svaren, känns lite bättre nu.

    Den läkare jag träffade var en vanlig läkare på vårdcentralen. Vi har ingen läkare knuten till mvc här i stan utan dom hänvisar direkt till vårdcentralen. Det känns jobbigt att aldrig veta vem man ska kontakta och det verkar inte som att någon på vc tar ens besvär på allvar..

    Jag tycker det känns jobbigt att sjukskriva mig från jobbet utan att ha ?bevis? på papper om varför jag är sjuk, men just nu får det nog bli så. Jag vet inte hur jag ska orka med varken fysiskt med svårigheter att utföra uppgifter eller psykiskt pga stress kring att jag inte kan prestera normalt..

    Varför ska det alltid vara så förbannat svårt att få rätt vård för? :(

Svar på tråden Hur blir jag sjukskriven?