• Anonym (TS)

    Placera ca 300.000 i 2-3 år. Hur?

    Någon med lite tankar? Först tänkte jag amortera, allt rakt av. Men jag har en lågt belånad bostad redan nu så jag vet inte om det är smartast. Men det kanske är säkrast?

  • Svar på tråden Placera ca 300.000 i 2-3 år. Hur?
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2018-06-12 12:32:23 följande:

    Någon med lite tankar? Först tänkte jag amortera, allt rakt av. Men jag har en lågt belånad bostad redan nu så jag vet inte om det är smartast. Men det kanske är säkrast?


    Hur riskbenägen är du?
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2018-06-12 12:33:53 följande:

    Hur riskbenägen är du?


    Det är just det jag funderar på. Jag står inte och faller med pengarna. Medelrisk?
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2018-06-12 12:40:51 följande:
    Det är just det jag funderar på. Jag står inte och faller med pengarna. Medelrisk?
    Någon bred aktiefond kanske
  • taquine
    Kjell2 skrev 2018-06-12 12:56:56 följande:
    Någon bred aktiefond kanske
    Någon du kan rekommendera?  Är lite i ts sits men är ganska feg...;;)
    Goodness me
  • Kjell2
    taquine skrev 2018-06-12 13:12:16 följande:
    Någon du kan rekommendera?  Är lite i ts sits men är ganska feg...;;)
    Nej, kolla din banks hemsida


  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2018-06-12 12:56:56 följande:

    Någon bred aktiefond kanske


    Hm, kanske det. Har haft vanliga aktier tidigare men jag tyckte det var för mycket pill med det. Är inte tillräckligt intresserad.

    Vad är "lagom" belåningsgrad på ett hus? 40%? 50%?
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2018-06-12 13:39:59 följande:
    Hm, kanske det. Har haft vanliga aktier tidigare men jag tyckte det var för mycket pill med det. Är inte tillräckligt intresserad.

    Vad är "lagom" belåningsgrad på ett hus? 40%? 50%?
    Belåningsgrad är väldigt individuellt. En del tycker 0%, andra är nöjda med 75%.

    Funder lite på er situation, behöver ni få loss pengar snart, nära pension, risk att ni förlorar inkomst, hur känns det att vara belånad, är målet att kunna leva billigt om 15 år?


  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2018-06-12 13:46:15 följande:

    Belåningsgrad är väldigt individuellt. En del tycker 0%, andra är nöjda med 75%.

    Funder lite på er situation, behöver ni få loss pengar snart, nära pension, risk att ni förlorar inkomst, hur känns det att vara belånad, är målet att kunna leva billigt om 15 år?


    Bra inkomst. 15 år kvar till pension. Bor billigt, planerar flytt till dyrare om 2-5 år. På 10 års sikt; hoppas kunna skeppa in pengar till barns bostad.

    Belåningsgrad just nu ca 50%. Kan spara ca 20.000 en "vanlig" månad (vanlig = inga nya tvättmaskiner, nya bildäck eller liknande)
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2018-06-12 13:52:48 följande:
    Bra inkomst. 15 år kvar till pension. Bor billigt, planerar flytt till dyrare om 2-5 år. På 10 års sikt; hoppas kunna skeppa in pengar till barns bostad.

    Belåningsgrad just nu ca 50%. Kan spara ca 20.000 en "vanlig" månad (vanlig = inga nya tvättmaskiner, nya bildäck eller liknande)
    Vill du ha lägre belångsgrad?


  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2018-06-12 13:54:11 följande:

    Vill du ha lägre belångsgrad?


    Jag vet inte riktigt. För låg känns inte bra. 40% kanske är lagom..? Huset lär ju stiga bra i värde på några års sikt.
  • Anonym (simple life)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-12 15:12:13 följande:

    Jag vet inte riktigt. För låg känns inte bra. 40% kanske är lagom..? Huset lär ju stiga bra i värde på några års sikt.


    Tror inte att det finns någon "lagom" belåningsgrad på bostad. Vad jag vet finms det ingen fastighetsskatt eller förmögenhetsskatt i Sverige så skattemässigt kvittar det. Å andra sidan har vi ju inflation vilket påverkar både lån och sparande..

    Total nybörjare men tror medelrisk kan vara rätt väg att gå vid att ett tidsspann på 15 år. Tycker mig ha hört det.
  • daljian

    På bara ett par år, och dessutom med tanken att sälja så känns det väl inte fel att amortera.

    Fast jag skulle nog ändå investera, även om värdet går ner så kan du plocka ut pengar om du skulle behöva.

  • Anonym (TS)
    Anonym (simple life) skrev 2018-06-15 23:29:14 följande:

    Tror inte att det finns någon "lagom" belåningsgrad på bostad. Vad jag vet finms det ingen fastighetsskatt eller förmögenhetsskatt i Sverige så skattemässigt kvittar det. Å andra sidan har vi ju inflation vilket påverkar både lån och sparande..

    Total nybörjare men tror medelrisk kan vara rätt väg att gå vid att ett tidsspann på 15 år. Tycker mig ha hört det.


    Amortering är ju ett säkert kort. Å andra sidan får man sämre ränta vid lägre belåningsgrad.

    Om man inte lägger pengarna i huset måste man lägga dem någonstans där man förväntas få lika hög värdestegring.

    Jag är nu inne på att göra både och. Större delen amortering och en del i något annat.
Svar på tråden Placera ca 300.000 i 2-3 år. Hur?