• Magnefico

    Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?

    Tycker ofta ser rena påhopp här på forumet när någon nämner att deras barn sitter framåtvänt före 4 eller 5 år.

    Min fråga är hur ni som klagar på detta tänker. Trafikverket skriver så här på sin hemsida:

    "Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år."

    Vad som är "ungefär 4 år" är ju väldigt individuellt. En stor 3-åring kan kanske behöva åka framåt för att få plats i en liten bil. På motsvarande sätt kan en liten 5-åring kanske åka bakåt i en stor bil utan problem.

    Hur tänker som bara klagar utifrån åldern?

  • Svar på tråden Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?
  • Ellie

    En 3-åring har inte tillräckligt starka muskler i nacken för en krock framåtvänt. Jag föredrar att mina barn sitter trångt istället för att de bryter nacken.

  • Bjoer
    Fia 28 skrev 2018-06-12 15:06:47 följande:

    Personligen tycker jag det är dumt att leka med säkerheten på små barn. 


    Så du åker inte bil alls?
  • gamlapappan3

    Jag tror att det alltid är säkrare att sitta bakåtvänd, även till och med som vuxen, eftersom större kroppsyta fångar upp krockenergin. Vid en rejäl krock kan bältet ge rejäla skador även på en vuxen. Att man anger en viss ålder har nog mer att göra med att det i de flesta bilar är praktiskt omöjligt att ha en 5-6-åring i en bakåtvänd bilbarnstol

  • Kasperina

    Som du ser av de svar du fått hittills så tänker de flesta på FL: Oj titta, någon jag kan hacka på och bevisa vilken fantastisk förälder/person jag är! Jipppie!

    Jag håller helt med dig, det är helt otroligt vad många fantastiska underbara gudabenådade men trångsynta fördömande oempatiska och allmänt osympatiska personer det finns som har tid att sitta på detta forum hela dagarna och förfasa sig över oansvariga föräldrar som tvingar sina stackars barn att sitta framåtvända i bil redan två dagar före fyraårsdagen, gå på dagis mer än 5 timmar per dag före 18-årsdagen och kanske till och med vara ute och leka själva på gården trots att de bara är 10 år gamla.

    Personligen har jag utgångspunkten att de allra flesta gör sitt bästa och jag kan inte se på en person (eller förstå utifrån en ts) om just den här personen är en sådan som gör sitt bästa eller inte, så jag försöker lämna det lite öppet. 

  • Popetot

    Nu brukar jag inte klaga på andra föräldrars beslut men mina barn kommer sitta bakptvända till dom är 4 år. Dödsrisken vid kollision är 90% lägre än framåtvänd.

  • Magnefico
    Fia 28 skrev 2018-06-12 15:06:47 följande:

    Personligen tycker jag det är dumt att leka med säkerheten på små barn. 


    Leker man med säkerheten om man följer trafikverkets rekommendationer? Jag vet inte om jag tycker det.
  • Magnefico
    Ellie skrev 2018-06-12 15:25:33 följande:

    En 3-åring har inte tillräckligt starka muskler i nacken för en krock framåtvänt. Jag föredrar att mina barn sitter trångt istället för att de bryter nacken.


    En stor 3-åring kan säkerligen ha lika starka nackmuskler som en liten 5-åring. Barn är väldigt olika.
  • Magnefico
    Popetot skrev 2018-06-12 17:14:37 följande:

    Nu brukar jag inte klaga på andra föräldrars beslut men mina barn kommer sitta bakptvända till dom är 4 år. Dödsrisken vid kollision är 90% lägre än framåtvänd.


    Vad har du för källa på att dödsrisken är 90% lägre? Det är nämligen inte vad som står hos t.ex. NTF.
  • Celaena

    Nu är det väldigt längesedan mina barn åkte bakåtvänt, men då sa man att storleken på barnet var irrelevant, det är åldern som är viktig när det kommer till nackmusklernas utveckling. Så om man tar en treåring och en fyraåring som är jämnstora så löper treåringen högre risk. 


    Jag tänker mest att det är omdömeslöst att vända småbarn framåt. Kanske har man svårt att förstå vad konsekvenserna blir. Jag köper inte argumenten för att vända för tidigt. 

Svar på tråden Ni som klagar på tidigt framåtvändande i bil. Hur tänker ni?