• Anonym (Vill)

    Vill bli hemmafru

    Jag skulle vilja bli hemmafru. Jag och sambon har diskuterat saken och han säger att som motkrav ska jag sköta städningen, disken och laga mat. Är det rimliga motkrav? Någon som är hemmafru som kan säga hur det är? Vad ska man tänka på?

  • Svar på tråden Vill bli hemmafru
  • Anonym (Oj)

    Men oj, betyder det att han skulle sköta tvätten /byket????

  • Sharper

    Det är väl dom kraven som är grejen med att vara hemmafru... eller vad trodde du?

  • Anonym (nej!)
    Anonym (Vill) skrev 2018-06-12 14:44:06 följande:

    Jag skulle vilja bli hemmafru. Jag och sambon har diskuterat saken och han säger att som motkrav ska jag sköta städningen, disken och laga mat. Är det rimliga motkrav? Någon som är hemmafru som kan säga hur det är? Vad ska man tänka på?


    Nej, men hur ska du då hinna träna, gå på skönhetsbehandling och fixa naglarna?!?! 
  • annabellelee

    Lätt att hoppa av ekorrhjulet, inte lika lätt att hoppa på. Vad händer om du om 10 år när barnen börjar bli stora vill börja arbeta igen? Skiljer dig? Maken dör?

    Jobba deltid istället, så att du har en fot på arbetsmarknaden.

  • Anonym (!!)

    Jag är hemmafru och sköter städning, tvätt matlagning, inköp och 50% trädgård. Gör allt med barnen så som hämta/ lämna, läxor och allt skolrelaterat, kläder, borsta tänder, bada, träffa kompisar, aktiviteter... Ja listan kan göras lång.

  • sextiotalist
    Anonym (Vill) skrev 2018-06-12 14:44:06 följande:

    Jag skulle vilja bli hemmafru. Jag och sambon har diskuterat saken och han säger att som motkrav ska jag sköta städningen, disken och laga mat. Är det rimliga motkrav? Någon som är hemmafru som kan säga hur det är? Vad ska man tänka på?


    Och hur har ni tänkt att säkra upp er ekonomiskt?
    Rent krasst, men det är den verklighet som ni ska brottas med. Pensionsparande (det räcker inte med några hundralappar att kompensera inkomstbortfallet med), vad händer om han blir sjuk, dör, blir arbetslös.
    Din SGI, den blir nollad, vilket innebär att du inte får någon ersättning om du blir sjuk etc. Du faller ur många system.
    Om ni ska ha samma trygghet som två med inkomster, då måste din sambo tjäna väldigt, väldigt bra.


  • Anonym (mor)
    Anonym (Vill) skrev 2018-06-12 14:44:06 följande:

    Jag skulle vilja bli hemmafru. Jag och sambon har diskuterat saken och han säger att som motkrav ska jag sköta städningen, disken och laga mat. Är det rimliga motkrav? Någon som är hemmafru som kan säga hur det är? Vad ska man tänka på?


    Så du tänker vara hemmafru fast ni inte har några barn? Även om du sköter städning, disk och matlagning PRICKFRITT och med all heder........så kommer du att ha enormt mkt dötid. Vad ska du pyssla med hemma när du laddat diskmaskinen, bäddat och lagt köttfärsen på upptining.....?
  • Anonym

    Jag vill också bli hemmafru och funderar på det här med pensionssparande. Nån som har koll på hur mycket borde vi spara till mig i månaden?

    TS, ja det är väl rimliga krav. Det är väl inte meningen att du bara ska glida runt och inte behöva göra någonting - varken jobba eller göra saker i hemmet?

  • taquine
    Anonym (Vill) skrev 2018-06-12 14:44:06 följande:

    Jag skulle vilja bli hemmafru. Jag och sambon har diskuterat saken och han säger att som motkrav ska jag sköta städningen, disken och laga mat. Är det rimliga motkrav? Någon som är hemmafru som kan säga hur det är? Vad ska man tänka på?


    Naturligtvis är det rimliga motkrav,minst. Eller vad hade du tänkt dig, ligga i soffan och pilla navelludd?
    Tycker nog du ska tänka dig för både en och två gånger...
    Goodness me
Svar på tråden Vill bli hemmafru