• Äldre 12 Jun 15:03
    9735 visningar
    14 svar
    14
    9735

    Pseudotvillingar - hemma med båda

    Hej familjelivare!

    Jag är nybliven mamma till pseudotvillingar, två tjejer på 18 månader och 2 månader. Vår plan är att inte ha storasyster på förskola utan att jag ska vara hemma med båda till augusti 2019. Underbart och fantastiskt tycker jag. Men! Jag börjar bli lite nervös. Pappan är hemma med oss nu och kommer att vara det 1,5 månad till och det är sommar så nu går det bra. Hur blir det att aktivera storasyster, hitta på roliga och utvecklande saker för henne? Speciellt till hösten! Ni som har pseudotvillingar och har haft båda hemma, hur har era dagar sett ut med aktiviteter, rutiner osv?

    Har det varit tufft? Lätt? Roligt? Stressigt? Jobbigt? Kom gärna med tips! Vill inte ha svar som att sätt storasyster på förskola, vi får ju 15 h/v. Jag VILL vara hemma med båda, men vill samtidigt att deyät blir så bra som möjligt för barnen och ha en plan, idéer och inspiration :)

    Kan också tillägga att jag bor på en liten ort ca 1 timme från en av Sveriges största städer. Vi har några lekplatser, simhall, lekland och museum finns i grannkommunen.

  • Svar på tråden Pseudotvillingar - hemma med båda
  • Äldre 12 Jun 15:53
    #1

    Nu har jag ju inte psuedotvillingar själv men har jobbat som nanny med ett lite större barn och en liten (en på 2år och en på 6mån när jag började). Jag skulle rekomendera att du för din egen skull begränsar dig till en planerad aktivitet per dag, särskilt om du behöver ge dig ut för den och var flexibel att ändra det du tänkt baserat på dagsform (både hos bebis och stora tjejen) Jag brukade förbereda för lite olika aktiviteter varje vecka, och ha några fasta. Kolla med kyrkan och bibliotek om du har nära de har ofta jättekul aktiviteter och de allra flesta är dessutom gratis, som musik och rytmik, utelek, sagostund etc. det brukar ofta vara anpassade till olika åldrar så du kan välja aktiviteter som passar stora tjejen. Hon kanske är lite liten för uppstyrda pyssel men att göra trolldeg tillsammans som man får kladda med sen brukar de små tycka är kul. När äldsta var 2år fyllde vi upp en badbalja med lite okokt ris och la ner olika storlek på muggar och behållare som hon kunde sitta jättelänge med och hälla i och ur, kommer ju givetvis en del ris utanför så man får städa efteråt men både lek och något som är utvecklande.

    Låt henne få vara med och göra saker med dig så mycket set går, barn lär sig jättemycket på att få vara med och baka, laga mat, städa, ta hand om bebisen på den nivå de kan givetvis, och allt tar längre tid men det är det värt när barnet både är aktiverat och man får saker gjort. Nu gjorde jag ju mina 8tim och gick hem, men jag tyckte bara det var roligt och ju äldre de blev (jobbade med familjen i sju år) desto mer glädje hade man av att de var nära i ålder och gillade samma saker och liknande aktiviteter passade dem båda. Det var riktigt svettigt när minstingen precis börjat gå och den äldre knappt var 3år och fortfarande var rymningsbenägen, men på det stora hela gick det bra

    Härligt att du har möjligheten att få vara hemma, min son är 6mån och jag ska vara hemma med honom tills han är två, kanske längre om det blir syskon innan dess


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 12 Jun 20:16
    #2

    Blir så glad av att höra att du vill och aktivt väljer att ha dina två hemma samtidigt.

    I den åldern måste man inte aktivera dem på det vis att de måste göra något speciellt varje dag.

    Det är mycket att gå till parken/skogen ändå. Det är mest vi vuxna som blir uttråkade hehe.

    Det finns på fb en grupp som heter "hemmaföräldrars nätverk" det är en jättefin grupp med mycket pepp och kunskap. Sedan finns även lokala grupper där man kan lära känna andra hemmaföräldrar i närområdet och skapa lekträffar mm.

    /en annan hemmaföräder men med tvillingar ;)

  • Äldre 12 Jun 20:48
    #3

    Vi har pseudotvillingar som är i skolåldern nu. Första fem månaderna var både jag och min man hemma. Rätt skönt att kunna landa i det hela. Tvåan var inte särskild intresserad av att ligga i barnvagn så bärsele var ju räddningen för att kunna göra något ute. Sedan var vi mycket på öppna förskolan, babysång och liknande. Aldrig att vi saknade att äldsta inte gick på förskolan då. Snarare skönt att han inte drog hem massa sjukdomar till lillasyster som föddes i värsta sjukdomsperiod där i januari. Sedan är det ju ingen 1-2 åring som har behov av förskola för sociala biten, sånt kommer mer när barnen blir äldre. Men andra verkar ju tycka att man är konstig som inte sätter barnen på förskola på ettårsdagen.

  • Äldre 12 Jun 20:58
    #4

    16 månader mellan mina och det jag minns var att de var svåra att synka mat och sprider. Barn 1 vaknade, åt frukost, lekte och lagom när barn 2 vaknade och ville äta så var det dags för barn 1 att sova middag... så rullade det på under ett par månader så jag kom ändå aldrig nånstans. ???? Men mysigt och härligt med 2 barn så nära!

  • Äldre 12 Jun 21:51
    #5

    Jag är hemma med två små nu. Yngsta är 10 månader och äldsta har nyss fyllt 2 år.

    Det har gått mycket lättare än vad jag trodde att det skulle göra. Tror inte att det är jobbigare att ha dem så tätt än att ha längre mellan syskonen.

    Vi har alltid hållit fast vid mat och sovtider. Vilket jag tror har underlättat. Alltid samma tider för mat och mellis.

    Så små barn behöver inte så mycket stimulering, som någon ovan skrev så räcker det gott med att gå ut i skogen t.ex.

    Vi går ut en stund varje dag (mer nu såklart sommartid), vi har en sandlåda och en gungställning på tomten som båda barnen älskar. Nu har vi även en liten uppblåsbar pool som båda kan bada i. Går på promenad, den yngsta får åka vagnen och den stora får gå (plockar stenar, blommor och pinnar). Blir inte så mycket till promenad för en annan, men barnen gillar det. Annars leker, sjunger, ritar och dansar vi. Barnen framförallt 2-åringen då är med under alla hushållssysslor och tycker att det är jättekul att "hjälpa till" med både städning och matlagning.

    Nu är våran stora duktig på att leka själv med, vilket underlättar när den lilla vill ha hjälp med att lära sig gå t.ex.

    Besök får vi även ibland av släktingar och så, men det är inte ofta jag åker iväg själv med barnen. Förutom åka till affären och småhandla.

    Självklart så finns det stunder och dagar som är skitjobbiga och man gör inget annat än att kolla på klockan och räknar ner tiden tills att de ska sova.

    Men jag älskar att ha båda barnen hemma och ångrar det inte en sekund att vi skaffade dem tätt.

  • LFF
    Äldre 13 Jun 14:20
    #6

    Nu har jag tvillingar med det som var räddningen för oss innan de började på förskolan var att gå till öppna förskolan. Där fanns det även några med barnen tätt som hängde.

  • Äldre 13 Jun 14:37
    #7
    Jsv17 skrev 2018-06-12 15:53:23 följande:

    Nu har jag ju inte psuedotvillingar själv men har jobbat som nanny med ett lite större barn och en liten (en på 2år och en på 6mån när jag började). Jag skulle rekomendera att du för din egen skull begränsar dig till en planerad aktivitet per dag, särskilt om du behöver ge dig ut för den och var flexibel att ändra det du tänkt baserat på dagsform (både hos bebis och stora tjejen) Jag brukade förbereda för lite olika aktiviteter varje vecka, och ha några fasta. Kolla med kyrkan och bibliotek om du har nära de har ofta jättekul aktiviteter och de allra flesta är dessutom gratis, som musik och rytmik, utelek, sagostund etc. det brukar ofta vara anpassade till olika åldrar så du kan välja aktiviteter som passar stora tjejen. Hon kanske är lite liten för uppstyrda pyssel men att göra trolldeg tillsammans som man får kladda med sen brukar de små tycka är kul. När äldsta var 2år fyllde vi upp en badbalja med lite okokt ris och la ner olika storlek på muggar och behållare som hon kunde sitta jättelänge med och hälla i och ur, kommer ju givetvis en del ris utanför så man får städa efteråt men både lek och något som är utvecklande.

    Låt henne få vara med och göra saker med dig så mycket set går, barn lär sig jättemycket på att få vara med och baka, laga mat, städa, ta hand om bebisen på den nivå de kan givetvis, och allt tar längre tid men det är det värt när barnet både är aktiverat och man får saker gjort. Nu gjorde jag ju mina 8tim och gick hem, men jag tyckte bara det var roligt och ju äldre de blev (jobbade med familjen i sju år) desto mer glädje hade man av att de var nära i ålder och gillade samma saker och liknande aktiviteter passade dem båda. Det var riktigt svettigt när minstingen precis börjat gå och den äldre knappt var 3år och fortfarande var rymningsbenägen, men på det stora hela gick det bra

    Härligt att du har möjligheten att få vara hemma, min son är 6mån och jag ska vara hemma med honom tills han är två, kanske längre om det blir syskon innan dess


    Tack för svar! Wow! Vad häftigt att jobba så länge med en familj. Har ni någon kontakt idag?

    Storasyster är jätteduktig på att hjälpa till hemma. Städa, damma, dammsuga och tömma diskmaskinen och tycker det är jätteroligt!
  • Äldre 13 Jun 14:41
    #8
    legomum skrev 2018-06-12 20:16:36 följande:

    Blir så glad av att höra att du vill och aktivt väljer att ha dina två hemma samtidigt.

    I den åldern måste man inte aktivera dem på det vis att de måste göra något speciellt varje dag.

    Det är mycket att gå till parken/skogen ändå. Det är mest vi vuxna som blir uttråkade hehe.

    Det finns på fb en grupp som heter "hemmaföräldrars nätverk" det är en jättefin grupp med mycket pepp och kunskap. Sedan finns även lokala grupper där man kan lära känna andra hemmaföräldrar i närområdet och skapa lekträffar mm.

    /en annan hemmaföräder men med tvillingar ;)


    Tack för svar ohh tips om gruppen!

    Jag har märkt på storasyster att hon vill/måste göra något varje dag, åtminstone något litet. Annars blir hon busig och trotsig (jag tror uttråkad) men det räcker än så länge med att gå ut, handla eller att någon kommer på besök. Att något annorlunda händer varje dag.
  • Äldre 13 Jun 14:44
    #9
    norrlandsflicka skrev 2018-06-12 20:48:58 följande:

    Vi har pseudotvillingar som är i skolåldern nu. Första fem månaderna var både jag och min man hemma. Rätt skönt att kunna landa i det hela. Tvåan var inte särskild intresserad av att ligga i barnvagn så bärsele var ju räddningen för att kunna göra något ute. Sedan var vi mycket på öppna förskolan, babysång och liknande. Aldrig att vi saknade att äldsta inte gick på förskolan då. Snarare skönt att han inte drog hem massa sjukdomar till lillasyster som föddes i värsta sjukdomsperiod där i januari. Sedan är det ju ingen 1-2 åring som har behov av förskola för sociala biten, sånt kommer mer när barnen blir äldre. Men andra verkar ju tycka att man är konstig som inte sätter barnen på förskola på ettårsdagen.


    Vi kommer vara hemma i 3,5 månad ihop och pappan börjar jobba i slutet på juli. Det känns också riktigt bra. När han börjar jobba ska jag och tjejerna hälsa på min mamma. Hon är lärare och helt ledig på sommaren så sommaren känns helt okej. Sen har vi öppna förskolan här också.

    Vad skönt att ni inte saknade förskolan!
  • Äldre 17 Jun 22:29
    #10

    Hej! Roligt att ni vill ha stora hemma! Vi har två år mellan våra barn, så inte så nära som ni. Storasyster hade gått några månader på förskolan (och verkade trivas) när lillebror kom. Vi valde ändå att ta hem henne på heltid.

    Många tyckte det var konstigt men jag tycker att det var det bästa vi kunde gjort. Vi slapp passa förskoletider och jag tyckte det var roligt med storasysters sällskap och inte bara bebisens. Vi hade mycket rutiner och var ute på gården och lekte på fm tex. Gick till öppna förskolan osv. Det var jobbigt vissa dagar men på nåt sätt lyckades man ????

  • Äldre 15 Aug 18:59
    #11

    Också mamma till pseudotvillingar. En flicka på 21 månader och en pojke på 6.

    Jag var orolig innan min man skulle börja jobba igen och tänkte ofta på olika jobbiga situationer som kunde uppstå. När jag väl blev själv och situationer uppstod så fixade jag det fint för där finns inget alternativ.

    En fördel, enligt mig, med att ha så nära i ålder är att en 1-2åring inte kräver samma aktivering och stimulans som ett äldre barn.

    Mina tips

    DUPLO! Vi köpte en stor låda och det är vår bästa investering. Enda saken vår dotter kan sitta med länge länge.

    "Akutpåsar". Jag gjorde 10 påsar med plockgrejer i. Tömma smyckesaskar, necessärer med dragkedjor, reflexer, roliga plåster etc etc. Dessa påsar gömde jag i ett skåp och plockade fram när det uppstod "hysteriska" situationer. Hände dock bara två gånger.

    Försök synka sovtider. Guld värt att få om så bara 15 minuter för sig själv.

    Om ni har två våningar, se till att ha tillgång till skötbord och ombyten även nere.

    Lekpark, öppen förskola, skog, vattenpölar... Det krävs inte så mycket.

    Sänk ribban på städning... Sänk även ribban på att vara årets mamma. Jag är säker på att våra små inte far illa av en heldag hemma i pyjamas. Ibland får det bli så.

    Hoppas ni får en fin tid ihop!!

  • Kodia
    Äldre 15 Aug 20:23
    #12

    Jag hade två år mellan mina, och var hemma med dem båda. Det funkade jättebra, och jag tyckte att det var skönt att slippa stressa fram och tillbaka till förskolan med äldsta barnet två gånger per dag, som en del andra gjorde. Jag tror inte att barn "behöver" gå på förskolan! (även om det är jättebra verksamhet, men en förälder kan tillgodose en treårings behov!)
    Vi hade något planerat varje dag, för att få lite struktur på dagarna. Vi hälsade på folk, gjorde utflykter, gick på öppna förskolan osv. Jag såg också till att pyssla, sjunga, bygga osv hemma. Mat- och sovtider var oftast koordinerade. (fast bebisen sov en gång på fm också)

  • Äldre 15 Aug 22:48
    #13

    Hej!

    Jag har 16 månader mellan två av våra tjejer och jag var hemma med båda samtidigt och inskolade dom senare samtidigt på förskolan. Rekommenderar detta utifrån min upplevelswr. Jag har inte tyckt att förskolan har varit så ?viktig? vid denna åldern. Vid denna åldern leker dom fortfarande mest bredvid och inte så mycket med varandra. Och detta tyckte jag att dottern kunde göra hemma med mig och lillasyster. Några dagar gick vi till öppna förskolan eller så bara en lekplats. Tiden med de små kommer aldrig tillbaka så njut av varje sekund tillsammans. Slipp alla tider att passa med lämning och hämtning. Njut av era egna tider.

    Kompisar och förskoletid kommer så småningom ändå. Jag inskolade sen när lillasyster var 18 månader.

  • Äldre 18 Aug 22:32
    #14

    Jag är mamma till "pseudotrillingar" :D äldsta är 19 månader och tvillingarna är 3 månader.

    Jag är bara glad att jag får ha möjligheten att vara hemma länge med barnen! Även fall tvillingarna kanske inte får vara hemma så länge som stora då jag kommer behöva jobba igen så kommer de ju ändå ha varandra på förskolan sedan hoppas jag :)

    Jag tror inte alls det är viktigt att ha massor med aktiviteter jämt. Vissa barn kanske behöver lite mer stimulans men man behöver inte krångla till det. Pappan var hemma med oss första 2 månaderna och nu jobbar han 75% i två månader innan han går tillbaka till heltid så jag har kunnat fokusera mycket på bebisarna i början och stora skall få uppmärksamhet.

    Vi bor på andra våning i lägenhet så när jag är helt ensam så går vi inte ut så mycket men stora verkar inte lida av det, pappan tar någon promenad när han kommer hem eller så tar jag stora och handlar.

    Allt som jag gör är en aktivitet för stora barnet, så vi städar, lagar mat, leker med lera, målar eller lite vad som helst. Bebisarna får helt enkelt hänga på, är någon ledsen får den hänga med i bärsjalen och behöver jag mata bebisarna och sådär eller om dom är väldigt ledsna så får stora sitta på en handduk med ett glas såpvatten och ett sugrör så har hon roligt under tiden :)

    Släpp på alla "måsten" och låt det se ut som skit hemma om ni inte hinner städa. Det måste inte hända massa spännande saker hela tiden, en 1,5-åring har kul ändå om man bara använder fantasin lite. Det är bara ett stressmoment att hela tiden ha planerade aktiviteter och känna att man måste hitta på något för barnens skull.

    Det får bli som det blir, bara jag ser till att barnen mår så bra som möjligt :)

Svar på tråden Pseudotvillingar - hemma med båda