• Äldre 12 Jun 17:23
    21452 visningar
    11 svar
    11
    21452

    Vilken flaska till ersättning?

    Var på Coop idag för att köpa nappflaskor då bebis är beräknad om fem veckor och jag av olika anledningar inte kommer att amma. Blev dock inte klok på flaskorna och ingenting blev inhandlat. Kollade på MAMs flaskor till 0+ månader, men då är det 1 droppe på som tydligen betyder till bröstmjölk. De flaskor med 2 eller 3 droppar som står att det är till bröstmjölk och ersättning var till 4+ månader. Vilken flaska ska man egentligen köpa till en nyfödd som man tänker ge ersättning till? Tacksam för era bästa tips!

  • Svar på tråden Vilken flaska till ersättning?
  • Äldre 12 Jun 19:31
    #1

    En droppe funkar till ersättning också ända tills barnet klarar ett högre flöde oftast någon efter 4 månader.

  • Äldre 12 Jun 19:33
    #2

    Förste inte heller varför det bara står bröstmjölk på ettan. Tvåan är alldeles för högt flöde för att nyfödda ska kunna ha dem.

  • Äldre 12 Jun 20:01
    #3

    Nu ammade jag men pumpade och gav flaska ibland, provade flera st och skulle vilja rekomendera hero bottle från herobility. Tyckte det var den absolut bästa flaskan, han sög inte i sig ngn luft (mindre ont i magen) och jag upplevde att den gav mest ?bröstlik? sug, vilket jag tänker kan vara positivt även om man ger ersättning från start. Flera i min mammagrupp som varit lyrisk över den, även de som gett ersättning och inte ammat


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 12 Jun 20:13
    #4

    Min kille gillade inte alls Mams flaskor, han föredrar Esskas reko-flaska med en anatomisk napp (som tyvärr sluta ta säljas) och Nuks flaskor (liknar den anatomiska nappen). Börja med de minsta napphålen, fortsätt sedan till större ju större barnet blir. Den flaska du köper idag kan också användas till tex välling så småningom, bara byta ut napp.

  • Äldre 12 Jun 20:15
    #5

    Har nyss fått mitt andra barn och har gett ersättning till båda barnen. Jag tycker MAMs flaskor är toppen, och väldigt prisvärda. Napparna som följer med funkar till ersättning första fyra månaderna. Rekommenderar att inte köpa små flaskor eftersom redan efter någon månad äter de så mycket varje gång att en liten flaska inte räcker. Rekommenderar också att du köper minst 5-6 flaskor, vi har åtta st för att vi diskar i diskmaskinen och då räcker det att vi kör den en gång om dagen (får handdiska ett par flaskor ibland dock), hon äter mellan 6-10 ggr/dag (tre veckor gammal snart).

  • Äldre 12 Jun 21:33
    #6

    Tack för alla bra kommentarer! ? Det är välbehövligt inför första barnet ?????

  • Äldre 18 Jun 23:30
    #7

    Mams Anti-Kolik är jättebra, som flera redan skrivit. Jag skulle använda nr 1 som följer med, men köpa ett pack nr 2 och ha hemma. På så sätt är det lätt att testa om bebis är redo för nappbyte när hen blir lite väl svettig medan hen äter. Vi bytte efter kanske 2 månader.

    Om du vill ha mer praktiska tips kring flaskmatningen så får du gärna kolla in mitt blogginlägg om det här: modernhemmafru.se/livet/tips-och-trix-for-flaskmatning/

    Lycka till med allt!

  • Äldre 19 Jun 09:29
    #8
    Modernhemmafru skrev 2018-06-18 23:30:17 följande:

    Mams Anti-Kolik är jättebra, som flera redan skrivit. Jag skulle använda nr 1 som följer med, men köpa ett pack nr 2 och ha hemma. På så sätt är det lätt att testa om bebis är redo för nappbyte när hen blir lite väl svettig medan hen äter. Vi bytte efter kanske 2 månader.

    Om du vill ha mer praktiska tips kring flaskmatningen så får du gärna kolla in mitt blogginlägg om det här: modernhemmafru.se/livet/tips-och-trix-for-flaskmatning/

    Lycka till med allt!


    Tack för länken, och för ett superbt blogginlägg! Vi gör likadant som du, med undantaget att vi har en vattenkokare som kokar upp vattnet till 40 grader, vilket ju är perfekt, sjunker till kroppstemperatur på några sekunder. Har till och med köpt en extra som står i sovrummet, och så termos till utflykterna!
  • Äldre 19 Jun 10:55
    #9

    Vet inte om du fått det tipset men på natten är det oerhört svårt och jobbigt att se mätsträcken på flaskan. Sätt en färgad tejpbit på rätt nivå så är det lättare att få rätt mängd vatten. :)

  • Äldre 19 Jun 11:51
    #10
    As86 skrev 2018-06-19 10:55:05 följande:

    Vet inte om du fått det tipset men på natten är det oerhört svårt och jobbigt att se mätsträcken på flaskan. Sätt en färgad tejpbit på rätt nivå så är det lättare att få rätt mängd vatten. :)


    Mätstrecket tycker jag är lätt att se, däremot svårt att se vattennivån...
  • Äldre 19 Jun 11:57
    #11

    Vårt barn har delammats från start och fick ersättning i mams anti-kolik nr 1 flaskor. Har gått hur bra som helst. Så bra att annan napp godkändes fram till nu (7 månader). Läste också att nr 1 var för bröstmjölk men ingen annan napp accepterades så vi körde på med den.

Svar på tråden Vilken flaska till ersättning?