• Brony

    AF sparkar på mig,när jag redan ligger- ENORM TVÅNG

    Först o och främst:
     Jag behöver RÅD, inte ännu mer skit. Vill du klaga: Stäng bara ner sidan 

    För 2v sen fick jag ett brev. Obligatoriskt möte på AF. Hade ingen aning vad det skulle handla om. Vi satt där 30 pers,och AF sa i princip att alla som satt där har 6 olika arbetstränings ställen att välja mellan. Kontraktet skulle vara inne inom 5 dagar. 
    Jag,som mår extremt dåligt har ändå pga mitt gamla FAS3 ställe kunnat komma upp en bit på fötterna.Jag började gå hos psykolog,plugga,ja,rest mig upp en del.
    Så får man detta.Efter detta möte gick jag fram till en av personalen och undrade hur de tänkt.,då ser han i datorn att han var min handläggare.
    Jag har barn. Jag har INTE rätt till fritids. Jag mår extremt dåligt.
    Han skrek SÅ ÄR DET i mitt ansikte,du har 5 dagar på dig.Jag bröt ihop framför honom och svimmade utanför. 
     (det blev en del tumult på platsen då alla blev chockade.)
    En man på platsen ställde sig upp och sa "Jag har ett företag jag kan arbetsträna hos" varav handläggaren sa "NEJ,DET MÅSTE VARA EN AV DESSA"
    När jag kom hem mailade jag hans chef:

    ...............................................................................


    Hej!
    Jag skriver ang min situation och min handläggare.
    Jag var på ett info möte igår där det enl handläggaren var tvång att placeras på arbetsträning inom en vecka. När jag försökte förklara läget blev han otrevlig och sa "SÅ ÄR DET".Det fanns inte andra alternativ.Och så ska det inte vara. Inte när man är otroligt skör.
    Det står i mina sidor på AF att jag är skör med mycket oro/ångestproblematik.
    Jag har blivit lovad arbetspsykolog.Att komma igång utifrån MIG själv. Inte bli inkastad i något jag vet att jag inte klarar av. Det förstod han inte. Jag känner mig själv och vet vad jag klarar av. Efter mötet svimmade jag, spydde och bröt ihop. Så ska det verkligen inte vara.
    Jag har,tack vare XXXXX (företag fas3) fått mig ett liv. Jag har börjat ångestbehandling,psykolog behandling sedan 1 år. Allt det rasade igår. Allt jag har kämpat för rasade igår. 
    Jag ville börja på XXXX (annat företag)då jag har hört att de arbetar en del med personer med ångest problematik.De tar en på allvar. Jag har verkligen sett mitt liv komma igång med mina egna steg utifrån hur jag fungerar. Jag kan inte bara kastas i nåt jag verkligen redan nu mår dåligt av.Inom en vecka. Jag har barn.Jag vill inte ses som en bricka i ett spel. Jag vill ses som en person som har vissa behov. Informations mötet och det korta samtalet med min handläggare efteråt igår raserade hela min värld. Han känner inte mig,aldrig ens träffat mig och han kastade mig direkt till vargarna. Fast jag försökte prata så avbröt man mig som en telefonförsäljare. Jag bröt ihop framför honom.
    Inget illa om honom. Han är säkert jätte bra. Men inte mot mig.
    Jag behöver en handläggare som ser mig som person och hjälper mig framåt,inte bakåt.
    Igår blev jag nedtryckt och sparkad på.
    Därför vill jag byta till en handläggare som förstår mig och mina behov.
    Jag sitter här och gråter och skakar. Jag vill inte bli utkastad bara för att jag vet att jag inte klarar av arbetsträning inom 1v. Jag är bara en av de som behöver lite mer hjälp framåt så jag får ett jobb.
    Det är det ni är till för. Att hjälpa,inte stjälpa
    Hoppas innerligt att du förstår mig och kan kolla på mitt ärende.
    Tack för din tid!
    ......................................

    Hans svar kom idag:
    Du får en vecka förlängt,lappen ska in den 18e! Resten får du ta med din handläggare.

    Jag är inte en av de som glider runt på ett bananskal. Jag vill ju komma upp på fötterna. Jag har ju hittat ett nytt ställe. Jag vill komma vidare. Men detta???
    Alla de företagen man fick välja mellan är absolut inget för mig. Dessutom har alla de med kyrkan att göra.
  • Svar på tråden AF sparkar på mig,när jag redan ligger- ENORM TVÅNG
  • complicit

    Du kanske ska ge företagen en chans innan du bestämmer dig för att det inte fungerar? Jag förstår att du är skör och att det är jobbigt med det som är nytt, och särskilt när du blev behandlad så som du blev. De skulle stötta dig att våga prova något av de här nya företagen, kanske sett till att du kunde komma dit och hälsa på innan du bestämde dig för vilket du vill välja. Nu har du ju lite mer tidsfrist, varför inte ringa eller gå dit och se hur det är? Något av dem kanske är jättebra!

    Och oroa dig inte för fritids, du har rätt till fritids om du arbetstränar, såklart.

  • Brony

    Tack. Jag har mailat 2 av företagen. Får se om jag får svar. Men fritids har jag aldrig haft rätt till trots heltids aktivitet.

    Varav en var arbets träning.

    Det är ändå det att det är sommarlov. Fritids har ändå stängt.

    Vad skulle hända om jag byter arbetsförmedling imorgon? Jag är så utmattad. Gått ner 6 kg sen detta började.

    Hela veckan e full pga massa läkare, skolavslutning ..jag hinner inte åka till 2 arbets tränings företag innan fredag.

    Var nära att åka till psyket förut för att jag hinner inte andas

  • zemer
    Brony skrev 2018-06-12 23:55:51 följande:

    Tack. Jag har mailat 2 av företagen. Får se om jag får svar. Men fritids har jag aldrig haft rätt till trots heltids aktivitet.

    Varav en var arbets träning.

    Det är ändå det att det är sommarlov. Fritids har ändå stängt.

    Vad skulle hända om jag byter arbetsförmedling imorgon? Jag är så utmattad. Gått ner 6 kg sen detta började.

    Hela veckan e full pga massa läkare, skolavslutning ..jag hinner inte åka till 2 arbets tränings företag innan fredag.

    Var nära att åka till psyket förut för att jag hinner inte andas


    Självklart har du rätt till fritids. Och fritids är bara stängt v. 28-31 (då har även många företag sina semestrar så det kanske löser sig). Tror även att kommunen måste erbjuda nån form av fritids även de veckorna, för alla har inte semester då.
  • Brony

    Har bara haft rätt på dagis.inte skola

    På dagis var det 25h i veckan.

    Frågat flera gånger.

    Var även en tjej som tog upp frågan på mötet. Hon har fått samma svar

  • Förkunnaren

    Välkommen till Arbetsförmedlingen. Du är nu deras slav.


    Brony skrev 2018-06-12 20:20:26 följande:

    Först o och främst:
     Jag behöver RÅD, inte ännu mer skit. Vill du klaga: Stäng bara ner sidan 

    För 2v sen fick jag ett brev. Obligatoriskt möte på AF. Hade ingen aning vad det skulle handla om. Vi satt där 30 pers,och AF sa i princip att alla som satt där har 6 olika arbetstränings ställen att välja mellan. Kontraktet skulle vara inne inom 5 dagar. 
    Jag,som mår extremt dåligt har ändå pga mitt gamla FAS3 ställe kunnat komma upp en bit på fötterna.Jag började gå hos psykolog,plugga,ja,rest mig upp en del.
    Så får man detta.Efter detta möte gick jag fram till en av personalen och undrade hur de tänkt.,då ser han i datorn att han var min handläggare.
    Jag har barn. Jag har INTE rätt till fritids. Jag mår extremt dåligt.
    Han skrek SÅ ÄR DET i mitt ansikte,du har 5 dagar på dig.Jag bröt ihop framför honom och svimmade utanför. 
     (det blev en del tumult på platsen då alla blev chockade.)
    En man på platsen ställde sig upp och sa "Jag har ett företag jag kan arbetsträna hos" varav handläggaren sa "NEJ,DET MÅSTE VARA EN AV DESSA"
    När jag kom hem mailade jag hans chef:

    ...............................................................................


    Hej!
    Jag skriver ang min situation och min handläggare.
    Jag var på ett info möte igår där det enl handläggaren var tvång att placeras på arbetsträning inom en vecka. När jag försökte förklara läget blev han otrevlig och sa "SÅ ÄR DET".Det fanns inte andra alternativ.Och så ska det inte vara. Inte när man är otroligt skör.
    Det står i mina sidor på AF att jag är skör med mycket oro/ångestproblematik.
    Jag har blivit lovad arbetspsykolog.Att komma igång utifrån MIG själv. Inte bli inkastad i något jag vet att jag inte klarar av. Det förstod han inte. Jag känner mig själv och vet vad jag klarar av. Efter mötet svimmade jag, spydde och bröt ihop. Så ska det verkligen inte vara.
    Jag har,tack vare XXXXX (företag fas3) fått mig ett liv. Jag har börjat ångestbehandling,psykolog behandling sedan 1 år. Allt det rasade igår. Allt jag har kämpat för rasade igår. 
    Jag ville börja på XXXX (annat företag)då jag har hört att de arbetar en del med personer med ångest problematik.De tar en på allvar. Jag har verkligen sett mitt liv komma igång med mina egna steg utifrån hur jag fungerar. Jag kan inte bara kastas i nåt jag verkligen redan nu mår dåligt av.Inom en vecka. Jag har barn.Jag vill inte ses som en bricka i ett spel. Jag vill ses som en person som har vissa behov. Informations mötet och det korta samtalet med min handläggare efteråt igår raserade hela min värld. Han känner inte mig,aldrig ens träffat mig och han kastade mig direkt till vargarna. Fast jag försökte prata så avbröt man mig som en telefonförsäljare. Jag bröt ihop framför honom.
    Inget illa om honom. Han är säkert jätte bra. Men inte mot mig.
    Jag behöver en handläggare som ser mig som person och hjälper mig framåt,inte bakåt.
    Igår blev jag nedtryckt och sparkad på.
    Därför vill jag byta till en handläggare som förstår mig och mina behov.
    Jag sitter här och gråter och skakar. Jag vill inte bli utkastad bara för att jag vet att jag inte klarar av arbetsträning inom 1v. Jag är bara en av de som behöver lite mer hjälp framåt så jag får ett jobb.
    Det är det ni är till för. Att hjälpa,inte stjälpa
    Hoppas innerligt att du förstår mig och kan kolla på mitt ärende.
    Tack för din tid!
    ......................................

    Hans svar kom idag:
    Du får en vecka förlängt,lappen ska in den 18e! Resten får du ta med din handläggare.

    Jag är inte en av de som glider runt på ett bananskal. Jag vill ju komma upp på fötterna. Jag har ju hittat ett nytt ställe. Jag vill komma vidare. Men detta???
    Alla de företagen man fick välja mellan är absolut inget för mig. Dessutom har alla de med kyrkan att göra.
  • Re9

    Ta kontakt med psykiatrin,berätta situationen och be få en tid. Kanske kan dem hjälpa dig med af om du mår så dåligt. Kanske kan du gå en sjukskrivning en tid. Det är hemskt att må dåligt och vissa handläggare är hemska och har ingen empati alls. Vet hur det är är att få sådana handläggare.

  • zemer
    Brony skrev 2018-06-13 13:47:20 följande:

    Har bara haft rätt på dagis.inte skola

    På dagis var det 25h i veckan.

    Frågat flera gånger.

    Var även en tjej som tog upp frågan på mötet. Hon har fått samma svar


    Om du går hemma har du inte rätt till det. Men ska du ut och praktisera eller arbetsträna genom afm så har du självklart rätt till fritids.
  • Annita

    Det låter som om du inte är i skick att vara inskriven på AF just nu. Ta en läkarkontakt tycker jag.

    Och fritids har du rätt till och de har öppet hela sommaren, på ett eller annat ställe i kommunen. Är du helt ensam i detta?

  • Gina43

    Det är skillnad på att kontrakt/svar ska in på fem dagar och att du rent faktiskt ska börja arbetsträna? Den träningen kommer inte igång SÅ snabbt? Pratade man inte om det under mötet, starttid? Det kanske till och med är efter sommaren? Snart är det ju semestertider.

    Du är rimligt att du ber om viss betänketid för valet och att fem dagar är för kort tid givet dina förutsättningar. Sedan så är arbetsträning just bara arbetsträning. Det är en begränsad insats under en begränsad period i ditt liv. Försök att avdramatisera det hela något.

    Sedan låter det som om du inte är tillräckligt stabil/inte mår tillräckligt bra för att börja med sådana aktiviteter, iaf inte på det här sättet och inte just nu. Prata med läkare om hjälp med mer rehab för just nu verkar du inte klara dem här typen påfrestningar. Någon annan gång är du mer redo och då klarar du bättre.

    Be om hjälp att föra en saklig dialog med arbetsförmedlingen. Kan din partner/make hjälpa till här? Bra att du bad om annan handläggare. Hoppas att du får det.

    En sak till: det kanske känns så nu men allt raseras inte för en motgång på det här viset, inte om du var på väg upp och mådde bättre. Det är jobbigt men se det som en svacka/kris på fortsatt väg uppåt, inte som ett "nu har ni förstört ALLT" och fixera dig vid att du nu är åter på botten och uppgivet låter det ske. Det är okej att bli ledsen, förtvivlad, besvärad och arg under en period, men att bestämma sig för att det nu är kört är till ingen hjälp.

Svar på tråden AF sparkar på mig,när jag redan ligger- ENORM TVÅNG