• Anonym (A)

    Retroaktiv föräldrapenning

    Jag har fått löneförhöjning från den 1 april men skriver på papprena nu i veckan. Är föräldraledig. Får jag ökningen retroaktivt från FK då? Ringde dom idag och då sa dom att jag skulle skicka in ansökan så skulle de titta på det. Suck!

    Om jag inte får det retroaktivt för att jag skriver på avtalet nu, så kan jag väl bara ange att avtalet skrevs på 1 april också?

  • Svar på tråden Retroaktiv föräldrapenning
  • Seven Costanza

    Nej. Föräldrapenning ökas bara från och med dagen avtalet skrivs på så det är ofördelaktigt när det drar ut på tiden. Det är brottsligt att lämna felaktig uppgift och du måste ju uppge kontaktuppgifter till din arbetsgivare. Om du blir utvald till kontroll så syns det ju att du gjort fel - ingen tar fel på så mycket som april eller juni.

  • Anonym (A)
    legomum skrev 2018-06-12 22:50:56 följande:

    Tror man kan få retroaktivt tre månader tillbaka.


    Ok, en del säger att det är från avtalets påskrift. Känns i så fall förjävligt för då går jag miste om flera tusenlappar som varken FK eller min arbetsgivare betalar ut.
  • Anonym (A)
    Seven Costanza skrev 2018-06-12 22:56:08 följande:

    Nej. Föräldrapenning ökas bara från och med dagen avtalet skrivs på så det är ofördelaktigt när det drar ut på tiden. Det är brottsligt att lämna felaktig uppgift och du måste ju uppge kontaktuppgifter till din arbetsgivare. Om du blir utvald till kontroll så syns det ju att du gjort fel - ingen tar fel på så mycket som april eller juni.


    Fy fan vad sjukt. Blir av med flera tusen då
  • Seven Costanza
    Anonym (A) skrev 2018-06-12 22:57:23 följande:

    Fy fan vad sjukt. Blir av med flera tusen då


    Ja det är jättedåligt men jag har själv ifrågasatt det och fått till svar av fk att det inte är samma som gäller med föräldrapenning som med lön, dvs man får INTE retroaktiv föräldrapenning från t ex 1/4 som är vårt datum, om avtalet skrivs på senare.
  • Anonym (A)
    Seven Costanza skrev 2018-06-12 23:03:22 följande:

    Ja det är jättedåligt men jag har själv ifrågasatt det och fått till svar av fk att det inte är samma som gäller med föräldrapenning som med lön, dvs man får INTE retroaktiv föräldrapenning från t ex 1/4 som är vårt datum, om avtalet skrivs på senare.


    Kan man få det av arbetsgivaren då?
  • Iowhannah
    Anonym (A) skrev 2018-06-12 23:14:28 följande:

    Kan man få det av arbetsgivaren då?


    Inte om du inte har jobbat under den tiden. Så det verkar som att du helt enkelt går miste om pengarna tyvärr.
  • Seven Costanza
    Anonym (A) skrev 2018-06-12 23:14:28 följande:

    Kan man få det av arbetsgivaren då?


    Om du har jobbat efter 1/4 får du ju retroaktiv lön på nästa löneutbetalning men nej arbetsgivaren ersätter inte utebliven höjd föräldrapenning - det har jag aldrig hört talas om i alla fall. Det är helt enkelt så att det inte är lika förmånligt ersättningssystem med lönerevisioner när det gäller FK som när man jobbar. Staten sparar ju pengar på att inte ge retroaktivt så långt bakåt i tiden.
  • Anonym (A)

    Jag fick det retroaktivt. Vet inte varför men är nöjd

  • sextiotalist
    Anonym (A) skrev 2018-06-14 08:32:39 följande:

    Jag fick det retroaktivt. Vet inte varför men är nöjd


    Vilken tur, jag fick inte sjukpenning retroaktivt, jag fick min löneökning retroaktivt för flera månader men inte sjukpenningen (nu hade det rört sig om max ett par hundralappar före skatt, inga jättesummor precis, men jag frågade och då svarade de nej)
  • Anonym (Li)
    Anonym (A) skrev 2018-06-14 08:32:39 följande:

    Jag fick det retroaktivt. Vet inte varför men är nöjd


     Angav du rätt dag när löneavtalet skrevs under?
    I så fall, om du angett korrekta uppgifter, så har handläggaren gjort fel.
  • Anonym (A)
    Anonym (Li) skrev 2018-06-14 11:28:28 följande:

     Angav du rätt dag när löneavtalet skrevs under?

    I så fall, om du angett korrekta uppgifter, så har handläggaren gjort fel.


    Jag ringde och pratade med dom och förklarade läget som det är.
  • Anonym (Li)
    Anonym (A) skrev 2018-06-14 21:30:51 följande:

    Jag ringde och pratade med dom och förklarade läget som det är.


    Då hade den du pratade med inte koll på hur det ligger till. Men grattis till dig.
  • Anonym (A)
    Anonym (Li) skrev 2018-06-14 21:42:52 följande:

    Då hade den du pratade med inte koll på hur det ligger till. Men grattis till dig.


    Ibland ska man ha flyt!
Svar på tråden Retroaktiv föräldrapenning