• Error
    Äldre 13 Jun 11:15
    4836 visningar
    15 svar
    15
    4836

    Utbildning på max 2 år som leder till jobb, finns det?

    Så trött på mitt jobb och känner att det är dags att sadla om, men är lite vilsen i val av yrkesinriktning och hade hoppats på lite tips och råd. Har fixat mina gymnasiebetyg till hösten, så därefter har jag grundläggande behörighet. Viktigast är att den leder till jobb, HELST största delen på distans, max 2 år.

    Det enda jag vill undvika är telefonförsäljning och liknande. Kan tänka mej nåt administrativt inom vården, men inte ?vårdare?.

    Känner mej annars bekväm med att bemöta människor, men det är inget jag måste göra.

  • Svar på tråden Utbildning på max 2 år som leder till jobb, finns det?
  • Anonym (s)
    Äldre 13 Jun 11:27
    #1

    Utbildning till medicinsk sekreterare är väl 2 år, tror jag. Men vet inte riktigt hur det ser ut med distansutbildningar, av det lilla jag har kollat verkar det som att det brukar vara schemalagd undervisning större delen av tiden. Men jag har ju verkligen inte kollat på alla utbildningar. Kolla på yrkeshogskolan.se om du inte redan har gjort det! Yrkeshögskoleutbildningar ska väl generellt vara sådana som leder till jobb och de är väl oftast inte så långa heller?

  • Error
    Äldre 13 Jun 12:00
    #2
    Anonym (s) skrev 2018-06-13 11:27:36 följande:

    Utbildning till medicinsk sekreterare är väl 2 år, tror jag. Men vet inte riktigt hur det ser ut med distansutbildningar, av det lilla jag har kollat verkar det som att det brukar vara schemalagd undervisning större delen av tiden. Men jag har ju verkligen inte kollat på alla utbildningar. Kolla på yrkeshogskolan.se om du inte redan har gjort det! Yrkeshögskoleutbildningar ska väl generellt vara sådana som leder till jobb och de är väl oftast inte så långa heller?


    Tack för bra tips! Ska kolla in detta.
  • Äldre 13 Jun 12:07
    #3

    Mjukvarutestare, i skolan 2 dagar veckan, 3 terminer, bra lön.
    Tandsköterska, 3 terminer, dålig lön- vet inte hur de är i skolan.

    Vill du satsa på högskolestudier finns det ju 3-3,5 år utbildningar om du kan tänkte dig att plugga två el tre terminer till. Då finns det ju tex förskolelärarprogrammet som ger jobb direkt. Åren går fort. 

  • Error
    Äldre 13 Jun 12:22
    #4
    Griseknoen35 skrev 2018-06-13 12:07:10 följande:

    Mjukvarutestare, i skolan 2 dagar veckan, 3 terminer, bra lön.

    Tandsköterska, 3 terminer, dålig lön- vet inte hur de är i skolan.

    Vill du satsa på högskolestudier finns det ju 3-3,5 år utbildningar om du kan tänkte dig att plugga två el tre terminer till. Då finns det ju tex förskolelärarprogrammet som ger jobb direkt. Åren går fort. 


    Tack, tandsköterska har jag faktiskt kollat på och det verkar intressant. Lönen är smällar man får ta om man inte vill gå nån längre utbildning. Kan åtminstone inte bli sämre än den jag har nu.

    Förskollärare hade jag också kunnat tänka mej, men tyvärr är den för lång både ekonomiskt och tidsmässigt.
  • Anonym (Isa)
    Äldre 13 Jun 12:51
    #5

    Finns massor! Särskilt om du kollar yh-utbildningar så ska de ju vara framtagna i samarbete med näringslivet så att man utbildar folk med rätt kompetens.

  • Äldre 13 Jun 12:52
    #6

    Yh, tex industriteknik, process, svetsning, skärande bearbetning, automatisering

  • Anonym (Dara)
    Äldre 13 Jun 12:55
    #7

    Tandsköterska behöver inte innebära dålig lön.

    Visst, man blir inte rik på att arbeta på folktandvården, men de tandsköterskor som jag känner som arbetar privat tjänar runt 30 000/mån.

    Inte direkt dålig lön för att ha läst tre terminer på distans.

  • Äldre 13 Jun 13:35
    #8
    Anonym (Dara) skrev 2018-06-13 12:55:40 följande:
    Tandsköterska behöver inte innebära dålig lön.
    Visst, man blir inte rik på att arbeta på folktandvården, men de tandsköterskor som jag känner som arbetar privat tjänar runt 30 000/mån.
    Inte direkt dålig lön för att ha läst tre terminer på distans.
    Personligen anser jag att medellönen är ganska kass och de som tjänar runt 30 har haft tur om man tittar till statistiken. Men vad roligt att du känner just några som tjänar runt 30 i det yrket, dessvärre säger det inte speciellt mycket om lönerna i yrket.   

    www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Tandskoterska-1454   
  • elyse
    Äldre 13 Jun 13:36
    #9
    Error skrev 2018-06-13 12:22:50 följande:

    Tack, tandsköterska har jag faktiskt kollat på och det verkar intressant. Lönen är smällar man får ta om man inte vill gå nån längre utbildning. Kan åtminstone inte bli sämre än den jag har nu.

    Förskollärare hade jag också kunnat tänka mej, men tyvärr är den för lång både ekonomiskt och tidsmässigt.


    Du vet att du blir väldigt attraktiv vikarie inom förskolan om du pluggar till förskollärare?
  • Error
    Äldre 13 Jun 14:12
    #10
    elyse skrev 2018-06-13 13:36:01 följande:

    Du vet att du blir väldigt attraktiv vikarie inom förskolan om du pluggar till förskollärare?


    Jo, jag vet att det behövs personal där, men utbildningen är för lång och den finns inte på distans. Har redan samlat på mej en mindre summa studieskulder så vill gärna kunna kombinera med deltidsjobb under tiden.
  • Anonym (Dara)
    Äldre 13 Jun 14:28
    #11
    Griseknoen35 skrev 2018-06-13 13:35:58 följande:

    Personligen anser jag att medellönen är ganska kass och de som tjänar runt 30 har haft tur om man tittar till statistiken. Men vad roligt att du känner just några som tjänar runt 30 i det yrket, dessvärre säger det inte speciellt mycket om lönerna i yrket.   

    www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Tandskoterska-1454   


    Tur och tur, det är en rätt normal lön om man är anställd privat.

    Jag känner många mer än några stycken tandsköterskor, då jag är med i ett nätverk för just tandsköterskor. Under 28 000 som nyutexaminerad är det ingen som fått.

    Själv tjänar jag drygt 33 000 efter några års erfarenhet.

    Nu pratar vi inte folktandvården, utan privat.

    Att bara utan kunskap påstå att det är "kass lön" säger inte heller särskilt mycket om lönerna i yrket.
  • Anonym (Dara)
    Äldre 13 Jun 14:33
    #12

    Kan direkt säga att sajten "lönestatistik" är att ta med en nypa salt. Den grundas på vad enskilda personer själva skickar in, och är inte mycket mer tillförlitlig än tex en omröstning på familjeliv.

  • Anonym (Dara)
    Äldre 13 Jun 14:37
    #13

    Enligt vårt fack Unionen så ligger marknadslönen på 25-30 000 kr/mån för tandsköterskor.

  • elyse
    Äldre 13 Jun 16:10
    #14
    Error skrev 2018-06-13 14:12:27 följande:

    Jo, jag vet att det behövs personal där, men utbildningen är för lång och den finns inte på distans. Har redan samlat på mej en mindre summa studieskulder så vill gärna kunna kombinera med deltidsjobb under tiden.


    Mhm. Det var just det jag tänkte, dock - att du lätt kan kombinera utbildningen med att jobba extra. Så gjorde jag.
  • Anonym (H)
    Äldre 13 Jun 16:27
    #15

    Jag pluggar just nu till barnskötare/elevassistent på distans och jag läser det på 3 terminer, alltså 1,5 år. Jag jobbar natt samtidigt och det fungerar superbra! :)

Svar på tråden Utbildning på max 2 år som leder till jobb, finns det?