• aquamille

    Hur länge får det ta attgöra ett arvskifte?

    Jag undrar hur länge man ska vänta på att ett arvskifte ska göras efter att bouppteckningen är godkänd av skattemyndigheten? Min pappa gick bort 19.09 2017. Bouppteckning var godkänd av skattemyndigheten 10.01 2018.
    Jag och min bror är särkullsbarn och vi har skrivit på testamentet och vi ska dela på pappas enskilda egendom enligt testamentet o äktenskapsförordet och vi är överens. Det är nu snart 7 månader sedan och vi har inte fått några papper att arvskiftet är  färdig. Eftersom makan till min far ska bo kvar i fastigheten som är giftorättsgods och det lån som de hade tillsammans nu är det bara så att så länge
     att arvskiften har gjorts så får jag och min bror betala halva lånet på fastigheten till arvskiften är gjorts sen ska detta lån tas över av makan. Finns det någon vi kan göra för att det ska bli gjort och hur länge kan det ta max. ?

       
    .

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-06-13 17:04
    Har en fråga till min pappa ägde en bil och släpkärra som han stod som ägare på och köpt den själv. Han hade alzheimers och var dement makan som han var gift med gjorde ett ägarbyte på bilen och släpkärran bara 1 månad innan pappa gick bort.
    Måste hon inte ha en fullmakt eller vara förmyndare för att göra ddetta?

  • Svar på tråden Hur länge får det ta attgöra ett arvskifte?
Svar på tråden Hur länge får det ta attgöra ett arvskifte?