• Anonym (Gymnasieelev)

    Jurister vad tjänar ni egentligen?

    Hallå där!

    Nu när man tagit studenten så har man seriöst börjat fundera på vad man ska utbilda sig till.

    Jag har alltid velat bli advokat fast efter att ha pratat med syven på skolan så är jag tveksam. Det var en massa snack om arbetslösa jurister och en massa skit. Vet inte om jag tror på det!

    Ni som är jurister, har det varit värt det? 4,5 år är ändå rätt så lång tid! Vad tjänar ni EFTER skatt? Är det svårt att hitta jobb? Vad hade ni gjort annorlunda?

    Vill även tilläga att jag bor i London och har även möjligheten att plugga juridik här fast arbetsmarknaden för jurister ser väldigt mörk ut här.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Jurister vad tjänar ni egentligen?
  • Anonym (Fintech)

    Juristerna på företaget jag jobbar på (stort fintech företag i Sthlm) får ut ca 35.000 efter skatt.

  • Anonym (C)

    Jag är relativt nyexad, jobbar statligt och får ut ca 22 000 kr. I Sverige ser arbetsmarknaden bra ut, alla mina kursare har fått något juridik-relaterat arbete efter examen.

  • Anonym (Paragrafryttaren)

    Väldigt svårt att sia om arbetsmarknaden - och lönenivåer i ännu högre grad - i Storbritannien. Å ena sidan krymper arbetsmarknaden betydligt genom att EU:s myndigheter och den inre marknaden försvinner. Dessutom har landet både en annorlunda juristkarriär än på kontinenten och i Norden och en avvikande juridisk tradition. Å andra sidan kommer väl förhandlingar vid genomförandet av Brexit, på många nivåer, att kräva skickliga jurister och jurister kommer alltid behövas t.ex. vid handel med omvärlden och i många andra sammanhang. 

    Beträffande den svenska arbetsmarknaden tror jag det är helt klart att ambitiösa studenter aldrig kommer att riskera arbetslöshet och sannolikt kommer att kunna se en skaplig löneutveckling över tid. För andra, som klarar examen men inte särskilt mycket mer, kan läget nog bli mer problematiskt vid en konjunkturnedgång och sämre tider. Du får själv avgöra vilken kategori du tror att du tillhör. 

    Jag skulle dock rekommendera en svensk examen framför en brittisk - med hänsyn till tillgången till EU och den inre marknaden som arbetsplats. 

    Själv jobbar jag inom domstolsvärlden och får strax under 40.000 kr/mån innan skatt (tror lönespecen brukar visa strax under 30 000 kr/mån efter skatt, har dock lite - helt lagliga! - sidoinkomster, så det kan variera). 

    Juridik är väldigt roligt att hålla på med, och man får en väldigt fin överblick över hur många frågor blir lösta i samhället. Jag ska dock säga att jag har vänner som knappt har någon (eller bara lite) utbildning som tjänar ungefär samma som mig, och som alltid har tjänat bra med pengar sedan de gick ut gymnasiet/yrkesutbildningen. Å andra sidan vet jag att jag kommer att ha ett arbete även i tider av ekonomisk nedgång, vilket jag tycker väger upp lönen (som jag ju är nöjd med i och för sig).  

  • Anonym (Gymnasieelev)

    Tack för alla svaren!

    Undrar även:

    Hur många timmar/vecka jobbar ni? Mår ni psykiskt bra av att sitta och jobba på kontoret hela dagarna?

    Hur ser arbetsmarknaden ut för dem som vill jobba utomlands efter utbildningen?

    Vet att det är ett statusyrke, så blev väldigt förvånad över hur lite ni tjänar! Har ju hört en massa kompisar skryta om hur deras farsor (som är delägare på advokatbyråer) drar in 1,5 miljoner om året etc...

  • Anonym (Paragrafryttaren)
    Anonym (Gymnasieelev) skrev 2018-06-14 01:13:31 följande:

    Tack för alla svaren!

    Undrar även:

    Hur många timmar/vecka jobbar ni? Mår ni psykiskt bra av att sitta och jobba på kontoret hela dagarna?

    Hur ser arbetsmarknaden ut för dem som vill jobba utomlands efter utbildningen?

    Vet att det är ett statusyrke, så blev väldigt förvånad över hur lite ni tjänar! Har ju hört en massa kompisar skryta om hur deras farsor (som är delägare på advokatbyråer) drar in 1,5 miljoner om året etc...


    Vägen till att bli delägare på stor byrå är lång och mödosam. Men väl där tjänar man väldigt bra. Även om summorna du nämner säkert stämmer, kan man tjäna ännu mer på en byrå utomlands där det går att debitera högre timavgifter. Att jobba som advokat på en större affärsjuridisk byrå kräver stor insats, men ger också mycket i form av hög lön. En (ordinarie) domare på tingsrätt tjänar väl strax över 55.000 kr/mån upp till kanske 65.000 kr (finns säkert statistik för den som vill söka).

    Arbetsbelastningen kan upplevas som ett besvär om man vill ha mycket fritid. Men så är det väl för många som har kvalificerade tjänster. Min erfarenhet är att jurister jobbar mycket i perioder, men kan också ha perioder där det är lugnare. För egen del jobbar jag nog 40 h/v en vecka i månaden, de andra veckorna blir det fler timmar. Kvälls- och helgjobb förekommer ibland. När jag jobbade på byrå hände det att jag jobbade ett dygn i sträck och veckor med 80 h eller mer var inte ovanliga.

    Att arbeta utomlands är generellt svårt för en svensk jurist. En väg är dock att arbeta inom EU, endera direkt eller genom att den advokatbyrå du jobbar för har ett utlandskontor. För domare och andra statsanställda fordras generellt medborgarskap i landet du vill jobba i, så den vägen är stängd för de flesta. EU utvecklas dock hela tiden, så det kan hända att möjligheterna att arbeta utomlands kommer att förbättras i framtiden.
  • Anonym (Fintech)
    Anonym (Gymnasieelev) skrev 2018-06-14 01:13:31 följande:

    Tack för alla svaren!

    Undrar även:

    Hur många timmar/vecka jobbar ni? Mår ni psykiskt bra av att sitta och jobba på kontoret hela dagarna?

    Hur ser arbetsmarknaden ut för dem som vill jobba utomlands efter utbildningen?

    Vet att det är ett statusyrke, så blev väldigt förvånad över hur lite ni tjänar! Har ju hört en massa kompisar skryta om hur deras farsor (som är delägare på advokatbyråer) drar in 1,5 miljoner om året etc...


    Att vara delägare är ju inte samma sak som att bara jobba med juridik. Helt olika ansvarsområden, helt olika senioritet, olik arbetsbörda osv.
  • Kjell2
    Anonym (Gymnasieelev) skrev 2018-06-14 01:13:31 följande:

    Tack för alla svaren!

    Undrar även:

    Hur många timmar/vecka jobbar ni? Mår ni psykiskt bra av att sitta och jobba på kontoret hela dagarna?

    Hur ser arbetsmarknaden ut för dem som vill jobba utomlands efter utbildningen?

    Vet att det är ett statusyrke, så blev väldigt förvånad över hur lite ni tjänar! Har ju hört en massa kompisar skryta om hur deras farsor (som är delägare på advokatbyråer) drar in 1,5 miljoner om året etc...


    Ang lön

    Skillnad på att vara hyfsst nyexad och 20års erfarenhet och delägare i firma. Blir du delägare i Sverige kan du få riktigt hög lön men glöm inte bort att den till stor del är baserade på hur mycket du drar in.

    Som i de flesta akademikeryrken är lönespridningen stor efter 20 år.

    Vill du ha din bas i Sverige, plugga i Sverige.

    Nu är det inte jättesvårt att få juristjobb i Sverige.
  • MsM84

    Utan att själv vara jurist skulle jag säga att det är inte ett jättebra yrke om man vill jobba internationellt då du lär dig systemet och lagarna i det land du pluggar och i ett annat land behöver inte det vara värt så mycket. Gällande löner bör du skilja på jurister och advokater då jurister är väldigt mycket bredare så det går inte riktigt att jämföra (och ännu mindre med delägare i byråer).

  • Anonym (Silverräv)

    Nu vet jag inte vilken del av juridiken du tänkt dig men när vi söker jurister så får vi 13 på dussinet att välja på. Särskilt på nyexade. Det finns ett klart överskott och är konkurrens om jobben. Detta gör att lönerna hålls nere.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Gymnasieelev) skrev 2018-06-13 20:19:40 följande:

    Hallå där!

    Nu när man tagit studenten så har man seriöst börjat fundera på vad man ska utbilda sig till.

    Jag har alltid velat bli advokat fast efter att ha pratat med syven på skolan så är jag tveksam. Det var en massa snack om arbetslösa jurister och en massa skit. Vet inte om jag tror på det!

    Ni som är jurister, har det varit värt det? 4,5 år är ändå rätt så lång tid! Vad tjänar ni EFTER skatt? Är det svårt att hitta jobb? Vad hade ni gjort annorlunda?

    Vill även tilläga att jag bor i London och har även möjligheten att plugga juridik här fast arbetsmarknaden för jurister ser väldigt mörk ut här.

    Tacksam för svar!


    Du blir inte advokat när du tar examen. Du blir bara Jurist.

    Om du vill bli advokat måste du först jobba tre år, sen ta en advokatexamen, visa att du har ordnad ekonomi, är redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet. Dessutom måste du varje år genomgå minst 18 timmars vidareutbildning.

    Att få jobb ÄR svårt och du måste vara beredd på att ta vilket juridikobb som helst efter examen. Du kan inte räkna med att direkt få ställa dig i båset och försvara en klient.

    Det är bra att under utbildningen jobba extra på en juristbyrå som assistent. Då har du en fot inne.

    Vill du ha mycket hög lön och göra karriär ska du strunta i Sverige.

    Då ska du kolla upp universitet i USA. Där kan du göra karriär och tjäna storkovan. Ju större stad desto större karriär.

    Juristyrket i Storbritannien skiljer sig en hel del från andra länder.

    Alla länder har sina egna lagar. Tänk på var du vill arbeta och utbilda dig i det landet.
Svar på tråden Jurister vad tjänar ni egentligen?