• rade

    lägga bud under utgångspris

    Skall delta i en budgivning, lägenhetens utgångspris är 1 550 000.

    Kan jag lägga ett bud på 1 450 000, eller anses det som skambud?

  • Svar på tråden lägga bud under utgångspris
  • Friger

    900.000:- är ett skambud.

    Du får buda vad du vill och säljaren får sälja till vem han vill.

  • Kjell2
    rade skrev 2018-06-14 06:56:44 följande:

    Skall delta i en budgivning, lägenhetens utgångspris är 1 550 000.

    Kan jag lägga ett bud på 1 450 000, eller anses det som skambud?


    Buda vad du vill. Förvänta dig inte att säljaren accepterar.
  • rade

    Jag förstår att man teoretiskt sett kan buda vad man vill, men är intresserad av att veta vad som är acceptabelt, vill inte heller reta upp säljaren i onödan. 

  • Kjell2
    rade skrev 2018-06-14 16:36:05 följande:

    Jag förstår att man teoretiskt sett kan buda vad man vill, men är intresserad av att veta vad som är acceptabelt, vill inte heller reta upp säljaren i onödan. 


    Fråga säljaren. Hur ska någon här veta vad som retar upp er säljare?
  • Prips
    Kjell2 skrev 2018-06-14 16:41:02 följande:

    Fråga säljaren. Hur ska någon här veta vad som retar upp er säljare?


    Säljaren ska vara glad över det bud han får...
  • rade
    Kjell2 skrev 2018-06-14 16:41:02 följande:
    Fråga säljaren. Hur ska någon här veta vad som retar upp er säljare?
    Nja, inom vissa områden kan det finnas en vixx praxis att bjuda si och så, och att allt under en viss procent kan anses vara ett skambud, men det kanske int finns sådant inom denna marknad.
    Prips skrev 2018-06-14 16:44:05 följande:
    Säljaren ska vara glad över det bud han får...

    Nja, en del är mer lättretliga än andra, och har själv varit med om att sälja en tillgång där jag fick ett riktigt skambud, och där jag sedan valde att sälja till en annan person just för att jag blev irriterad på personen som lade skambudet
  • John22

    Tycker det låter som ett helt acceptabelt bud. Inget att som säljare bli tjurig över.

  • Seven Costanza

    Letar själv hus eller större BR och följer en del budgivningar - sedan senaste bankreglerna infördes 1/3 har många här omkring lagt första budet ca 10% under utgångspriset. På en del objekt har det ändå budats upp ganska långt över utgångspriset sedan.

  • Havsbris

    Det är inte ett skambud utan ett vettigt bud idag som köpare på denna marknad som är nu. Du visar att du är seriöst intresserad med det och det är bra och säljaren bör ta det så. Lycka till!

Svar på tråden lägga bud under utgångspris