• Anonym (Tesla)

    Brukar ni säga till andras barn ?

    Inspirerad av en annan tråd. Brukar ni säga till andras barn och ungdomar ? I vilket syfte och vid vilka tillfällen i så fall ? Jag själv tror att "It takes a village to raise a child" är sant, framför allt när det gäller ungdomar. Tyvärr verkar många vara rädda för att säga till eller så orkar de bara inte. Hur tänker ni andra ?

  • Svar på tråden Brukar ni säga till andras barn ?
  • BossHoss

    Hade en bekants unge som gick och drog min katt i svansen, sa till den flera gånger (även mamman gjorde så) till slut sa jag att antingen ser hon till att ungen inte skadar katten eller så får de gå hem.

  • LFF

    Ja, jag kan säga till andras barn om de beter sig illa och inte föräldrarna är i närheten eller ser men inte säger något. Det handlar då oftast om att saker kan gå sönder tex kastande av leksaker, man slår på unga träd eller att någon kan göra sig illa.

  • Anonym (yyy)

    Jag säger till andras barn, precis som jag skulle säga till en vuxen som gjorde något dumt. Ett exempel: när det var så varmt ute hade mitt barn och hans bästis vattenkrig med 3 andra barn på gården. Just när jag gick förbi kom min sons kompis och var ledsen för att de andra hade sprutat vatten på honom från en vattenslang fastän han sagt att han inte ville mer, då sa jag helt sonika "hörni ni får inte spruta vatten på honom om han säger att han inte vill" och sen var det inte mer med det.

    Jag uppskattar om andra säger till mitt barn om han gör något dumt. Som jag ser det är det varje vuxens ansvar.

  • Anonym (-)

    Jag har svårt att säga till andras barn, särskilt när deras föräldrar är med och inte själva säger något.

    Däremot lägger jag mig alltid i när jag ser en grupp ungdomar som är taskiga mot en/ett par andra, eller som klottrar, osv.

  • Anonym (A)
    LFF skrev 2018-06-14 08:40:37 följande:
    Ja, jag kan säga till andras barn om de beter sig illa och inte föräldrarna är i närheten eller ser men inte säger något. Det handlar då oftast om att saker kan gå sönder tex kastande av leksaker, man slår på unga träd eller att någon kan göra sig illa.
    Håller med
  • Aliona

    Ja självklart, men beroende på vad det är. Säger alltid till om det är barn som är dumma mot andra barn eller djur. På lekplatsen säger jag till barn typ att de ska vänta på sin tur och inte knuffas och inte ta min sons leksaker om han inte vill. Men jag gör det alltid vänligt, mjukt och respektfullt. En del andra saker säger jag bara till mitt eget barn, typ att dela med sig, säga tack eller förlåt. Och jag lägger mig inte i saker som inte påverkar andra.

    Jag tror också stenhårt på att it takes a village to raise a child. Jag uppskattar att andra säger till mitt barn om han typ slåss eller knuffas eller håller på att springa ut på vägen så att han förstår att det verkligen gäller och inte bara är vad jag säger. Min partner kommer från ett land där verkligen alla älskar att lägga sig i, i synnerhet tanter. Kan vara riktigt jobbigt morning bland, men jag tror att det är bra för barnen.

Svar på tråden Brukar ni säga till andras barn ?