• Anonym (Mylady)

    Hur ser ni på detta med att ställa krav eller ultimatum?

    Kort fakta.

    Om du har spräckt din partners "hemlighet" missbruk.Planerat barn och framtid med stora mål och drömmar med denna partner som försvann in i missbrukets mörker,gammalt mönster , strategier..

    Slänger ut dig och stänger dörren.

    Det som hade varit våran lycka,dröm att bli gravida för x antal månader sedan,visar sig vara sant nu.Är i tidigt skede.

    Går det på något sätt att ställa "krav" eller ultimatum på honom?Vet ju av egen erfarenhet hur stark kraften "kärleken " är till "drogerna".

    Tacksam för råd och tips som ger feedback.

    Inte intresserad av elakhet eller grattis,skyll dig själv.Biologiska klockan ringer på sista refrängen här för min del med.

    Bakom denna "fasad av missbrukaren" finns en helt fantastisk människa.

  • Svar på tråden Hur ser ni på detta med att ställa krav eller ultimatum?
  • Anonym (Aldrig i livet)

    Det är inte ofta jag rekommenderar abort men här går verkligen gränsen. Skulle aldrig skaffa barn med någon med missbrukarbakgrund. Skaffa inte dig och barnet problem för livet.

  • Anonym (Nix)

    Abort! Nytt försök efter att han har varit ren i 2 år!

  • Anonym (...)

    Det går ju ställa ultimatum, men enbart om man faktiskt är beredd att genomföra, första gången överenskommelsen bryts.

    Vilket skulle i så fall ultimatumet vara?

    Sluta spela och gå i terapi annars lämnar jag? (tog spelmissbruk som exempel) och var går sen gränsen? En trisslott etc? Ha klart för dig vad du begär, stå fast vid det, ha en plan för vart du/din fd. partner tar vägen så det inte rinner ut i sanden. Utnyttja möjligheten att ha enskild vårdnad till en början åtminstone.

  • Anonym (Emma)

    Jag vet inte riktigt vad du vill? Vill du leka "mamma pappa barn" med den här killen, eller vilka krav menar du?

    Tänker väl att främst ska du fokusera på dig och barnet. Se till att du har ett bra ställe att bo på och en inkomst.

    Sen är väl enda rimliga kravet på killen att han ska betala underhåll och att han ska vara ren och nykter om han ska ha vårdnad, vv/vh, icke övervakat umgänge etc. Beror ju lite på vilket missbruk han har också.

  • Anonym (Mylady)

    Glömde tillägga här Abort finns inte,är inte intresserad av detta förslag.

    Har gått igenom det och jag säger aldrig mer.

    För det första så försvinner inte moderskänslorna och det ställs om fullständigt i din kropp.

    Det är inget alternativ,inte i nuläget iaf.

  • Anonym (Hård)

    Krav ja, men ultimatum kommer inte att funka. Han har redan gjort sitt val, han har valt drogerna.

    Kravet du ställer är att han ska vara ren för att få träffa barnet, men ska du behålla barnet ska du göra det på egen hand, inte tillsammans med en missbrukare. OM han överraskar  dig och tar tag i saken, då är det en bonus för dig och barnet, men det är inget du ska räkna med.

  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2018-06-14 10:30:50 följande:
    Det går ju ställa ultimatum, men enbart om man faktiskt är beredd att genomföra, första gången överenskommelsen bryts.
    Vilket skulle i så fall ultimatumet vara?
    Sluta spela och gå i terapi annars lämnar jag? (tog spelmissbruk som exempel) och var går sen gränsen? En trisslott etc? Ha klart för dig vad du begär, stå fast vid det, ha en plan för vart du/din fd. partner tar vägen så det inte rinner ut i sanden. Utnyttja möjligheten att ha enskild vårdnad till en början åtminstone.
    Håller med
  • Glinda från Oz

    Du skulle ha inseminerat istället, nu kommer han alltid ha en viss rätt till barnet.

    Eftersom du ska ha barn måste du lämna innan barnet är fött, det är ingen bra miljö för ett barn att växa upp i. Jag tycker du ska lämna så snart så möjligt, det finns ingen anledning att dea ut på det och du har längre tid att förbereda dig. Krav och ultimatum kan du inte hålla på med nu när du är gravid.

  • Anonym (1)

    Nej det kan du inte. Du visste att han hade missbruks/drogproblem redan innan kan jag anta, så att nu komma och ställa ultimatum är inte ok. Nu får du ta det som det är. Tyvärr kommer ert barn att bli den som blir lidande, och det är både ditt fel (för du valde att försöka bli gravid med någon som du visste var missbrukare) och hans fel (han valde att försöka få barn trots att han missbrukar).

    Om det dock skulle vara så att jag missförstått, och du inte alls visste det innan du började försöka få barn, så ja självklart ska du ställa ultimatum och lägger han inte av med drogerna så ska du göra slut med en gång.

  • Anonym (Mylady)

    Ok.Så här är det.

    Jag har ett barn sedan tidigare som går i skolan nu.

    Så till någon ovan.

    Nej jag är inte ute efter att "leka" något alls som mamma och pappa ,barn.Har delad vårdnad med detta barnets pappa.


    Anonym (Emma) skrev 2018-06-14 10:32:14 följande:

    Jag vet inte riktigt vad du vill? Vill du leka "mamma pappa barn" med den här killen, eller vilka krav menar du?

    Tänker väl att främst ska du fokusera på dig och barnet. Se till att du har ett bra ställe att bo på och en inkomst.

    Sen är väl enda rimliga kravet på killen att han ska betala underhåll och att han ska vara ren och nykter om han ska ha vårdnad, vv/vh, icke övervakat umgänge etc. Beror ju lite på vilket missbruk han har också.


    Ok.Så här är det.

    Jag har ett barn sedan tidigare som går i skolan nu.

    Så till någon ovan.

    Nej jag är inte ute efter att "leka" något alls som mamma och pappa ,barn.Har delad vårdnad med detta barnets pappa.Så bostad och inkomst har jag och har det helt ok,ställt.

    Där kan jag hålla med dig helt.

    Han kan inte i dagsläget tillföra något varken till mig eller mitt barn.Det finns inte på kartan att han ska hålla ett nyfött barn eller "passa barnen".Nu pratar jag om den innersta längtan både jag och han har,haft.Jag vet just hur djävulsk stark kärleken är till drogen.Dessa brukare kan förlora sin partner,jobb,ekonomi,bostad och vissa t.om sina barn.

    Jag tar hand om mig själv mitt barn och nu graviditen.

    Absolut.

    Nu handlar det mera om att sätta en gräns,krav kalla det vad du vill att just du kommer hit men inte längre så länge du missbrukar.
  • Fjäril kär

    För det första ska du ställa krav och ultimatum till dig själv, du har ett barn i magen som måste få 100% uppmärksamhet och omsorg. Då går det inte att försöka jaga runt på en missbrukande pappa och övervaka och tjata/tjafsa.

    Fall inte in i ett medberoende!!

    Ska han vara en del av barnets liv måste han själv komma till insikt om vad det kräver av honom. Och så länge han inte gör det ska han inte heller ha en del av ert liv. Punkt.

    Du får helt enkelt sikta in dig på ett liv som ensamstående mamma och sätta barnet i fokus och lova dig själv att aldrig tumma en milimeter på det. Det är icke förhandlingsbart. Och därmed måste du inse att pappan inte blir den pappan du drömde om.

    Kom ihåg att en missbrukarpersonlighet kan manipulera dig på 3 sekunder. Det är därför mycket viktigt att du förstår vikten av att du inte kan påverka honom utan att själv hamna i medberoendet.

  • Pope Joan II

    Synd om barnet att behöva ha en missbrukande förälder, det är oerhört besvärligt för de drabbade barnen att ha det så. Stigmatiserande, jobbigt och förenat med stor smärta långt upp i vuxen ålder.

  • Anonym (Mylady)
    Anonym (1) skrev 2018-06-14 11:31:09 följande:

    Nej det kan du inte. Du visste att han hade missbruks/drogproblem redan innan kan jag anta, så att nu komma och ställa ultimatum är inte ok. Nu får du ta det som det är. Tyvärr kommer ert barn att bli den som blir lidande, och det är både ditt fel (för du valde att försöka bli gravid med någon som du visste var missbrukare) och hans fel (han valde att försöka få barn trots att han missbrukar).

    Om det dock skulle vara så att jag missförstått, och du inte alls visste det innan du började försöka få barn, så ja självklart ska du ställa ultimatum och lägger han inte av med drogerna så ska du göra slut med en gång.


    (1)

    Svaret här är NEJ!

    Jag visste inte om hans missbruk.

    Ledsen att behöva säga det.Det är inte mitt fel och visst kan jag ta åt mig och lägga skuld och skam på mig,att jag inte "förstod" eller "visste" hur det låg till.Däremot så har du helt klart en poäng i det att han visste om det.

    Det är slut mellan oss för någon vecka sedan så Nej detta var inte alls planterat .Så att ställa krav och göra slut,är inte så effektivt i detta läget heller.
  • Anonym (rr)

    jag hade ju dragit så fort drogmissbruket uppdagades. Så enkelt hade jag löst situationen.

    Det hjälper inte dig men det är vad jag spontant har att säga. 

    Det andra jag kan säga är att se till att du ha ensam vårdnad från start och ge honom inte minsta tillgång till barnet om han inte är helt ren från drogerna! 

  • Anonym (Lotta)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-14 11:31:02 följande:

    Du skulle ha inseminerat istället, nu kommer han alltid ha en viss rätt till barnet.

    Eftersom du ska ha barn måste du lämna innan barnet är fött, det är ingen bra miljö för ett barn att växa upp i. Jag tycker du ska lämna så snart så möjligt, det finns ingen anledning att dea ut på det och du har längre tid att förbereda dig. Krav och ultimatum kan du inte hålla på med nu när du är gravid.


    Så länge de inte är gifta behöver hon inte ge honom vårdnad. Hon bestämmer själv. Det kn vara bara att inte ge honom det i denna situaion, sen om han förändrar sig till det bättre, så kan han ju få delad vårdnad senare.
  • Anonym (Mylady)
    Glinda från Oz skrev 2018-06-14 11:31:02 följande:

    Du skulle ha inseminerat istället, nu kommer han alltid ha en viss rätt till barnet.

    Eftersom du ska ha barn måste du lämna innan barnet är fött, det är ingen bra miljö för ett barn att växa upp i. Jag tycker du ska lämna så snart så möjligt, det finns ingen anledning att dea ut på det och du har längre tid att förbereda dig. Krav och ultimatum kan du inte hålla på med nu när du är gravid.


    Så är det ju att man är Alltid efterklok.

    Jag har lämnat honom så vi varken lever eller bor ihop.Har haft samboförhållande hela tiden och det fanns stora planer och lovord till mitt barn att vi ska bli en familj och så stora som "en vacker dag ska jag gifta mig med din vackra mamma".Så när jag kom på honom,fann bevis om missbruk så konfrontera jag honom.Så nej jag har inte vetat om hans bruk och inte heller att jag kunde bli gravid i tanke på vibyar försökt aktivt sedan augusti 2017.
  • Anonym (Mylady)
    Pope Joan II skrev 2018-06-14 11:47:13 följande:

    Synd om barnet att behöva ha en missbrukande förälder, det är oerhört besvärligt för de drabbade barnen att ha det så. Stigmatiserande, jobbigt och förenat med stor smärta långt upp i vuxen ålder.


    Visst är det så.

    Sedan vill jag säga Det är aldrig försent att göra en förändring,så är det.

    Jag förstår precis vad du pratar om.
  • Anonym (Ultimatum.)

    Jag hade sagt: Jag väntar ditt barn och vill gärna att du ska vara en riktig pappa till vårt barn. Men så länge som du missbrukar så är du (det som passar in, manipulativ, klarar inte av att hålla löften, klarar inte av att ta hand om vårt barn). Jag vill ha en relation med dig och jag älskar dig men jag måste sätta vårt barn först. Du är välkommen tillbaka in i vårt liv när du är ren och har varit det (tidsapekt svårt att säga, beror ju på vilket missbruk men kanske två månader ) Jag vill för vårt barns och för din egen skull att du söker hjälp. (Kan vara bra att ha förberett med nummer till öppenvården eller liknande instans som kan erbjuda hjälp.)'

  • Akira Öken

    Säger som flera redan sagt: nolltolerans om han ska någon som helst del i ert liv. Fortsätter han missbruket har han gjort sitt val. Var tydlig och ärlig och låt honom förstå att det inte finns något utrymme för ett endaste återfall.

    Har själv försökt bli gravid i flera år och skulle nog inte heller kunna göra abort även om det visade sig att mannen var missbrukare. Han hade dock inte varit välkommen i mitt liv längre om han fortsatte missbruka. Se till att ha ett starkt nätverk omkring dig och stå på dig. Man klarar så mycket mer än man tror.


Svar på tråden Hur ser ni på detta med att ställa krav eller ultimatum?