• Anonym (Anonym)

    Fråga till er som jobbat på burgerking

    Hur länge får hamburgekött ligga framme innan det måste slängas? Är det alltid nygrillat kött som serveras..

  • Svar på tråden Fråga till er som jobbat på burgerking
  • Anonym (Y)

    Jag jobbade inte på BK, utan på donken men jag tänker att BK har samma rutiner som också följer haccp.

    Köttet ligger i värmeskåp i typ 10-15min, (så egentligen ligger de aldrig framme i sig). Sedan ska de slängas. Men man slänger i princip aldrig om man inte har någon regionalchef som tittar på.

    Om det inte är rush så är det aldrig nygrillat kött som serveras.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Y) skrev 2018-06-14 14:31:17 följande:

    Jag jobbade inte på BK, utan på donken men jag tänker att BK har samma rutiner som också följer haccp.

    Köttet ligger i värmeskåp i typ 10-15min, (så egentligen ligger de aldrig framme i sig). Sedan ska de slängas. Men man slänger i princip aldrig om man inte har någon regionalchef som tittar på.

    Om det inte är rush så är det aldrig nygrillat kött som serveras.


    hur många grader är det i värmeskåpet? Händer det att köttet är typ en vecka gammalt och värms på nytt?
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-14 14:45:54 följande:

    hur många grader är det i värmeskåpet? Händer det att köttet är typ en vecka gammalt och värms på nytt?


    Har också jobbat på donken, i 8 år. Minns inte exakt hur varmt men ca 50-60 grader kanske. På den donken jag jobbade på värmdes aldrig kött upp igen, när vi stängde restaurangen kastades allt eller togs med hem av personalen. Men som föregående säger, om det inte är rush så är det inte nygrillat. Ett tips är att göra en jobbig specialburgare så att man tvingas grilla nytt kött så får du en god nygjord hamburgare! Jag gillade att hälla på garlicdipsås och bbq-såsen på qpkött med lök/sallad/tomat/ost. Jäkligt gott haha. Eller toast med senap och rålök på....mums
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2018-06-14 14:52:44 följande:

    Har också jobbat på donken, i 8 år. Minns inte exakt hur varmt men ca 50-60 grader kanske. På den donken jag jobbade på värmdes aldrig kött upp igen, när vi stängde restaurangen kastades allt eller togs med hem av personalen. Men som föregående säger, om det inte är rush så är det inte nygrillat. Ett tips är att göra en jobbig specialburgare så att man tvingas grilla nytt kött så får du en god nygjord hamburgare! Jag gillade att hälla på garlicdipsås och bbq-såsen på qpkött med lök/sallad/tomat/ost. Jäkligt gott haha. Eller toast med senap och rålök på....mums


    Va det i stockholm?
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-14 14:55:35 följande:

    Va det i stockholm?


    Yes i Haninge
  • Anonym (McD)
    Anonym (S) skrev 2018-06-14 14:52:44 följande:

    Har också jobbat på donken, i 8 år. Minns inte exakt hur varmt men ca 50-60 grader kanske. På den donken jag jobbade på värmdes aldrig kött upp igen, när vi stängde restaurangen kastades allt eller togs med hem av personalen. Men som föregående säger, om det inte är rush så är det inte nygrillat. Ett tips är att göra en jobbig specialburgare så att man tvingas grilla nytt kött så får du en god nygjord hamburgare! Jag gillade att hälla på garlicdipsås och bbq-såsen på qpkött med lök/sallad/tomat/ost. Jäkligt gott haha. Eller toast med senap och rålök på....mums


    Hos oss görs alltid massor med burgare inför rusher eftersom det går åt så det är inte färskt då heller. Det är ju samma princip under rusherna - att ligga steget före så gästerna inte ska behöva vänta. Det är snarare tvärtom att allt inte ligger på lager när det är lugnt och då är chansen större att den burgare man beställer inte redan finns klar och då får man den nygjord.

    De flesta som jobbat på en snabbmatsrestaurang specialbeställer trots att de vet hur jobbigt det är, haha. Om man har otur och beställer något bara för "att" finns risken att personalen inte är så juste med just den burgaren, om man säger så.
  • Anonym (McD)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-14 14:45:54 följande:

    hur många grader är det i värmeskåpet? Händer det att köttet är typ en vecka gammalt och värms på nytt?


    Har aldrig varit med om att kött sparas på det sättet eller återuppvärms så det tror jag inte är någon större risk. Däremot vet jag att chefen vägrade slänga gamla kycklingsallader (oblandade) flera dagar efter utgångsdatum.
  • Anonym (Y)
    Anonym (S) skrev 2018-06-14 14:52:44 följande:

    Har också jobbat på donken, i 8 år. Minns inte exakt hur varmt men ca 50-60 grader kanske. På den donken jag jobbade på värmdes aldrig kött upp igen, när vi stängde restaurangen kastades allt eller togs med hem av personalen. Men som föregående säger, om det inte är rush så är det inte nygrillat. Ett tips är att göra en jobbig specialburgare så att man tvingas grilla nytt kött så får du en god nygjord hamburgare! Jag gillade att hälla på garlicdipsås och bbq-såsen på qpkött med lök/sallad/tomat/ost. Jäkligt gott haha. Eller toast med senap och rålök på....mums


    För någon dag sedan så drömde jag att jag var på donken där de hade bombat sönder skåpet och typ allt var waste. Jag beställde en burgare med ost på sidan om
  • Anonym (Y)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-14 14:45:54 följande:

    hur många grader är det i värmeskåpet? Händer det att köttet är typ en vecka gammalt och värms på nytt?


    Allt överblivet slängs vid stängning. Så nej det händer aldrig, köttet blir som en seg skosula på bara några timmar. Friterad kyckling och fisk ligger i skåpet längst, eftersom de inte beställs lika ofta. De kan ligga i högst några timmar om de i köket är slarviga.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Y) skrev 2018-06-14 17:44:21 följande:

    Allt överblivet slängs vid stängning. Så nej det händer aldrig, köttet blir som en seg skosula på bara några timmar. Friterad kyckling och fisk ligger i skåpet längst, eftersom de inte beställs lika ofta. De kan ligga i högst några timmar om de i köket är slarviga.


    Jobbar du på bk?
  • Anonym (:))

    Finns det någon specifik anledning till att du frågar dessa frågor TS? jobbar du själv på Burger King?

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (:)) skrev 2018-06-14 19:22:33 följande:

    Finns det någon specifik anledning till att du frågar dessa frågor TS? jobbar du själv på Burger King?


    Nej men är orolig över deras hygien och hantering av maten
  • Anonym (Y)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-14 19:40:48 följande:

    Nej men är orolig över deras hygien och hantering av maten


    Det behöver du verkligen inte vara orolig för. Jag antar att de liksom donken har ?mystery shoppers? två gånger i månaden. En gång i månaden en kontroll av rikschefen, en gång i kvartalet görs en annan grundligare kontroll, en gång i halvåret en annan och en gång om året görs en jättekontroll av precis hela restaurangen.

    Ska du vara orolig över restauranger så är det de fina gourmetrestaurangerna du ska passa dig för. Eller vilken restaurang som helst egentligen som inte ingår i en kedja. De har inga kontroller alls, överhuvudtaget. Kolla bara hur länge det tog för restaurangerna i Mall of Scandinavia att bli avslöjade att de hade en kackelacksinvasion. Och man såg ingen snabbmatsrestaurang vara med i kniven mot strupen, kitchen nightmares och allt vad de där programmen heter..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Y) skrev 2018-06-14 20:26:57 följande:

    Det behöver du verkligen inte vara orolig för. Jag antar att de liksom donken har ?mystery shoppers? två gånger i månaden. En gång i månaden en kontroll av rikschefen, en gång i kvartalet görs en annan grundligare kontroll, en gång i halvåret en annan och en gång om året görs en jättekontroll av precis hela restaurangen.

    Ska du vara orolig över restauranger så är det de fina gourmetrestaurangerna du ska passa dig för. Eller vilken restaurang som helst egentligen som inte ingår i en kedja. De har inga kontroller alls, överhuvudtaget. Kolla bara hur länge det tog för restaurangerna i Mall of Scandinavia att bli avslöjade att de hade en kackelacksinvasion. Och man såg ingen snabbmatsrestaurang vara med i kniven mot strupen, kitchen nightmares och allt vad de där programmen heter..


    Gäller det alla burgerking och McDonalds även dom som ligger i små städer? Vad gör dom för typ av kontroller , kontrollerar dom bakterier i maten?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-06-14 20:51:30 följande:

    Gäller det alla burgerking och McDonalds även dom som ligger i små städer? Vad gör dom för typ av kontroller , kontrollerar dom bakterier i maten?


    Det gäller i alla fall alla McDonalds, i hela världen.

    Det som kontrolleras är bland annat hur rent det är ute i restaurangen, på kundtoaletterna, i kassalinjen, i köket, i kylen, i frysen, i personalutrymmen osv. Hur servicen är, hur lång tid det tar att få maten, hur färsk maten är, om den är ny, varm, kall, att den har gjorts rätt, att sallad osv inte ligger snett i hamburgaren etc.

    Och sen gör man egenkontroller enligt haccp två gånger om dagen. Där kontrollerar man temperatuturen och med det även bakterier.

    Du verkar dock ha ett lite osunt förhållande till bakterier. Du vet att det lever typ miljoner olika typer av bakterier i dig i detta nu?
  • Anonym (Sebbe)
    Anonym (Y) skrev 2018-06-14 14:31:17 följande:

    Jag jobbade inte på BK, utan på donken men jag tänker att BK har samma rutiner som också följer haccp.

    Köttet ligger i värmeskåp i typ 10-15min, (så egentligen ligger de aldrig framme i sig). Sedan ska de slängas. Men man slänger i princip aldrig om man inte har någon regionalchef som tittar på.

    Om det inte är rush så är det aldrig nygrillat kött som serveras.


    Emm tala för din egen restaurang hehe. Men på McDonald's Örebro wastade vi hamburgarna när tiden är ute. Åtminstone under dagen. Möjligtvis att det blev lite slappare på senare delen av kvällen.
    F.d. nöjd anställd
Svar på tråden Fråga till er som jobbat på burgerking