• Anonym (.)

    Bildas det gifter i gammal potatis?

    Jag köpte en hel påse potatis för ca en månad sedan som jag ställde under diskbänken. Nu upptäckte jag att det börjat slå ut rötter på potatisarna och dom är ganska mjuka. Kan det bildas gifter i potatis även om de inte är gröna eller går det äta dom?

  • Svar på tråden Bildas det gifter i gammal potatis?
  • Iowhannah

    Jag har ätit sån potatis fler gånger utan att reagerat något på det. Sambon å andra sidan anser att såna ska slängas (vet dock inte om det har med ev gifter att göra, eller om han bara tycker att det ser äckligt ut).

  • ventilera mera

    Det är bara när de är gröna som man ska slänga dem, groddar eller om de är mjuka behöver du inte bry dig det minsta om.

  • Tecum

    Om de bara stått mörkt är det ingen fara, groddarna i sig alstrar inga gifter. Vi äter ofta såna potatis vid denna tiden.

  • Anonym (A)
    ventilera mera skrev 2018-06-14 18:50:35 följande:
    Det är bara när de är gröna som man ska slänga dem, groddar eller om de är mjuka behöver du inte bry dig det minsta om.
    Helt rätt
  • Anonym (Skallepär)

    Minska matsvinnet och ät potatis, kasta om den är grön.

    Är den grön, ja då är det grönt att kasta den inte annars.

    Vi kastar 30 ton potatis per år bara för att skalet på potatisen ser tråkigt ut och folk tror att dom är dåliga.

    Mycket dåligt av er som väljer bort dessa goda knölar bara för att utsidan är tråkig.

    Utsidan är inte allt så skrapa lite av ytan så finns därunder gottis.

    Har ätit potatis som växt vilt med vita spröt och mjuka som en tvättsvamp men inget fel på dom, äter man dom råa så är dom lite sötare tycker jag.

  • Anonym (Sara)

    Men de vita sakerna, ?utskotten?, som liknar smala pinnar är väl giftiga? De ska man väl inte äta? Jag brukar skära bort dem, och sedan äter jag själva potatisarna.

  • Iowhannah
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-18 00:28:53 följande:

    Men de vita sakerna, ?utskotten?, som liknar smala pinnar är väl giftiga? De ska man väl inte äta? Jag brukar skära bort dem, och sedan äter jag själva potatisarna.


    Jag brukar inte heller äta dem men jag vet inte om det skulle vara någon fara att göra det. De kanske inte smakar gott, men giftigt är det nog inte.
  • 8airam8

    Groddarna ska tas bort, de är heltäta med gift (glykolalkaloider). Potatisen i sig går fint att äta.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Iowhannah
    8airam8 skrev 2018-06-18 06:59:11 följande:

    Groddarna ska tas bort, de är heltäta med gift (glykolalkaloider). Potatisen i sig går fint att äta.


    Är de verkligen så giftiga?
  • Fyrbarnsfar
    Anonym (Skallepär) skrev 2018-06-15 20:09:13 följande:

    Minska matsvinnet och ät potatis, kasta om den är grön.

    Är den grön, ja då är det grönt att kasta den inte annars.

    Vi kastar 30 ton potatis per år bara för att skalet på potatisen ser tråkigt ut och folk tror att dom är dåliga.

    Mycket dåligt av er som väljer bort dessa goda knölar bara för att utsidan är tråkig.

    Utsidan är inte allt så skrapa lite av ytan så finns därunder gottis.

    Har ätit potatis som växt vilt med vita spröt och mjuka som en tvättsvamp men inget fel på dom, äter man dom råa så är dom lite sötare tycker jag.


    Bra svar! Men siffran du anger verkar konstig. Skulle det vara 30 ton per år i Sverige? Det blir i så fall 30 000 kg på 10 000 000 invånare = 3 gram per person och år. (Det skulle betyda att varje person under sin livstid kanske kastar 2-3 potatisar i onödan.)
Svar på tråden Bildas det gifter i gammal potatis?