• snedtak

    Hur göra investeringskalkyl?

    Jag behöver pga olika orsaker göra en enkel investeringskalkyl. Jag har googlat lite på olika metoder, men fattar inte riktigt hur man ska tänka (ångrar att jag inte läst nån ekonomikurs, men nu är det lite sent påtänkt).

    Det jag vet är:

    Investeringskostnad
    Årlig avskrivning
    Årlig driftkostnad
    Kalkylränta

    Det jag vill veta är vilken intäkt jag behöver ha per år för att gå runt efter att ha tagit hänsyn till ovanstående. Måste jag veta tex. restvärde efter avskrivningstiden?

  • Svar på tråden Hur göra investeringskalkyl?
  • VVPeter
    snedtak skrev 2018-06-14 20:52:37 följande:
    Jag behöver pga olika orsaker göra en enkel investeringskalkyl. Jag har googlat lite på olika metoder, men fattar inte riktigt hur man ska tänka (ångrar att jag inte läst nån ekonomikurs, men nu är det lite sent påtänkt).

    Det jag vet är:

    Investeringskostnad
    Årlig avskrivning
    Årlig driftkostnad
    Kalkylränta

    Det jag vill veta är vilken intäkt jag behöver ha per år för att gå runt efter att ha tagit hänsyn till ovanstående. Måste jag veta tex. restvärde efter avskrivningstiden?
    Du vet vilka årliga kostnader du har: Avskrivning, driftkostnad och räntekostnad. Du behöver intäkter som täcker kostnaderna, svårare än så är det inte Förutsatt såklart att du inte har några rörliga kostnader knutna till investeringen.
  • snedtak
    VVPeter skrev 2018-06-15 11:25:09 följande:
    Du vet vilka årliga kostnader du har: Avskrivning, driftkostnad och räntekostnad. Du behöver intäkter som täcker kostnaderna, svårare än så är det inte smile1.gif Förutsatt såklart att du inte har några rörliga kostnader knutna till investeringen.
    Så tänkte jag först, men jag blev osäker på om avskrivning också måste täckas av intäkten?
    När jag googlade verkade det som att de exempel jag hittade inte hade med avskrivning alls. 
  • VVPeter
    snedtak skrev 2018-06-15 19:45:54 följande:
    Så tänkte jag först, men jag blev osäker på om avskrivning också måste täckas av intäkten?
    När jag googlade verkade det som att de exempel jag hittade inte hade med avskrivning alls. 
    Avskrivning är en kostnad så den måste täckas av intäkterna.

    Lek med tanken att du köper något för 200 000 med avskrivningstid på 5 år och driftskostnad (inklusive kalkylerad räntekostnad) på 20 000 kr/år.

    Om du då "bara" har intäkter på 20 000 kr/år så att det täcker driftskostnaden... för vilka pengar ska du då köpa en ny maskin när den gamla är avskriven (och ekonomiskt sett värdelös)?
  • snedtak
    VVPeter skrev 2018-06-15 21:56:32 följande:
    Avskrivning är en kostnad så den måste täckas av intäkterna.

    Lek med tanken att du köper något för 200 000 med avskrivningstid på 5 år och driftskostnad (inklusive kalkylerad räntekostnad) på 20 000 kr/år.

    Om du då "bara" har intäkter på 20 000 kr/år så att det täcker driftskostnaden... för vilka pengar ska du då köpa en ny maskin när den gamla är avskriven (och ekonomiskt sett värdelös)?
    Om det man investerar i har ett restvärde, ska man dra bort det då? 

    Som exempel bygger jag en kiosk för 100 000 kr. Den ska skrivas av med 5 % årligen, men säg att den har ett restvärde på 10 000 efter 20 år. Är det 90 000/20 = 4500 jag ska ta in årligen isåfall? (utöver drift och ränta)
Svar på tråden Hur göra investeringskalkyl?